آموزش جدید خطای "هند"/ خوشرو: قانون قبلی تغییر کرد

یک پیشکسوت داوری قانون جدید خطای هند طبق مصوبه جدید فیفا را توضیح داد.

آموزش جدید خطای "هند"/ خوشرو: قانون قبلی تغییر کرد

یکی از پربحث‌ترین و جنجالی‌ترین خطاها در فوتبال در تمام دنیا اعلام خطای هند و نوع تخلف آن است. اتفاقی که با وجود توضیح و آموزش آن به بازیکنان، مربیان و حتی فوتبال‌دوستان همیشه جای بحث داشته و همواره نیز اعتراضاتی را در پی داشته است.

جعفر خوشرو، پیشکسوت داوری در خصوص آموزش جدید خطای هند طبق مصوبه جلسات برد آموزشی فیفا گفت: مصوبه برد بین‌المللی این است که هر تماس توپ به دست خطا نیست و ملاک بزرگ شدن غیرطبیعی بدن است و این موضوع نیز باید توسط داوران آموزش داده شود. هنوز این قانون نیاز به چکش‌کاری دارد اما اگر بازیکنی توپ را از روی عمد با دست و بازو لمس کند، خطای هند محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بازیکنی ریسک کند و بدنش به صورت غیر طبیعی در حال حرکت کردن بزرگ شود، توپ به دست او برخورد کند، باز هم خطای هند محسوب می‌شود. همچنین اگر توپ به صورت "اتفاقی" در محوطه جریمه حریف به دست مهاجم برخورد کند و حتی تبدیل به گل شود، دیگر هند نیست و معیار آن هم قضاوت داور است. آن قانون قبلی که می‌گفت هر برخورد توپی با دست مهاجم خطا است تا خرداد امسال اعتبار دارد و از ۱۰ تیر این قوانین جدید هند هستند که در فوتبال اجرا خواهند شد. اهمیت این موضوع باعث شد که قوانین جدید یک ماه با تاخیر یعنی در تاریخ ۱۰ تیر اجرایی شود تا آموزش کامل توسط فیفا به بازیکنان، مربیان و حتی عموم داده شود.

خوشرو در خصوص وظفیه کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران در این خصوص گفت: امیدوارم فدراسیون فوتبال و کمیته داوران هر چه زودتر برای آموزش این موضوع احساس مسئولیت کنند و با دعوت از افراد متخصص و به اشتراک گذاشتن فیلم‌های آموزشی گام بلندی را در این راستا بردارند. البته با وجود این که این مصوبه به صورت ابلاغیه به فدراسیون‌ها ارسال شده اما هنوز ‌کمیته داوران ما که مسئولیت این موضوع را دارد هیچ آموزشی انجام نداده است. کمیته داوران باید سمینار برگزار کند، آموزش دهد و قوانین جدید را یاد دهد تا به جای افزایش فشار و اعتراض به داوری، این اعتراض‌ها و فشارها کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها