درگیری‌ها در ایرلند شمالی باز هم شدت گرفت

درگیری‌ها در ایرلند شمالی در حالی از سر گرفته شده که کارشناسان گفته‌اند، رویدادهای اخیر در نتیجه افزایش نارضایتی‌ها از سازش درباره بریگزیت در برخی از جوامع و لفاظی‌های رهبران سیاسی است.

درگیری‌ها در ایرلند شمالی باز هم شدت گرفت

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،‌ در جریان ناآرامی‌های اخیر در ایرلند شمالی جوانان یونیونیست با پلیس در بلفاست درگیر شدند.

بیش از یک هفته است که اعضای جامعه یونیونیست ایرلند شمالی که در آرزوی باقی ماندن این منطقه در بریتانیا هستند، به سمت افسران پلیس در جریان درگیری‌ها سنگ، فشفشه و کوکتل مولوتوف پرتاب می‌کنند. در یکی از این رویدادها در هفتم آوریل سال جاری میلادی، جوانان یک اتوبوس را ربوده و در بلفاست به آتش کشیدند.

"براندون لویس"، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت لندن روز چهارشنبه به مجلس عوام گفت که ۸۸ افسر پلیس در جریان این درگیری‌ها زخمی شده و ۱۸ تن نیز دستگیر شده‌اند.

وی گفت: خشونت‌های اخیر غیر قابل قبول است. حملات علیه افسران پلیس واقعا سزاوار سرزنش است. آنهایی که در تخریب اموال عمومی و نافرمانی از دستورات پلیس دست داشتند، نماینده ساکنان ایرلند شمالی نیستند.

با وجود این محکومیت، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت لندن بارها درخواست‌ها برای نشست مشترک انگلیس و جمهوری ایرلند را برای بررسی این خشونت‌ها رد کرده است.

به نظر می‌رسد چندین فاکتور عامل درگیری‌های اخیر در داخل جامعه یونیونیست‌ها بوده باشد. برخی از مفسران به تصمیم "دادسرای عمومی" برای عدم محکوم کردن نمایندگان جمهوری ایرلند در نقض مقررات فاصله گذاری اجتماعی و حضور در مراسم تدفین "بابی استوری"، یکی از اعضای ارشد ارتش جمهوری ایرلند در ژوئن ۲۰۲۰ اشاره کرده‌اند.

تحقق آینده توافق همکاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا که در آغاز سال جاری میلادی اجرایی شده و شامل روند بریگزیت می‌شود و همچنین ایجاد مرز در دریای ایرلند بین ایرلند شمالی و مابقی انگلیس، باعث نارضایتی یونیونیست‌ها شده است.

حل مساله مرز در جزیره ایرلند یکی از مهمترین مسائل در مذاکرات بریگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا بوده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها