داعش پس از شکست در سوریه و عراق دنبال احیا در کشورهای آفریقایی است

شاخه‌های گروه تروریستی داعش در آفریقای مرکزی در حالی اقدام به راه انداختن حملات مرگبار در کنگو و موزامبیک کرده‌اند که این گروه تروریستی روی گروه‌های شبه نظامی محلی تمرکز کرده است.

داعش پس از شکست در سوریه و عراق دنبال احیا در کشورهای آفریقایی است

به گزارش وال استریت ژورنال، گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه اما از جنگلهای شرق کنگو یک عنصر افراطگر در یوتیوب ظاهر شد تا اعلام کند که به اصطلاح "خلافت" این گروه در حال تجمیع مجدد اعضا در آفریقای مرکزی است.

این فرد که خودش را به عنوان یک عرب معرفی کرده و مجهز به یک تیربار بزرگ و در کنار چند شبه نظامی دیگر در یک جنگل بود گفت: من از همه مسلمانان در جهان می خواهم به ما در کنگو ملحق شوند. به خدا قسم می خورم که اینجا خانه داعش است.

تحلیلگران این ویدیو را تلاشی از سوی این گروه تروریستی در حال فروپاشی برای قرار دادن خودش در سر تیتر اخبار و کم اهمیت دانستند. اما سه سال بعد از پخش شدنش، یک شاخه کمتر شناخته شده داعش تحت عنوان "استان آفریقای مرکزی" با چنان سرعتی گسترش یافته که وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی تحریمهایی را علیه این گروه و رهبرانش برای نخستین بار اعمال کرد.

اواخر ماه مارس صدها تن از شبه نظامیان این گروه در موزامبیک یک بندر کلیدی را بعد از چند روز حمله که طی آن ده ها نفر را هدف کشتار قرار داده و و هزاران تن را آواره مناطق جنگلی و مردابها کردند، به اشغال در آوردند. این حمله سبب شد شرکت نفتی فرانسوی توتال اس.ای همه کارمندانش را از پروژه ۱۶ میلیارد دلاری در آنجا به همراه ۲۰۰۰ آواره تخلیه کند.

این شبه نظامیان مشهور به Iscap که مستقر در کنگو و موزامبیک هستند زمانی برای خودمختاری پیدا کردن از دولت مرکزی می جنگیدند اما در سال جاری میلادی به گفته گروه اطلاعاتی SITE که رهگیری کننده شبه نظامیان افراطگر در جهان است، تبدیل به یکی از مرگبارترین شاخه‌های این گروه تروریستی شده‌اند. شبه نظامیان کنگویی تحت رهبری یک شبه نظامی افراطگرای اوگاندایی کهنه کار قبلا با اسلام "نیروهای دموکراتیک ائتلافی" شناخته می‌شدند و طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا تنها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸۴۹ نفر را کشته‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها