هاشمی‌طبا: مسائل کشور را هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند حل کند/ کاندیداها در تبلیغات فقط آرزوهایشان را می‌گویند

یک فعال سیاسی معتقد است که اکثر گزینه‌های مطرح شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، مناسب نیستند.

هاشمی‌طبا: مسائل کشور را هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند حل کند/ کاندیداها در تبلیغات فقط آرزوهایشان را می‌گویند

پس از منتفی شدن کاندیداتوری سیدحسن خمینی، کارگزاران سه گزینه محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کرد. برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز از محمدرضا عارف نام می‌برند تا جایی که غلامعلی رجایی، دو روز پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که عارف ستادهای انتخاباتی خود را تشکیل داده است.

از گوشه و کنار نام چهره‌های دیگری نیز به گوش می‌رسد. برای نمونه احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان دیروز گفته است که مسعود پزشکیان نامزد مورد حمایت این حزب است، اما به‌طورکلی مطرح‌ترین کاندیداهای اصلاح‌طلب تا اینجای کار ظاهرا همان چهار تن هستند.

اما آیا اصلاحات با فرستادن آنها به گود رقابت انتخاباتی شانس پیروزی دارد؟ چقدر احتمال دارد که یکی از این چهار تن بتواند رأی حداکثری را جلب کند و آیا اساسا در این دوره از انتخابات مشارکت حداکثری خواهیم داشت تا به واسطه آن کاندیداها آرای قابل‌توجهی کسب کنند؟

مصطفی هاشمی‌طبا که خود سال ۹۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اکنون در پاسخ به این سوالات می‌گوید که اکثر گزینه‌های مطرح شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را مناسب نمی‌بیند.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگویی است با او درباره انتخابات پیش‌رو و گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلبان برای پاستور.

***

آقای هاشمی‌طبا به نظر شما در صورت کاندیداتوری یکی از آقایان ظریف، جهانگیری و محسن هاشمی؛ اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو دارند؟

-به نظر من اگر کسی برنامه مشخص و معینی بدهد و صادقانه آن برنامه و تبعاتش را با مردم در میان بگذارد، مردم جذب می‌شوند.

این برنامه مشخص باید کمکی به وضع موجود بکند، خود شما اما در جایی گفته بودید «هیچ کس در شرایط کنونی توانایی حل مسائل کشور را ندارد»؛ با این حساب آقایان ظریف، جهانگیری و هاشمی حتی اگر برنامه‌ای هم داشته باشند، می‌توانند مشکلات ریز و درشتی که گریبان کشور را گرفته، حل کنند؟

- نه؛ اینها هم باید بگویند که چقدر می‌توانند کار کنند. آنچه که می‌توانند عمل کنند را بگویند. روی کاغذ بیاورند. برنامه‌ای که قابل‌اجرا نباشد فایده ندارد. اما من می‌دانم همه اینهایی که الان کاندیدا خواهند شد اول از همه می‌گویند که معیشت مردم را درست می‌کنیم، ولی نمی‌توانند. بنابراین کسی که واقع‌گرایانه‌تر برنامه دهد به نظر من شانس بیشتری دارد. مردم صداقت را تشخیص می‌دهند و هر کدام از این آقایان که می‌خواهند بیایند باید برنامه اجرایی ارائه دهند.

اما تجربه ثابت کرده که تبلیغات پوپولیستی خیلی بیشتر از تبلیغات صادقانه منجر به جلب آرا می‌شود. حتی خود آقای روحانی هم در زمان انتخابات بسیاری از وعده‌هایی که می‌دادند قابل اجرا نبود و بعدا هم عملی نشد.

-بله اشکال در همین جاست که آرزوها را گفتند.

به نظر شما درباره کاندیداهای فعلی اصلاحات هم همین اتفاق خواهد افتاد؟

- به نظرم ترجیحشان این است که آرزوهاشان را بگویند. هیچ کدام نمی‌آیند بگویند که این کار را می‌کنم و تبعاتش هم این است. اگر کسی بتواند این را بگوید، او صداقت دارد.

از بین این سه نفر، آقایان ظریف و جهانگیری در هر دو دولت آقای روحانی حضور داشتند که برخی شکست‌ها و ناکامی‌ها را هم به آنها نسبت می‌دهند؛ مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی که به هر حال بحق یا ناحق به آقای جهانگیری منسوبش کردند یا شکست برجام که به نوعی بخشی از مسئولیت آن را متوجه آقای ظریف می‌دانند. با این تجربه آیا به نفع جریان اصلاحات هست که روی این چهره‌ها برای انتخابات سرمایه‌گذاری کند؟

-دلار ۴۲۰۰ تومانی به نام آقای جهانگیری شد، اما ایشان تکذیب کرد. از طرف دیگر این سیاست‌ها، سیاست‌هایی است که همه دولت‌ها داشتند و نکته جدیدی نیست. تبلیغات علیه جهانگیری و موضوع دلار هم باید درمورد همه سیاست‌های ارزی کشور در طول ۴۰ سال گذشته صورت می‌گرفت که قرعه شانس به نام آقای جهانگیری افتاد! ولی به‌طور کلی به نظرم حضور در دولت روحانی، نقطه ضعفی برای آنها نیست.

موضوع دلار یک نمونه است، اما گذشته از آن حواشی دیگری نیز وجود داشت که کم‌کم آقای جهانگیری را به حاشیه برد و جوی نسبت به ایشان شکل گرفته است که می‌تواند مانعی برای پیروزی در انتخابات و کسب رأی باشد. شما موافق هستید که چنین جوی وجود دارد؟

- بله به نظر من در مورد آقای جهانگیری این جو وجود دارد و خب وقتی می‌خواهند اعلام کاندیداتوری کنند باید این جو را بسنجند و بعد نامزد شوند.

در مورد آقای ظریف چطور؟

-در مورد ایشان فکر می‌کنم وجه مثبت غالب است.

نظرتان در مورد محسن هاشمی چیست؟

-ایشان که خودش استنکاف می‌کند و بعید است قبول کند. خودش گفته است نمی‌آید.

به نظرتان حساسیت‌هایی که درباره آیت‌الله هاشمی و به‌طورکلی خانواده هاشمی وجود دارد، به نفع کاندیداتوری محسن هاشمی خواهد بود یا بالعکس؟

- دید مردم درباره آیت‌الله هاشمی مثبت است و شاید گروه خاصی علیه ایشان تبلیغات کنند، ولی کلا نظر مردم راجع به آقای هاشمی مثبت است. حالا اینکه رأیشان به محسن هاشمی چه باشد را نمی‌دانم اما دیدی که به آیت‌الله هاشمی وجود دارد، تاثیر مثبتی برای او خواهد داشت.

من اکثر کسانی که اسمشان می‌آید را گزینه مناسبی نمی‌بینم. بعضی‌ها شأن علمی دارند. فرض کنیم استاد دانشگاه هستند و در دانشگاه موفق هستند، اما دلیل نمی‌شود که بیایند رئیس‌جمهور شوند

نظرتان درباره کاندیداتوری آقای عارف چیست؟ گفته شده که ستاد انتخاباتی ایشان هم تشکیل شده است.

-به نظرم ایشان یک چهره مفید دانشگاهی هستند و اگر در همان دانشگاه باشند هم برای خودشان مفیدتر است هم برای جامعه علمی کشور.

چرا اصلاح‌طلبان قبل از دیگر گزینه‌های اصلاح‌طلب به سراغ سیدحسن خمینی رفتند؟ با توجه به اینکه هیچ سابقه اجرایی هم ندارند، اصرار اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری ایشان چه دلیلی داشته است؟

-به نظرم نمی‌آید که اصلاح‌طلب‌ها درباره ایشان اعلامی کرده باشند. گزینه‌های مختلفی مطرح بودند یکی از آنها هم سیدحسن خمینی بود اما چنین استنباطی ندارم که به ایشان اصرار شده باشد.

شما ایشان یا به‌طورکلی کسانی که هیچ سابقه اجرایی نداشته‌اند را صرفا به واسطه مواضع سیاسی‌شان، گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری می‌بینید؟

-من اکثر کسانی که اسمشان می‌آید را گزینه مناسبی نمی‌بینم. بعضی‌ها شأن علمی دارند. فرض کنیم استاد دانشگاه هستند و در دانشگاه موفق هستند، اما دلیل نمی‌شود که بیایند رئیس‌جمهور شوند. برخی سنگ روی سنگ نگذاشته‌اند مثل بعضی کسانی که اصولگراها مطرح می‌کنند؛ هیچ کاری نکرده‌اند، اما اسمشان را می‌آورند و می‌گویند که باید رئیس‌جمهور شوند. متاسفانه از کسانی که استخوان خرد کرده‌اند حمایت نمی‌شود.

چرا؟

-چون بیشتر جنبه‌های سیاسی در نظر گرفته می‌شود.

پس یعنی آن قحط‌‌الرجال معروف وجود ندارد؟ اگر این طور است پس این سرگشتگی برای پیدا کردن یک کاندیدای جامع‌الشرایط و اصلح از کجا ناشی می‌شود؟

- نه ما اصلا قحط‌الرجال نداریم. منتهی مسائل مملکت را به حدی رسانده‌ایم که دیگر آدم‌ها نمی‌توانند حل کنند. یک وقتی یک نخی را گره می‌زنیم و آن یک گره را می‌شود یک جوری باز کرد؛ اما وقتی ده تا گره روی هم می‌خورد دیگر باز نمی‌شود؛ مشکل اصلی این است وگرنه اینهایی هم که در خارج رئیس‌جمهور می‌شوند، سوپرمن نیستند.

با این حساب معتقدید برای حل مسائل کشور به بن‌بست رسیده‌ایم؟

- نه می‌شود حل کرد، ولی خب ویژگی‌های خاصی می‌خواهد.

شما راهکار مشخصی برای آن دارید؟

-من نمی‌توانم راهکار انتزاعی دهم، اما همینقدر می‌دانم با این مجلس و وضعیتی که الان داریم قابل‌حل نیست. آن مجلس دهم هم چندان قابل توجه نبود. متاسفانه مجالس ما احساس می‌کنند اختیار ندارند و هم اینکه فکر منسجمی در درونشان نیست که بتوانند اقدام کنند. همان که گفتم گره‌هایی روی هم آمده که باز کردنش سخت است.

همین شرایط منجر به ناامیدی مردم و بی‌انگیزگی برای مشارکت در انتخابات نیز شده است. با این حساب می‌توان امیدی درباره آینده داشت؟

- آینده خیلی خوبی می‌توانیم داشته باشیم، اما من مسیر را در جهت حل مسائل نمی‌بینم. روش کار سیاسی در کشور ما به حل مشکلات کشور نمی‌انجامد و باید نقطه عطفی در جایی پیدا شود تا بتوان تغییر ایجاد کرد.

با این حساب به نظرتان میزان مشارکت مردم در انتخابات چقدر خواهد بود؟

-مثل همان انتخابات مجلس؛ فکر نمی‌کنم خیلی بیشتر باشد.

یکی از مواردی که در این سال‌های اخیر مردم را بسیار ناامید و دلسرد کرده موضوع برجام و مشکلات میان ایران و آمریکاست. به نظر هم می‌رسد با توجه به اختلافات بنیادینی که بین دو کشور وجود دارد، هزینه‌های ناشی از آن ادامه‌دار باشد. در این مورد آیا مردم می‌توانند امیدی به حل موضوع و تبعات ناشی از آن داشته باشند؟

- ما در برجام با حسن نیت و انعطاف وارد شدیم، اما متاسفانه آمریکا نشان داده که سر لجاجت دارد. خب وقتی حاکمیت آمریکا چنین برخوردی می‌کند و از امضای خود در صحنه صلح‌جویانه بین‌المللی خارج می‌شود، نمی‌توانیم تسلیم آمریکا شویم. آمریکا نشان داده که با ما لجاجت دارد و سیاست‌های مخرب را دنبال می‌کند، حالا ما باید مقاومت کنیم. حرف من این است که تا آخرش باید مقاومت کنیم.

منبع: ایلنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 52
  • محمد
    0

    منم آرزوم ازدواج کنم ده بار نامه فرستادم ریس جمهور کمکم نکرد آقای هاشمی طبا شما من شنیدم خیری کمکم کن شاغل بشم،شماره عابر(۵۸۹۲۱۰۱۰۶۰۸۹۶۴۴۲) محمدقربانی بانک-سپه.امسال شما نامزد ریس جمهور میشی؟

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      جون عزیزت اگر بهت کمک شد مبلغیش را برای من واریز کن بچه مریض دارم درمانش هزینه زیاد

  • حق دوست
    0

    برادرهاشمی طبا اگرچنین است که می فرمایی پس تو ازکاندیدشدن چه میخایی

    نظرات شما -
    • خلیل
      0

      این تشنه خدمت هستند خخخهههححح

  • لیلا
    0

    میشه آقای هاشمی طبا مجددا شعر ما گل خندان هستیم بخوانی

    نظرات شما -
    • منتقد
      0

      همسن بابات این شوخی ها چی میکنی

    • احمد
      0

      احترام امام زاده با متولی آن هست ،وقتی اینها برای جان و مال مردم احترام قائل نیستند منتظر احترام نباشند

  • علی محمد صادقیان
    0

    خیلی پست و رذل هستید.

    نظرات شما -
    • قل مراد
      0

      چرا اینقد عصبی نکن مثل من اخر ماه شد و پول اجاره خونه نداری

  • هادی
    0

    قابل توجه خالی بندهای بعدی. و ان افرادی که مسبب این عقیده شده اند. متاسفم. برای ایرانی که روزی مهد فرهنگ و شکوه بود و الان مظلومانه خنجری که دوستان نادانش در پشتش فرو کرده و فشار میدهند. ایکاش از نجابت نام ایران ...

  • رامین
    0

    گَرچَگ دییر... گَرچَگ دِییر... مسائل کشور را هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند حل کند/ کاندیداها در تبلیغات فقط آرزوهایشان را می‌گویند

  • ایران زمین
    0

    خدا پدر و مادرت را بیامرزد

  • بازنشسته
    0

    خشت اول را معماران ناشی و بی تجربه و تازه به دوران رسیده انقلاب با همه صداقتی که داشتند از همان ابتدا کج کذاشته اند . باید این دیوار کج ترمیم شود . وگرنه تا ثریا کج خواهد رفت. رفراندوم و تجدید نظر در ایدئولوژی همزیستی مصالمت امیز با دنیا و نهراسیدن از مذاکره حتی با بدترین دشمنان...

    نظرات شما -
    • لیبی
      0

      مملکت رهبر دارد ، شما اگر داعیه رفراندوم دارید ،رییس جمهور عزیزتان را در رفراندوم بگذارید ببینید چقدر محبوبیت داره بعد بیایید ادعای رفراندوم کنید

  • هموطن
    0

    همه چی دست یک نفر است درایران حتی واکسن برای مردم

  • رامین
    0

    گَرچَگ دِییر... گَرچَگ دِییر... مسائل کشور را هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند حل کند/ کاندیداها در تبلیغات فقط آرزوهایشان را می‌گویند

  • مورجه
    0

    اقای هاشمی طبا چرادروغ گفتی هرجاه اسم اکبرهاشمی میاد اکثرمردم یاداختلاس ورانتخوری این خانواده می افتند رییس جمعهور۱۴۰۰بایدتوانایی تقسیم ثروت راداشته باشدیغنی پول فروش نفت گازپتروشیمی اورانیم معادن طلانقره مس سنگ اهن ذغال سنگ بین ۸۳میلیون ایرانی تقسیم شود .وهیچ پولی ب کشورهای عربی کمک نکند .ایا کسی رادرحزب اصلاح طلب یااصولگرا دارید؟جواب شماه غیراست جواب من هم بعنوان یک ایرانی که ۴۳رای ندادم بازهم رای بی رای میباشد روز۲۸خرداد ازخانه خارج نمیشوم

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      رای مثبت دادم بنظرشما مورچه جان شماه اشتباه شما درست

  • یدالله علم انسانی
    0

    من رای نمی دم

    نظرات شما -
    • روح الله علم الهدا
      0

      منم با تو موافقم یک ادم حسابی تو کاندیداها نبود رای بی رای

  • شیخ
    0

    رای دادن دراین شرایط که دست دزدان بیت المال روشده خیلی بعیداست مردم عاقل هستن

    نظرات شما -
    • ث
      0

      دست دزدان رو شده ،یا دست اون کسایی که شما بخاطر استادیوم و شجریان و،،،بهشون رای دادید ؟

    • شیخ
      0

      تنهاافتخارم درزندگی هنوزرای ندادم

  • ف
    0

    واقعا حرف اقای هاشمی به دل می نشیند. حقیقت را گفته. ده نفر هم با هم رییس جمهور شوند باز هم کاری از پیش نخواهند برد . چون بیش از 90 درصد ختیارات در دست بخش انتصابی و غیر انتخابی حکومت قرار دارد و انها بدون نظر مردم راه خود را میروند و ساز خود را می زنند

  • شادی
    0

    اصولگراواصلاحطلب فرقی نداره رای بی رای به هردو حزب

    نظرات شما -
    • درخت
      0

      اعتراض بی اعتراض ،بعدا

    • شادی
      0

      چراپشت درخت پنهان شدی کابرمحترم

  • غ
    0

    هر رییس جمهوری با یک تیم کارشناس خوب،و دور از باند بازی میتونه مفید باشه. به شرطی و شروطها ،که دیگر کسانی که از بعد از انقلاب گرد شیرینی جمع شدن، چوب لای چرخ نگذارن. که بزرگترین مشکل امروز ممللکت انباشتگی مردان سیاسی و اظهار نظر های غیر مسوولانه برای تخریب یکدیگره.

  • حسین
    0

    پس دیگه مطمئن شدی که دارو دسته ان مرحوم و خاتمی از همین الان شکست را پذیرفته اند و شکستشان افتضاح تر از شکست مجلس میشود

  • ناشناس
    0

    جان خودت این آخر عمری یه بار دیگه بیا.

  • رضا.
    0

    با مشارکت پایین ملت در انتخابات فرد آخر اصولگراه ها هم که شرکت کند رای میآورد.

    نظرات شما -
    • ساقی
      0

      حالا که اینطوریه ،اصلاحطلبان یکی رو انتخاب کنن و خانوادشون و نوکراشون بهش رای بدن ،احتمالا ذییس جمهور بشه

  • ریزه میزه
    0

    عجب نابغه وپیشگویی ست این هاشمی طبای عکاس!؟آقایاخانم مصاحبه گر! توپیامبران جرجیس راگیرآوردی واینگونه وقت خودت ودیگرون را هدر میدید!؟میدونیدایشون در96چندتا رای آوردند...!؟

    نظرات شما -
    • منصور
      0

      این فقط میخوادبگه منم هستم

  • از دردکشیده به محمد
    0

    دلت خوشه ها اقا محمد شماره کارت واسه چی فرستادی مردم مشکلاتشون زیاد نون شب پیدا نمیکنن اون وقت به تو پول بفرستن

  • دن کیشوت
    0

    الحمد لله که خودشان هم به عجز و ناتوانیشان معترفند، چشم و گوش بسته ها، این هم یک نمونه، چشمانتان را باز کنید.

  • شاعر
    0

    ما گلهای خندانیم ،از جیب و مال مردم هر روز داریم میدزدیم

    نظرات شما -
    • هومن
      0

      خخخخخ حقیقت گفتی

  • قنبری
    0

    تنها کسیکه میتونه رییس جمهور بشه کاربلد و شجاع باشه صداقت وخداترس باشه بتونه مملکته درست کنه اگر نتونست بمردم اعلام کنه گیر کارکجاست یابگه نمیتونم یا کسانی درراس قدرتهستند نمیگذارند

  • علی
    0

    اگراینطوریه مملکت را بدید به ی افغانی کنترات یهتر میچرخونش

    نظرات شما -
    • هورش بند
      0

      واقعا آخرش همین طوری میشه

  • 0

    رای بی رای. بیست دو ساله رای ندادم و نخواهم داد. خانواده و اکثریت اقوام من هم چند ساله که رای ندادن. ما همیشه در روز انتخابات، در باغ یکی از اقوام جمع میشیم و جشن رای ندادن میگیریم. این جشن و مراسم ما، بیست سال سابقه داره حداقل. واسه همین میگم نه ما و نه اقوامون رای نداده و نمیدیم. چون با کل نظام مخالفیم

    نظرات شما -
    • س
      0

      پس اعتراض هم نباید بکنی

    • ناشناس
      0

      مگه من كه تا الان راي دادم و معترض هستم تفاوتي داشته با كسي كه راي نداده؟

    • در جواب س
      0

      اگه حرفی بزنی که بردنت جاییکه . . . ولی یه سوال از کاربر س: چرا نباید اعتراض کرد؟

  • علی
    0

    این آقای هاشمی از زمانیکه من یادم هست در کشور مسولیت دارشت معلوم نسیت چه می گوید یکی نیست از ایشان بپرسد خودت هم شریک این وضعیت هستی مردم را چه حساب میکنی اگر یک دل سوزی از دولت روش مدیریت انتقاد کند خود شما شمشیر میکشی آقای هاشمی طبار

  • هادی
    0

    اقای هاشمی طبا واقعا حرف دل مردم را زدیدواقعا رییس جمهور ی یک مترسک است وهیچ کاری برای کشور چه از نظر اقتصادی وسیاسی وغیره نمی تواند انجام دهد این اقایان کاندیداها همشان شعار میدهند بس عملی در کارنیست ومردم هم فریب شعار انان را نمی خورند

    نظرات شما -
    • شاخم زد بیرون
      0

      چرا ایشان موقع انتخابات یادش میفته رییس جمهور کاره ای نیست اگر کاره ای نیست این همه دعوا سر چیه ؟!

  • سلامی
    0

    جناب هاشمی طبا شما سال 96 از سینه چاکان روحانی شده بودی تا شاید یه پستی بگیری اما... شما لطفا سکوت پیشه کن و وقت ملت رو نگیر.

  • هخا
    0

    با دورود: آقای هاشمی طبا آرزوهایشان هم مثل فیلم های هالیوودی میمونه در عین حال که دروغ هست اما جهت دار میباشد تمام وعدهای کاندیداها دروغ مصلحتی هستش ومشکلات کل کشور که گفتید برجام وآمریکا هستش باید خدمت شما عرض کنم مشکلات کشور از خود مسئولین ودولت هستش تمام فساد وبی عدالتی ها که در جامعه هستش نه ربطی به برجام داره ونه تحریم ونه آمریکا ملت هم آگاه هستن فقط نمیدونم که چرا دولت خودشو به نفهمی میزنه وهر بی کفایتی و رانت خواری وبی ارزش کردن پول ملی رو فساد دستگاهی را به برجام و تحریم وصل میکنه وخیلی آشکار معایب دولت را می‌پوشاند وملت آگاه هستند وتمام گره ها را خود دولت روی هم زده که علت ان هم چسبیدن به قدرت وغارت کشور هستش مردم تمام اینها را هم در قبل وهم در حال حاضر میبینند ورغبتی برای مشارکت در رای دادن نمی‌بینن کلان مردم از این دوحزب اصولگرا و اصلاح طلب بیزارن چون هیچ کدام از افراد این دو حزب برای این کشور کار مثبتی انجام ندادن اگر هم پیشرفتی در این چهل سال بوده بی شک از جانب افرادی بوده که کلان با احزاب نبودن وتمام اشخاصی که در طول این انقلاب از اول تا حالا درمنصب ریاست ودولتی بودن تکراری هستن هیچ کدام نتوانستند حتی برای مدت یک سال تورم را ثابت نگه دارن حتی یک رقمی وارزش پول که هم اکنون از افغانستان هم کمتر شده وراهکار دولت واین همه کارشناس این که حذف چهار صفر یعنی صورت مسئله را پاک کردن وقتی حتی سواد این کار را ندارند دیگه وای به حال سیاست خارجی میشه برجام که نه سرش معلومه نه تهش ضربه ای که دشمنان این کشور نتوانستند به این کشور بزنند خود دولت با بی سوادی ونا آگاهی به کشور زدند از مردم چه انتظاری دارن

  • بنده خدا
    0

    من نمی فهمم هاشمی طبا ها کی دست از این مملکت می کشند بله تا وقتی اینها هستند مشکلات کشور حل نخواهد شد. دزدی که پول را نشانه لیاقت میداند

  • دا
    0

    ماهم خودمان خیلی وقته به این نتیجه رسیدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟