معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک:

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها مقاومت بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌زا را کم کرده و در موج چهارم کرونا ممکن است به شدت بیماری و مشکلات جدی برای فرد بیانجامد.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

«عباس علیمرادیان» روز شنبه در گفت و گویی افزود: رصد رفتاری مصرف داروها در استان مرکزی از ابتدای امسال و آغاز پیک چهارم بیماری نسبت به اسفند ماه سال گذشته روند افزایشی مصرف خودسرانه داروها را نشان می‌دهد که این بسیار خطرناک است و چنین رفتارهایی تنها به پایین آمدن مقاومت بدن افراد و افزایش شمار بیماران بدحال می‌انجامد.

وی بیان کرد: تامین دارو برای بیماران سرپایی و بستری در موج چهارم شیوع کرونا در استان مشکلی ندارد اما شواهد مبنی بر افزایش بیشتر مبتلایان در هفته‌های آتی است که می‌طلبد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حاد شدن بیشتر وضعیت جلوگیری کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک تأکید کرد: مصرف داروهای ضدویروس «فاویپیراویر» و «رمدسیویر» برای جلوگیری از جهش و مقاومت ویروس باید منطبق با پروتکل‌ها باشد و نسخه‌نویسی نیز توسط پزشکان متخصص عفونی و ریه یا پزشکان عمومی آشنا به پروتکل‌ها صورت گیرد.

دکتر علیمرادیان عنوان کرد: به‌منظور دسترسی آسان بیماران کووید۱۹ به داروهای ضدویروس، این اقلام دارویی به همت شرکت‌های تولیدکننده داخلی به مقدار کافی تولید شده است‌.

وی ادامه داد: با توجه به مصرف این داروها در بیماران سرپایی و بستری موقت مبتنی بر پروتکل‌های ابلاغی معاون درمان، برای کاهش بار بیمارستان‌ها در موج چهارم کرونا در استان ترتیبی اتخاذ شده تا اقلام دارویی در داروخانه‌های منتخب به اندازه کافی در دسترس باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: محموله واکسن کرونا از طریق سازمان غذا و دارو در حال ورود به کشور است و پس از انجام مرحله برچسب‌گذاری از طریق مراکز درمانی در اختیار همشهریان قرار می‌گیرد.

دکتر علیمرادیان در خصوص درمان بیماران کرونایی اظهار داشت: مهم‌ترین نکته در درمان بیماران کرونا مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی است و اکنون مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد علایم دارند اما با گذشت چند روز به پزشک مراجعه می‌کنند و زمانی درمان آغاز می‌شود که ویروس بر اندام‌ها غلبه کرده و ریه درگیر شده و شرایط درمانی دشوارتر می‌شود.

وی تأکید کرد: انتطار می‌رود که پوشش بیمه‌ای برای داروهای کرونا در درمان سرپایی مورد توجه قرار گیرد چرا که درمان ضد ویروس در روزهای اول به شدت بار بیمارستان‌ها و هزینه های سنگین مرتبط با بیماران کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها