سخنگوی طالبان: بایدن با پایبند نبودن به توافق دوحه، وجهه آمریکا را مخدوش کرد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تاکید کرد: اینکه رئیس جمهوری آمریکا زمان عقب نشینی کامل نیروهای کشورش از افغانستان را که بر اساس توافق دوحه در مورد آن اتفاق نظر حاصل شده بود، تغییر داده است، نقض صریح این توافق به حساب می‌آید.

سخنگوی طالبان: بایدن با پایبند نبودن به توافق دوحه، وجهه آمریکا را مخدوش کرد

محمد نعیم، عضو هیئت مذاکره کننده این گروه در مذاکرات دوحه قطر در مصاحبه با الخلیج آنلاین تصریح کرد: اینکه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا زمان عقب نشینی نیروهای بیگانه از افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر آتی تغییر داد، نشانگر این است که آمریکا به توافق‌ها پایبند نیست و به آنها احترام نمی‌گذارد.

نعیم گفت، عدم پایبندی جو بایدن به زمان عقب نشینی کامل از افغانستان، مساله‌ای است که به وجهه آمریکا در عرصه جهانی لطمه وارد کرده و می‌کند و یک شکست روحی و معنوی برای آمریکا و ملتش است.

وی افزود: عقب نشینی نیروهای بیگانه مساله‌ای است که میان طالبان و آمریکا در توافق دوحه بر سر آن اتفاق نظر حاصل شده بود. طالبان به تعهدات خود در این توافق پایبند است.

نعیم در مورد مشارکت طالبان در کنفرانس استانبول در ماه آوریل جاری تصریح کرد: به دلیل اینکه آمریکا زمان عقب نشینی خود از افغانستان را تغییر داد، ما در کنفرانس استانبول شرکت نخواهیم کرد.

وی افزود: پایبندی طالبان به توافقات، دستاوردی برای طالبان و مردم افغانستان و یک پیروزی معنوی است. عقب نشینی نیروهای بیگانه از افغانستان گامی مهم و اساسی برای حل مشکلات کشور است.

سخنگوی طالبان درمورد سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پنج‌شنبه گذشته به افغانستان نیز گفت: طالبان یا هیچ یک از مسؤولان این گروه هیچ نشستی با بلینکن برگزار نکردند.

وی تاکید کرد: توافق دوحه که طالبان در قطر در فوریه ۲۰۲۰ امضا کرد، پایه و اساس و نقشه راهی برای حل مشکلات افغانستان از جمله مسائل مربوط به بعد خارجی و دیگر مسائل مربوط به بعد داخلی است.

نعیم خاطرنشان کرد: به طور کلی، ما از هر تلاش و گامی که به آزادی کشورمان و تشکیل نظامی بر اساس اصول ملت و ارزش‌های آن بینجامد، استقبال می‌کنیم که این اصول عبارت از این است که نظام، اسلامی باشد و دیکته‌ کردن‌ها از سوی هر طرفی که باشد، هیچ جایگاهی نداشته باشد.

سخنگوی طالبان درمورد مذاکرات بین افغانی گفت: عدم پایبندی آمریکا به زمان توافق شده، اوضاع را تغییر داد بر این اساس، طالبان درخصوص مسائل بازنگری و بعد از بازنگری، ما موضع خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در مورد مشارکت طالبان در قدرت بعد از عقب نشینی آمریکا تصریح کرد: هدف تقسیم قدرت نیست بلکه هدف حل مشکلات کشور و ملت است، اگر هدف قدرت بود، ما از مدت‌ها قبل و بدون جانفشانی آن را به دست آورده بودیم، اما ما خواهان آزادی کشور و تشکیل یک نظام اسلامی مستقل هستم و برای این دو هدف، جانفشانی کردیم.

نعیم خاطرنشان کرد: طالبان خواهان این است که افغانستان بعد از استقلال و آزادی، یک کشور دارای حاکمیت باشد که روابط مثبتی بالاخص با کشورهای همسایه و به صورت کلی با کشورهای دیگر داشته باشد و همچنین نقش سازنده و مثبتی در منطقه و نیز درخصوص موضوعات جهانی مربوط به آن داشته باشد.

وی تاکید کرد: مشکلات داخلی افغانستان و از جمله آن، اختلافات سیاسی، بعد از عقب نشینی کامل نیروهای بیگانه از کشور حل خواهند شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دل
    0

    خودشان پایبند به چی هستن به اسم خدا هر جنایتی می کنند

  • اصغر
    0

    آمريكا يعني دروغ و تزوير و زور

  • رز
    0

    طالبان خودشان دیت کمی از داعش ندارن بااون افکار پوسید ووحشی گریشان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها