دکتری فیزیولوژی پزشکی:

نحوه صحیح پوشیدن ماسک/ ایمنی بدن بهبودیافتگان کرونا از ۲ تا ۶ ماه متغیر است

دکتری فیزیولوژی پزشکی با بیان اینکه کرونا اغلب از طریق دورهمی‌های خانوادگی منتقل می‌شود، گفت: در این اجتماعات عمدتا از ماسک استفاده نمی‌شود و این امر علت اصلی انتقال ویروس کرونا است.

نحوه صحیح پوشیدن ماسک/ ایمنی بدن بهبودیافتگان کرونا از ۲ تا ۶ ماه متغیر است

محمدرضا رئوفی افزود: در حال حاضر جهش ویروس کرونا، سرعت سرایت بیماری را افزایش داده بنابراین تعداد ذرات کمتر ویروس با غلظت کمتر (به دلیل افزایش چسبندگی به دیواره سلولی) می‌تواند سبب علائم بالینی شدید بیماری شود.

ایمنی بدن بهبودیافتگان کرونا در مواجه با ویروس از ۲ تا ۶ ماه متغیر است

دانشیار دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس در باره بهبودیافتگان کرونا نیز گفت: بدن برخی مبتلایان به کرونا پس از بهبود به جهت کاهش میزان آنتی بادی تولیدشده که علیه کرونا ویروس عمل می‌کند، ایمنی نمی‌یابد و گاها شخص دو ماه بعد از بهبود نیز بیمار خواهد شد.

رئوفی تصریح کرد: اما بدن برخی بهبودیافتگان کرونا به دلیل رشد آنتی بادی تولیدی مقاوم شده و گاه تا ۶ ماه هم در مواجهه با این ویروس مصون می‌ماند.

به گفته این دکتری فیزیولوژی پزشکی،‌ این مصونیت باتوجه به سیستم ایمنی بدن هر شخص و همچنین میزان آنتی بادی ترشح شده متفاوت است.

بهبودیافتگان کرونا در مقابل کویید-۱۹ آسیب‌پذیرترند

وی با بیان اینکه ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، یادآور شد: اما بهبودیافتگان کرونا عمدتا به دلیل ضعف ناشی از شرایط بیماری، احساس استرس و نگرانی و عدم ریکاوری کامل، در مواجهه با این بیماری (برای بار دوم) آسیب‌پذیرتر بوده و علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

رئوفی همچنین در باره تاثیر ماسک بر پیشگیری از شیوع کرونا گفت: انتقال این بیماری از طریق چشم مستلزم ورود تعداد بالای ذرات آلوده است، بنابراین استفاده از ماسک استاندارد (که از ورود این ذرات به بینی و دهان جلوگیری می‌کند) به میزان قابل‌توجهی از انتقال کرونا پیشگیری خواهد کرد.

ماسک باید بینی، دهان و چانه را بپوشاند

وی همچنین با بیان اینکه این ماسک باید بینی، دهان و چانه را بپوشاند، اضافه کرد: در فضاهای عمومی باز یا بسته دارای تهویه هوا ماسک کفایت می‌کند، اما در برخی اماکن نظیر بخش‌های کرونایی مراکز درمان استفاده از عینک محافظ نیز ضروری است.

رئوفی افزود: به عنوان مثال، در یک فضای عمومی با حضور چند بیمار مبتلا به کرونا، علیرغم استفاده از ماسک، احتمال ابتلا از طریق چشم نیز وجود خواهد داشت.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا از ابتدای شیوع (اسفند ۹۸) تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش این ویروس نیز در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال گذشته در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

وی همچنین ۲۵ بهمن سال گذشته با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

با وجود افت محسوس تلفات کرونا در پی رعایت پروتکل های بهداشتی پیش از آغاز سال جدید، اما سفرهای نوروزی که برخلاف توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا صورت پذیرفت، بار دیگر وضعیت کشور را به شرایط قرمز کرونایی بازگرداند و از اوایل هفته دوم فروردین تلفات کرونا سه رقمی شد.

تاکنون ۶۶ هزار و ۸ نفر از هموطنان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها