یک مقام مسئول اعلام کرد

گرانی مرغ ربطی به قاچاق جوجه ندارد/ مسئولان آدرس غلط ندهند

یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه مسئولان درباره قاچاق جوجه آدرس غلط می‌دهند، گفت: گرانی مرغ بدلیل احتکار مرغ منجمد توسط واسطه‌هاست و ربطی به قاچاق جوجه یکروزه ندارد.

گرانی مرغ ربطی به قاچاق جوجه ندارد/ مسئولان آدرس غلط ندهند

یاسر سوادکوهی در مورد قاچاق جوجه و تخم مرغ، اظهار داشت: اساساً حمل و نقل و شرایط نگهداری جوجه و تخم مرغ قابلیت قاچاق آن را کاهش می‌دهد؛ به طوری که با بررسی‌های صورت گرفته و بازدیدهای میدانی حجم بسیار اندک نزدیک به صفر از این کالا قاچاق می‌شود اما با این حال دلیل همان حجم ناچیز را نیز باید اشاره کنیم.

مدیرکل هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: از دلایل اصلی خروج جوجه‌های یک روزه تفاوت قیمت آن در آنسوی مرز است به طوری که قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه ۴,۲۰۰ تومان است ولی در حال حاضر حدود ۵,۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد این در حالیست که قیمت هر قطعه جوجه در آنسوی مرز حدود ۵۰ الی ۶۰ سنت (معادل ۱۵ هزار تومان) است.

وی ادامه داد: همچنین عدم وجود کارگاه‌های جوجه کشی در شمال عراق خصوصاً مناطق نوار مرزی و همچنین کیفیت مناسب جوجه‌های یک روزه تولید داخل موجب شده، تقاضا نسبت به عرضه پیشی گرفته و خروج محموله‌ها از کشور سود سرشاری را عاید مرغداران عراقی و قاچاقچیان کند و این در حالیست که شرکت‌های جوجه کشی عراقی و سازمان‌های ذی ربط در کشور عراق نیز از این موضوع گلایه مند هستند. حسب بررسی به عمل آمده اغلب جوجه‌های یک روزه از محل تبانی‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌های جوجه کشی از شبکه توزیع منحرف و با توجه به قیمت مناسب آن در آن سوی مرز از کشور خارج می‌شود. باید تاکید کنم که حجم مورد بحث آنقدر نیست که قابل بیان و در بازار تأثیرگذار باشد.

کشف ۵۱۴ قطعه مرغ خوراکی از ابتدای اسفند تا ۸ فروردین

سوادکوهی در خصوص قاچاق مرغ خوراکی و تخم مرغ نطفه دار نیز گفت: کشفیات مرغ خوراکی در نواحی مرزی استان کردستان از ابتدای اسفند ماه سال ۹۹ تا هشتم فروردین ماه امسال ۵۱۴ قطعه است که این تعداد نسبت به بهمن ماه سال ۹۹، به میزان ۶۰ درصد کاهش داشته است. این حجم نیز محموله‌های مکشوفه، مرغ گوشتی صنعتی بوده که از سوی مرغداران به دلالان در این حوزه به منظور کشتار به فروش می‌رسد.

وی افزود: اغلب محموله‌های مکشوفه از طریق کولبری و به صورت کارتنی از مرز خارج می‌شود که حسب بررسی صورت گرفته، میزان آمار کشفیات تخم مرغ نطفه دار در نوار مرزی استان طی اسفند ماه سال ۹۹، مقدار ۵۵۰ کیلوگرم از هنگه ژال شهرستان بانه و در فروردین ماه سال جاری، آمار کشفیات صفر بوده است.

قاچاق جوجه یک روزه صرفاً یک آدرس غلط است

سوادکوهی یادآور شد: با توجه به حساسیت ایجاد شده طی روزهای اخیر، آمار کشفیات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار کاهش یافته است. برابر بررسی صورت گرفته بیشترین تخلف در حوزه خروج جوجه‌های یک روزه از شبکه توزیع، متوجه شرکت‌های جوجه کشی است که در سایه عدم نظارت دستگاه‌های ذیربط با دور زدن سامانه‌های مرتبط و همکاری با دلالان این بخش اقدام به خروج از شبکه توزیع و متعاقب آن خروج غیرقانونی از کشور می‌کنند.

مدیرکل هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: با تصویب افزایش قیمت مصوب مرغ خوراکی طی روزهای اخیر، بازار متلاطم مرغ در کشور آرام شد از این رو این سوال به اذهان متبادر می‌شود، چگونه ممکن است ظرف یک روز پس از ابلاغ نرخ جدید مشکل کمبود مرغ خوراکی بازار مرتفع شود؟ لذا نقش واسطه‌ها و محتکرین مرغ خوراکی (آن هم به صورت منجمد) کاملاً آشکار و قاچاق جوجه یک روزه صرفاً یک آدرس غلط است!

وی افزود: با این توضیح که در سنوات گذشته صادرات جوجه یک روزه فاقد هرگونه محدودیت بوده و به یک میزان مشخص از کشور (به جز کردستان) صادر می‌شد، ولی در حال حاضر با وجود ممنوعیت صادرات، اما به همان میزان تقاضا برای صادرات وجود دارد که حجم اندکی از آن تقاضا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. بنابراین این موضوع نمی‌تواند عاملی برای کمبود مرغ در بازار باشد.

سوادکوهی گفت: با توجه به شرایط نگهداری جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار، امکان احتکار آن اقلام میسر نیست و صرفاً دلالان و واسطه‌ها اقدام به احتکار و نگهداری غیرقانونی مرغ خوراکی، آن هم به صورت منجمد می‌کنند، موضوعی که پس از افزایش قیمت مصوب، موجب پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در روزهای اخیر شده است.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رد
    0

    با ما چه کردبن؟ مرفه های بی درد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها