استراتژیست نظامی مشهور صهیونیست توضیح داد

رژیم صهیونیستی و وحشت از وین/ ۵ گزینه نتانیاهو در مواجهه با ایران/ چرا اسرائیل نمی‌تواند تأسیسات هسته‌ای ایران را مانند عراق و سوریه نابود کند؟

پایگاه خبری CNBC مدعی است اسرائیل می خواهد درصورت شکست مذاکرات و تداوم غنی سازی ایران، تأسیسات هسته‌ای ما را منهدم کرده و عملیات اتمی ایران را به تأخیر بیندازد، اما به نظر می‌رسد که این امر به دلایل متفاوت ناممکن است.

رژیم صهیونیستی و وحشت از وین/ ۵ گزینه نتانیاهو در مواجهه با ایران/ چرا اسرائیل نمی‌تواند تأسیسات هسته‌ای ایران را مانند عراق و سوریه نابود کند؟

به گزارش خبر فوری ، همزمانی غنی سازی 60 درصد توسط ایران با مذاکرات سفت و سخت وین و آماده شدن متن نهایی این مذاکرات، باعث شده بسیاری در مورد این توافق و حواشی‌اش چند و چون کنند. اما آنچه که برخی از رسانه‌ها در مورد آن کنجکاو هستند، واکنش رژیم صهیونیستی به این مساله است.

پایگاه خبری CNBC در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است. نویسنده گزارش این پایگاه، مساله غنی سازی، توافق وین و احتمال بازگشت آمریکا به برجام و به خصوص واکنش رژیم صهیونیستی را در قالب چند گزاره و به صورت زیر خلاصه کرده است:

الف. ایران تصمیم به غنی سازی 60 درصد اورانیوم گرفته و مراحل اجرایی آن را هم آغاز کرده است.

ب. این تصمیم بعد از این گرفته شد که در یک سایت هسته‌ای در نطنز انفجاری صورت گرفت و ایران، رژیم صهیونیستی را مقصر اصلی این حادثه دانست.

ج. همزمان با این جریان، مسئولان ایران و 5 کشور عضو برجام در وین اتریش در حال بحث در مورد احیاء توافق هسته‌ای یا بازگشت آمریکا به آن هستند.

د. رژِیم صهیونیستی بخشی از این گفتگوها (گفتگوهای وین) نیست و هیچ جایگاهی هم در مذاکرات وین ندارد اما از نزدیک این مذاکرات و اخبار و نتایج آن را دنبال می‌کند. CNBC مدعی است رژیم صهیونیستی منتظر است که در صورت شکست مذاکرات و تداوم غنی سازی ایران، تاسیسات هسته‌ای ایران را منهدم کرده و عملیات اتمی ایران را به تاخیر بیندازد.

ه. شاید این امر در بدو امر آسان به نظر برسد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که تخریب کامل تاسیسات هسته ای ایران بسیار بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که گمان می‌رود.

حمله به تأسیسات هسته ‎ای ایران، مانند عراق و سوریه نیست

CNBC در این زمینه نظر "عاموس یادلین" را جویا شده است. یادلین، استراتژیست و کارشناس مسائل نظامی، ژنرال سابق نیروی هوایی اسرائیل (IAF)، وابسته نظامی نیروهای دفاع اسرائیل در واشنگتن دی سی و رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) است. او را یکی از ستون‌های تخریب تاسیسات هسته‌ای عراق و سوریه در دهه‌های گذشته و در حمله رژیم صهیونیستی به این تاسیسات می‌دانند. با این حال، یادلین معتقد است شرایط ایران کاملا متفاوت از سوریه و عراق است.

کارشناس نظامی صهیونیست معتقد است تاسیسات هسته‌ای عراق (در زمان صدام حسین) و سوریه {یا حتی لیبی} در یک منطقه مشخص و به صورت متمرکز قرار گرفته بود اما تاسیسات هسته‌ای ایران به صورت متفرق، مجزا و پراکنده است؛ از این رو، تخریب یا نابودی تاسیسات و زیرساخت هسته‌ای ایران عملا ممکن نیست.

یادلین همچنین معتقد است که تاسیسات هسته‌ای ایران بر خلاف تاسیسات سوریه و عراق در مناطق استراتژیک و زیر کوه‌ها و در عمق زیاد ساخته شده و از این رو، عملیات هوایی جهت نابودی آن ممکن نیست.

پنج گزینه اسرائیل در مواجهه با ایران

عاموس یادلین که امروز از جمله استراتژیست‌های مشهور صهیونیست است، معتقد است فارغ از مذاکرات وین، رژیم صهیونیستی در 5 مرحله ( گزینه) تشدیدی قصد دارد به ایران ضربه بزند. این 5 گزینه از کم خطرترین تا پرخطرترین و شدیدترین فاز تقسیم می‌شود. این گزینه‌ها بدین قرار هستند:

گزینه اول: هدایت و شانتاژ کشورهای عضو برجام و دولت بایدن به برقراری یک توافق گسترده‌تر با ایران؛ به صورتی که این توافق شدیدتر از برجام بوده و محدودیت‌های بیشتری برای ایران به وجود بیاورد.

گزینه دوم: اجرای طرح چماق و هویج؛ به این معنی که همزمان با اوج تحریم‌ها، روند فرسایشی دیپلماسی نیز ادامه یابد. این طرح در واقع تداوم روند کنونی است و سعی در این دارد که اقتصاد ایران را آرام آرام نابود کند.

گزینه سوم: یادلین این گزینه را "طرح C" می‌نامد. این طرح به دنبال این است که با ایران یک جنگ ضربتی کوتاه مدت راه بیندازد. این جنگ انواع خرابکاری‌ها، حملات سایبری و بمب گذاری‌ها را در یک مدت کوتاه و به صورت غیرعلنی شامل می‌شود.

گزینه چهارم: بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران.

گزینه پنجم: تغییر حکومت ایران.

از نظر یادلین در میان این پنج گزینه، گزینه آخر به دلایل متفاوت نظامی، سیاسی و استراتژیک تقریبا ناممکن است. گزینه چهارم نیز همانطور که بیان شد تقریبا عملی نیست. در نتیجه می‌توان گفت اسرائیل فعال روی سه گزینه اول تمرکز کرده و به هیچ وجه جزات ندارد وارد فاز چهارم و پنجم شود.

لازم به یادآوری است که مقالات پایگاه‌های خبری خارجی صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه شده و به معنی تایید محتوای آن توسط خبر فوری نیست.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • محمود
    0

    اسراییل بیا از مشکلات اقتصادی کمرم شکسته ولی قرص می خورم کمی بهتر بشم بیام پدرتو در بیارم

    نظرات شما -
    • قرصبخور
      0

      اگر همین الان تحریمها لغو شود صد سال بعد اقتصاد درست میشه البته اگر همه چیز در مسیر درست قرار گرفته باشد !

    • علی
      0

      بیچاره اسرائیل غلط میکند بیاید. مگر نمی دانی جوانان حزب اللهی در مرزهای اسرائیل هستند. بر فرض محال اسرائیل تا بیاید و شما را پیدا کند و به شناسد پدرت را در آوردند.

    • برجامی
      0

      شتر در خواب بیند پنبه دانه! آمریکا واذنابش چهل ساله که پیگیر همه این گزینه ها بودند و هستند ولی به فضل خدا نتونستن غلط زیادی بکنن جز اینکه مردم رو آزار واذیت وشکنجه کردند ومی کنن اما این نیز بگذرد.

  • ناشناس
    0

    نتانیاهو چه خریه.مورچه چیه کلاه پاچش چی باشه.

  • محسن
    0

    گزینه مورد اتفاق نابودی کامل اسرائیل است.

  • رد
    0

    بعضی ها بدون علم میان میگن اسراییل موافق مزاکرات ایران وامریکا هست

  • ح
    0

    آخه اصلاح طلبان می گفتند که اسراییل می خواهد ایران از مذاکرات خارج شود. چی شد این همه تئوریزه کردن صدای اسراییل در ایران؟ اتفاقا اسراییل می خواهد ایران در مذاکره بماند ولی با دست خالی، دم رهبری گرم که یک ماه قبل گفت نیاز باشد ۶۰ درصد هم غنی سازی می کنیم. حالا هی اصلاح طلبان وطن فروش که نتانیاهو آنان را سرمایه های اسراییل در ایران می داند بگویند قطع برق بوده. تله تنش است. ننگتان باد این همه وطن فروشی.

  • ناشناس
    0

    گزینه ششم در پی ناتوانی در انجام گزینه های پنجگانه طی یک عملیات ناموفق اسرائیل وواکنش سریع وکوبنده ایران تأسیسات هسته ای اسرائیل هدف قرار گرفته وبا عملیات غافلگیری حزب الله اسرائیل به گورستان تاریخ می پیوندد ،وعده نابودی کمتر از سی سال رهبری در راه است

  • ali
    0

    اتفاقا دو گزینه آخر از همه راحت تر و محتمل تر است جمهوری اسلامی خودش دارد زیر آب خودش را در ایران میزند و در حال حاضر اکثریت مردم ناراضی هستند

    نظرات شما -
    • ح
      0

      شنیدم دارند از آلبانی به اتیوپی می برندتان. مردم ناراحتند نقد دارند گرفتار اقتصادند البته خیلی هاش از نامه دوستان داخلی شما به ترامپ و بایدن است مردم در مضیقه اند همه اش درست است. ولی مثل منافقین ضدکشور نیستند.

  • امید نیکپور
    0

    من از جنگ و خون ریزی نفرت دارم از زمان جنگ ایران و عراق که حدوداً 260 هزار شهید دادیم هر زمان تصویر یا فیلم یا .... شهدا رو می بینم دلم گرفته می شه برای همین از جنگ و دوران کودکی که همش تو پناهگا بودیم بدم میاد ولی بزدل و بی ناموس نیستم از شرایط فعلی مملکت اصلاً راضی نیستم ولی به هیچ بی شرفی اجازه نمی دم به خودم و کشورم و مردمم توهین و دست درازی کنه ایران کشور ماست و ما هم حق زندگی داریم چه خوب حکومتی داشته باشیم چه نه، چه دولت بی لیاقتی داشته باشیم چه نه، چه وطن فروش داشته باشیم چه نه و... به نظرم مشکلات ما باید تو کشور خودمون و توسط خودمون حل بشه نه کشورای دیگه. من مردمم خیلی دوست دارم ولی نمی دونم چرا دولت مردامون (البته صحبتم با اون بی شرفایی که از موقعیت شغلیشون سوء استفاده می کنند) قدر مردم و کشورمون نمی دونن.

  • پرتوی
    0

    سوال خیلی اساسی و عالی است .دلایل مختلفی دارد.که : ۱- ایران ،عراق و سوریه نیست یعنی توانمندی خیلی بیشتر دارد. ۲- ایران پماد آمریکا را زد. ایران پایگاه های آمریکا را زد هرچند اطلاع داد ولی جرات کرد زد یعنی اگر روزی برسد که مجبور باشد می زند . ۳- ایران کشور عربی نیست بدین معنا بطور ریشه ایی با اسرائیل دشمن نیستیم از آنجاییکه ما مرز مشترک نداریم پس دشمن تاریخی هم نیستیم و می توانیم دوست هم شویم این ملاحظه برای یک سیاست مدار در گذر تاریخ مهم است. ۴- اسرائیل می داند عربستان که بزرگ کشورهای اعراب است در یمن مثل خر گیر کرده است و ایران با همه مشکلات داخلی قدرت خود را در منطقه حفظ کرده است.

  • ناشناس
    0

    طبق معمول حالا که فعلا" شعار بدید تا اگه یه وقتی خدا نکرده وارد عمل شد خدا بزرگه

  • بتتن
    0

    حکومت اگه عقل داشته باشه باید به کوری چشم اسرائیل وعربستان با دنیا به صلح برسه

    نظرات شما -
    • صدیق
      0

      بخشی از دنیا همسایه های ما هستن ،چین هند روسیه ،، چرا روحانی به اینها بی اعتنایی میکند مگر ما منافع مشترکی نداریم

  • منصور
    0

    هیچ چیز ناممکن نیست ،شاید وجود جمهوری اسلامی بیشتر به نفع اسرائیل باشه که واقعا هم همینطور هست که عاملی برای نزدیکی بیشتر کشورهای عربی به اسرائیل هست

    نظرات شما -
    • اسد
      0

      از این همه نبوغ ....!

  • حرف اخر
    0

    اسراییل خر کی باشه که این غلط هارو بکنه یکی نیست به این بگه الاغ ما عرب نیستیم که شکستو قبول کنیم پارودم شیر بزاری تیکه پارت میکنیم ازجفتک پراکنی توهم نمی ترسیم

  • بنی هندل
    0

    ضرب المثلی هست که میگویند :شما که لالایی بلد هستید چرا خوابتان نمیبرد . برخلاف نویسنده پنج گزینه برآوردشده که معتقد هست گزینه پنجم بدلایل شمرده شده غیرممکن است لیکن باید براساس الویت ها گزینه اول قرار میدادیدآنچه مهم هست سیاستمداران ایرانی تابحال دور کامل خورده اند ولذا هرچند متخاصمین پیدا وپنهان این کشور خصوصا اسرائیل به هرپنج گزینه فکرمیکند واشاره مستقیم صهیونیستها به این هست که اگرنابودی امکان پذیرنباشدباید به عقب انداخت وتاخیردرهدف مثل منفجرکردن ایستگاه برق نطنز ویا ترورخواهدبود تا فرصت طلایی دیگری درایران شکل بگیره وتحریم هم نتیجه ایی در راستای منزوی کردن مردم دارد و مایوس شدن مردم وفاصله گرفتن ازبدنه قدرت زمینه رابرای تغییر حکومت فراهم کنند واین فرصت را حتی ازبمباران مراکز هسته ایی کم هزینه ترمیدانند بنابراین آنچه درحال وقوع هست ویا بوقوع خواهدپیوست به برکت فن آوریهای روز دنیااز ابزارها وتجهیزات خارج ازجوزمین استفاده خواهند کرد که باانعکاس به زمین نامش رازمین لرزه مینامندما را درایجاداختلال دچار زحمت میکنند وهرگز دست ازسرما برنمیدارند .کشور ایران ضمن اینکه باید درحوزه های امنیتی وسرویسهای اطلاعاتی برجسته ترین کشورهای دنیا باشد و با تکیه برفن آوریهای بومی خود بتواند هرجا نامی از هوشمندی ورباط بگوش برسد فورا" ازتوانی برخوردارباشد ودرملت این احساس صورت گیرد که اگرمتخاصمین استفاده بکنند بی سروصدا پاسخی قویتر از آن دریافت کنند . امروز درسطح دنیا اگرضعیف باشی بواسطه قدرتهای قویتر تکه تکه خواهید شد.متاسفانه درحال حاضر برجام یک همچو کارکردی دارد وامید میرود کشور بتواند راههای صعب العبور را علی الرغم تنگناههای محرز طی کند وافق های روشنی را برای نسلهای آینده رقم بزند هرچند نسل فعلی سوختند ودم فرو بستند .

  • مجلس شورای ملی
    0

    یعنی توی این مقاله هم گفته رژیم صهیونیستی!!!؟ مترجم بایستی امانتدار باشه نه اینکه حرف دل خودش را به جای متن ترجمه و به خورد خلق خدا بدهد. در ثانی اگر هم این ترجمه صحت داشته باشد برا رد گم کردن این حرف ها را زده . چطور یک ادم عاقلی می گوید فلان گزینه غیر ممکن و محال است. هیچ چیزی محال نیست. او می خواهد ما را خام کند تا فکرمان جای دیگری برود.

  • امیر
    0

    اسراییل بزنه مسئولین و نظامیان ما فقط آن را بشدت محکوم میکنند..طوریکه از شدت محکومیت ، عرش به لرزه دربیاد

  • محمد
    0

    مگر نابود نکرد؟اینکه از دوباره ۹ماه وقت صرف کنید و دستگاهها رو عوض کنید.نابود کردن نیست؟؟؟؟!!!

  • امیر
    0

    کل تاسیسات نابود میشه ظریف میگه ما با پیشرفت دوبارمون از رژیم صهیونیستی انتقام خواهیم گرفت

  • هادی رمضانی
    0

    تا روحانی رئیس جمهور باشد و اصلاح طلبان راس کار هستند اسرائیل غمی ندارد ،اینها همه بازی اسرائیل است

    نظرات شما -
    • اسی
      0

      خود آمریکایی ها هم تایید کردن ،فیلمش هست

  • افتخاری
    0

    این برنامه هسته ای چه ربطی به مردم عادی داره پنج گزینه نمی دانم ۸گزینه این کارها مردم عادی هیچ سر در نمی آورند این سران حکومت‌ها بهتر می دانند

  • A
    0

    اسراییل به زودی نابود میشه.

    نظرات شما -
    • سردار
      0

      به امید حق

  • sss
    0

    خدایا زودتر انتخابات بیاد یه نفر از این آقایونی که از همه چی ایراد میگرن و مشکلات ۴۲ ساله این مملکت و تقصیر روحانی و اصلاحطلبان میندازن ببینیم چه شکری میخورن البته قصدم دفاع از روحانی نیست ولی تو روز روشن برای همونی که دارین رجز میخونید دانشمندمون و کشتن دوبار تو نطنز خرابکاری کردن حداقل به یکی از اینها جواب بدین ببینیم چیکاره اید وگرنه حرف زدن برای همه راحته ... ویه سوال اینکه اگر برجام این همه بد بود چرا امریکا اول از اون خارج شد؟ حتما دلش برامون سوخت

    نظرات شما -
    • جهاندیده
      0

      برجام یک معاهده ای بود که در قبال بتون کردن مراکز هسته ای ،تحریم ها برداشته شود ،،دولت به سرعت باد تمامی تعهدات را اجرا کرد بدون هیچ تضمینی و البته رعایت نکردن خطوط قرمزی که رهبری مشخص کردند ،، خب ‌آمریکا به هدفش رسید ،و زد زیر برجام ،از طرفی اروپا در برجام ماند و ایران را معطل کرد سالها ،چرا ؟؟ چون ایران اقدام تلافی جویانه نکند و هسته ای رو بی خیالش شود ، حالا دوباره مذاکره برجام ۲شروع شده ،باید دوباره چیزی بدهیم ،تا ببینیم آمریکا تخریم بر میدارد یا نه ،

  • تورج
    0

    این فشار آخریه واکسیناسیون تمامه ما میمانیم و اول عربها سپس اسراییل

  • محمد
    0

    فعلا که بهترین نتیجه رو از مسولین بی کفایت گرفتن

  • بابک خدابنده لو
    0

    گزینه ششم ازخواب بیدار شدن وتوهم نزدن

  • بابک خدابنده لو
    0

    گزینه ششم ازخواب بیدار شدن وتوهم نزدن

  • رضا
    0

    گزینه جنگی بهتره، چون وقتی هواپیماهای اسرائیل بیان و بر فرض محال از آسمان ایران قسر دربرن و شکاره پدافند موشکیمون نشن. جایی واسه فرود پیدا نمیکنن. در کسری از ساعت اسرائیل به زباله دان تاریخ میره. اینجا ایرانه، مهد دلیرمردانی که هشت سال خون دادن ولی خاک، هرگز.....

  • ایرانی
    0

    هیچ غلطی نمیتونه بکنه....

  • ایوب ابراهیمی
    0

    سلام بر دلاور مردان ایران. سلام بر رهبر عزیز تر از جانم. اسرائیل کوچکتر از آن است که به ایران حمله کند و مردم غیور ایران هم تماشا کند. ایران را با کجا مقایسه میکند. اسراییل در دره ای نشسته میگوید دره خلوت است و روباه سلطان. نه از خواب بیدار شوید اگر هوا پیمای اسراییل بیاد دیگر جای برای برگشت ندارد چون اون موقع اسراییل نابود شده توسط ایران و دوستان منطقه ای وهم مرز اسرائیل.صهیونیست به خود بیا غلط زیادی نکن و گنده تر از دهانت حرف نزن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها