ملخ، دردسر تازه کشاورزان طارمی

تهاجم ملخ مراکشی به اراضی کشاورزی طارم سفلی به عنوان یک دردسر و چالش جدید درحالی است که کشاورزان این منطقه برای چندین سال پی درپی درگیر رویارویایی و مقابله با آفت مگس زیتون بوده‌اند.

ملخ، دردسر تازه کشاورزان طارمی

هجوم گسترده ملخ های مراکشی به مزارع کشاورزی در برخی نقاط کشور از جمله استان قزوین موجب زحمت و دغدغه کشاورزان شده است، به طوری که این روزها کشاورزان طارمی همراه با کارشناسان حفظ نباتات پس از چندسال مبارزه فرسایشی با پدیده آفت مگس زیتون این بار مشغول نبردی سخت با این آفت سمج هستند.

در حال حاضر مزارع کشاورزی واقع در مرز استان های قزوین، زنجان و گیلان شامل طارم سفلی، طارم علیا و رودبار یکی از کانون های این آفت خارجی در کشور به شمار می رود، آفتی که در صورت بزرگ شدن علاوه بر مزارع می تواند تهدید جدی برای باغات زیتون این منطقه به شمار رود.

این موجودات که گفته می شود از عربستان وارد کشور شده اند، برخلاف جثه ریز خود می توانند با طغیان در مزارع خسارات بزرگی را به بخش کشاورزی وارد کنند و امنیت غذایی جامعه را با خطرات جدی روبرو سازند و به هیچ عنوان نباید قدرت تخریب آنها را دست کم گرفت.

سرعت بالای تخم گذاری و رشد این حشره باعث می شود تا آنها به سرعت تکثیر شوند و به شکل دست جمعی به مزارع هجوم بیاورند.

مقابله با این آفت تا آنجا اهمیت دارد که کوتاهی و کم توجهی نسبت به مقابله موثر با این آفت می تواند خسارات قابل توجهی روی دست زارعان و باغداران بگذارد و محصول یک سال زحمت آنها را به باد دهد.

خوشبختانه با عملیات به موقع علیه این آفات از جمله راه اندازی ایستگاه های ردیابی و پایش و سم پاشی در سطح گسترده، از خسارت و آسیب زساندن این آفت به اراضی کشاورزی طارم سفلی جلوگیری شده است اما تداوم این روند نیازمند تقویت اعتبارات و حمایت از کشاورزان دارد.

ملخ، دردسر تازه کشاورزان طارمی

ملخ مراکشی، قاتل بی رحم گیاهان و درختان

یکی از کشاورزان منطقه طارم سفلی از قدرت تخریب بالای آفت ملخ مراکشی سخن گفت و البته از اقدامات موثر جهاد کشاورزی که با سم پاشی به موقع جلوی وارد شدن خسارت به مزارع و محصولات را گرفته است.

علی کشاورز از کشاورزان منطقه طارم سفلی است که آفت ملخ مراکشی به جان مزرعه اش افتاده اما نیروهای جهاد کشاورزی خیلی زود دست به کار شده و با سم پاشی به موقع و فوری اجازه قلع و قمع مزرعه اش را به این حشرات ندادند.

او که بیش از ۳۰ سال است به حرفه کشاورزی اشتغال دارد، گفت: امسال باران کم تری نسبت به سال های قبل آمده و گرمای زودهنگام هوا ملخ های مراکشی را به این منطقه کشانده است اما با سم پاشی به موقع نیروهای جهاد کشاورزی در مرحله تخمک گذاری این حشرات نتوانستند مانند گذشته به مزارغ و باغات منطقه ور شوند.

این کشاورز طارمی گفت: کشاورزان این منطقه چندین سال درگیر آفت مگس زیتون بوده اند و حال نیز ملخ مراکشی و اگر حمایت ها و اقدامات جهاد کشاورزی علیه این آفات نبود شاهد از بین رفتن باغات و مزارع طارم سفلی بودیم.

او یادآور شد: ملخ آفتی است که در صورت مبارزه نکردن با آن می تواند به ۱۰۰ درصد اراضی خسارت وارد کرده و محصولات کشت شده را از بین ببرد چرا که این حشره همه چیزخوار است و هر سبزی و گیاهی که سر راه خود ببیند می بلعد.

کشاورز با بیان اینکه علاوه بر زارعین باغداران زیتون طارم نیز نسبت تکثیر به این آفت دغدغه دارند،گفت: ملخ مراکشی آفتی است که در صورت رشد و بالدار شدن علاوه بر آسیب زدن به مزارع می تواند به باغات نیز آسیب وارد کند و با وجود آنکه برگ درختان زیتون تلخ است به آنها نیز هجوم وارد می کند.

ملخ، دردسر تازه کشاورزان طارمی

ردیابی و پایش ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین برای مقابله با آفت ملخ مراکشی

مجید اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز به کشاورزان استان اطمینان خاطر داد که آفت ملخ تحت کنترل است و با سم پاشی به موقع جلوی تکثیر آنها و وارد شدن خسارت به مزارع و باغات گرفته شده است.

او به تشریح عملیات انجام شده علیه این آفت پرداخت و گفت: پایش، ردیابی و سم پاشی علیه آفت ملخ مراکشی در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان که احتمال آلودگی در آنها بالاست در حال انجام است.

این مسوول با بیان اینکه تاکنون عملیات مقابله با آفت ملخ مراکشی در سطح ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین با محوریت و تمرکز در بخش طارم سفلی انجام شده است، گفت: با توجه به وسعت درگیری و مناطق آلوده، پیش بینی می شود در مجموع ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان علیه این آفت سم پاشی شود که از این رقم 15 هزار هکتار در منطقه طارم است.

اسماعیلی، سم پاشی شیمیایی با استفاده از سموم توصیه شده را روش مقابله با این آفت عنوان کرد و افزود: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سم پاشی علیه ملخ مراکشی در مزارع استان قزوین انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با مبارزه موثر علیه این آفات و هماهنگی اداره حفظ نباتات این دستگاه با مدیریت های جهاد کشاورزی مناطق تاکنون اجازه وارد شدن خسارت به اراضی کشاورزی استان را نداده ایم و این آفت تحت کنترل است.

این مسوول با بیان اینکه موثرترین روش مقابله با ملخ در سن سوم پورگی است و نباید اجازه داد تا آنها بالدار شوند،افزود: عملیات مقابله از سوی کارشناسان حفظ نباتات و کارکنان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات این سازمان به شکل رایگان انجام می شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در صورت عدم مبارزه با ملخ مراکشی این حشره می توان به شکل کامل به مزارع و محصولات آسیب وارد کرده و آنها را از میان ببرد، از کشاورزان استان قزوین تقاضا کرد در صورت مشاهده آفت ملخ در مزارع خود مراتب را برای رسیدگی و مقابله فوری با مراکز جهاد کشاورزی شهرستان خود در جریان بگذارند.

وی با بیان اینکه توان روزانه بیش از 500 هکتار سم پاشی علیه این آفت در اراضی کشاورزی مورد نظر انجام می شود، اظهار داشت: در حال حاضر از حیث سم و امکانات حمل و نقل و سم پاشی با مشکل خاصی روبرو نیستیم اما در این حوزه و برای مقابله موثر تر با آفات در سالیان آتی نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد با توجه به پراکندگی و حجم بالای این آفت، کار مبارزه با آن تا اواخر اردیبشهت و یا حنی تا اوایل خرداد امسال ادامه داشته باشد.

ملخ، دردسر تازه کشاورزان طارمی

درخواست تخصیص اعتبارات ملی برای مقابله با ملخ مراکشی در اراضی کشاورزی قزوین

قدرت الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز بر لزوم تخصیص اعتبارات ملی برای مقابله جدی و بهتر با این آفت تاکید کرد.

او با اشاره به هجوم آفت ملخ مراکشی به بخش های از اراضی کشاورزی شمال این استان،گفت: نیازمند تخصیص اعتبارات ملی برای مبارزه بهتر و وسیع تر با این آفت هستیم.

این مسوول گفت: در ارتباط با لزوم افزایش اعتبارات برای مقابله بهتر و وسیع تر با این آفت با مرکز مکاتبه کرده ایم.

مهدیخانی با بیان اینکه آفت ملخ مراکشی به باغات و مزارع طارم سفلی هحوم آورده اند،افزود: با توجه به حضور این آفت در اراضی کشاورزی که در میان استان های قزوین، زنجان و گیلان قرار دارد در هفته پیش رو نشست هم اندیشی سه جانبه برای مقابله بهتر با این آفت بین مدیران کل مدیریت بحران و روسای سازمان های جهاد کشاورزی این استان ها برگزار خواهد شد.شی در

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: در این نشست تصمیمات و راهکارهای لازم برای مقابله جدی تر با این آفت اتخاذ خواهد شد و همچنین نیازها و منابع مالی مورد نیاز در این رابطه به مرکز ارسال می شود.

مهدیخانی با بیان اینکه در حال حاضر مبارزه با این آفت با مدیریت واحد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در اراضی طارم سفلی در حال انجام بوده و فعلا گزارشی از خسارت نداشته ایم، افزود: امیدواریم با مبارزه مناسب از بروز خسارات به اراضی کشاورزی استان جلوگیری کنیم.

رهاورد: اعتبارات حوزه حفظ نباتات با توجه به اینکه کشورمان مستعد ورود و تهاجم آفات خارجی است باید ارتقا یابد تا نوان بیشتری برای مقابله با آنها داشت و اقدامات لازم را برای پیشگیری از مخاطرات این بخش که می تواند امنیت غذایی کشور را دستحوش تهدید کند، به عمل آورد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • هادی
    0

    نا عدالتی توی جمع همه بلایی سرمون میاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها