۲۰ سال از کلنگ‌زنی گلخانه‌ روستای مورت چوار می‌گذرد/ این طرح هم به جمع پروژه‌های بلاتکلیف ایلام پیوست

۲۰ سال از کلنگ‌زنی طرح گلخانه‌ای روستا مورت از توابع شهرستان چوار می‌گذرد‌، طرحی که بنا بود سبب ایجاد اشتغال در این روستا شود اما متأسفانه این مهم تا کنون عملی نشده است وهمچنان شاهد بلاتکلیفی آن هستیم.

۲۰ سال از کلنگ‌زنی گلخانه‌ روستای مورت چوار می‌گذرد/ این طرح هم به جمع پروژه‌های بلاتکلیف ایلام پیوست

عدم اجرای طرح در حالی است که مجریان مشکلات آب را ،دلیل اجرا نشدن آن می‌دانند و بر اساس گفته آنان، عدم کیفیت مناسب آب سبب شده امکان ادامه این طرح وجود نداشته و مدت کوتاهی پس از افتتاح ،طرح مذکور غیرفعال شود.

لزوم تعیین تکلیف پروژه

قاسمی یکی از ساکنین روستا مورت گفت: چند هکتار از اراضی این روستا 20 سال پیش به مجریان طرح واگذار شده‌است، اما با وجود عدم فعالیت طرح متأسفانه تاکنون اراضی مذکور تعیین تکلیف نشده‌اند.

وی افزود: چند هزار متر از اراضی این روستا سالهاست بلااستفاده رها شده و ضروری است مسوولان جهت واگذاری این اراضی و فعال کردن مجدد این طرح اقدام نمایند.

دلیل عدم اجرای پروژه

پرویز باج یکی از مجریان پروژه گفت :مجریان پروژه تمام تلاش خود را برای ادامه فعالیت آن انجام دادند اما متأسفانه کیفیت نامناسب آب منطقه سبب شد محصولات برداشت شده نیز کیفیت مطلوبی نداشته و همین امر ادامه کاشت محصول را غیرممکن کرد.

وی با بیان این‌که آزمایش‌هایی جهت تعیین کیفیت آب مصرفی از سوی مراکز علمی انجام شد و بر اساس نتایج این آزمایشات، آب مصرفی فاقد کیفیت مناسب جهت کاشت محصولات گلخانه‌ای است اضافه کرد: در صورت تامین آب مجریان پروژه آماده ادامه فعالیت هستند و پیگیری‌ها در این زمینه انجام می‌شود.

با توجه به اینکه برای تولید محصولات گلخانه ای از بذر خالص و اصلاح شده استفاده می‌گردد، کیفیت محصولات تولید شده بسیار بالاست که علاوه بر بازارپسندی در استان، با عنایت به وجود مرز مهران امکان صادرات محصولات تولیدی به کشور عراق نیز وجود دارد و ضروری است مسوولان جهت تعیین تکلیف اراضی و فعالیت مجدد طرح اقدام کنند.

تعیین تکلیف اراضی در آینده نزدیک

محمدعلی اقدسی گفت: سال 1380 طرح گلخانه‌ای در روستای مورت راه‌اندازی شد که متأسفانه مدت کوتاهی پس‌از راه‌اندازی، شاهد غیرفعال شدن طرح بودیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان این‌که اراضی مذکور در مالکیت دولت هستند و واگذاری این اراضی به مجریان منوط به اجرای طرح بوده است اظهار داشت: مجریان طرح با توجه به این‌که آن را نیمه‌تمام رها کردند مالکیتی نسبت به اراضی ندارند.

وی اضافه کرد: طی هفته‌های آینده جلساتی جهت تعیین تکلیف این اراضی برگزار می‌شود.

با توجه به نیاز روزافزون بازار به تولید سبزی و صیفی‌جات خارج از فصل، کشت گلخانه ای، امروزه به یکی از سود آورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است، اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند به اشتغال‌زایی منجر شود و ضروری است مسوولان مربوط جهت تعیین تکلیف این طرح و فعال‌سازی مجدد ان اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها