عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

فنی ترین استراتژی برای مقابله با کرونا دسترسی سریع به واکسیناسیون است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: فنی ترین و دقیق ترین استراتژی در حال حاضر در تمام دنیا برای مقابله با کرونا دسترسی سریع به واکسیناسیون است،

فنی ترین استراتژی برای مقابله با کرونا دسترسی سریع به واکسیناسیون است

قباد مرادی اظهار کرد: پیک چهارم کرونا به دلیل سرعت انتشار بالا شتاب غافل گیر کننده ای در کشور ایجاد کرده و در مدت زمان بسیار کوتاهی هم تعداد ابتلا و هم تعداد بستری ها را به طور چشمگیری افزایش داده است.

وی افزود: با وجود تجربه پیک های قبلی و رخ دادن اتفاقات زیادی در این پیک ها، می توان گفت که سرعت انتشار جغرافیایی و سرعت افزایش تعداد موارد بستری و مرگ و میر در این پیک قابل مقایسه با پیک های قبلی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: اکنون دیگر همه یاد گرفته ایم که هر وقت مردم فاصله اجتماعی و پروتکل ها را به درستی رعایت کرده اند، کرونا کنترل شده و با کم رنگ شدن رعایت ها نیز سرعت انتشار شدت گرفته است.

وی ادامه داد: از اواخر اسفند افزایش خریدهای عید، دورهمی های خانوادگی، سفرها و دید و بازدیدهای عید در هم تنیدگی زیادی بین مردم ایجاد کرد و مسلم است که در این شرایط پروتکل ها کمتر رعایت شده و تماس ها از مکان های مختلف بیشتر می شود، به همین خاطر ویروس در همه جای کشور پراکنده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: عامل دیگری که این موج را با موج های قبلی تمایز داد سرعت انتشار بسیار بالای این ویروس است؛ خیلی ها فکر می کردند فقط نسبتی از مردم مبتلا شده اند و این سرعت انتشار وجو د ندارد، اما شرایط بسیار متفاوت تر از قبل است.

به گفته وی، در شرایط کنونی مهمترین توصیه به مردم این است که پروتکل های اجتماعی را بیش از پیش رعایت کنند، به خصوص افراد آسیب پذیر و پر خطر، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای باید در حد امکان راهی از بقیه جدا کنند تا مبتلا نشوند.

مرادی، بیان کرد: تغییرات رفتار کرونا از روز اول شیوع تا کنون بسیار زیاد بوده و اصل هایی که این بیماری ایجاد کرده، همه معادلات و پیش فرض ها را به سرعت مخدوش می کند؛ به طور مثال در سال گذشته در فروردین ماه با میزانی از رعایت پروتکل ها، شیوع کنترل شد و این به دلیل میزان سرایت پذیری کمتر اتفاق افتاد و آن زمان کسی به نوع جدیدی از ویروس فکر نمی کرد، اما اکنون با ایجاد ویروس های انگلیسی، آفریقایی، برزیلی و هندی .. در رفتار ویروس و سرایت پذیری آن تغییرات زیادی ایجاد شده که نگران کننده است.

وی گفت: امید است شدت تغییرات به گونه ای نباشد که واکسن های ساخته شده به عنوان مهم ترین امید، بر روی ویروس اثرگذار نباشد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به نظر می ر سد که در تمام دنیا در حال حاضر فقط باید روی یک هدف مشترک با عنوان "واکسیناسون" سرمایه گذاری کرد که تغییر رفتار آینده ویروس بر روی آن تاثیر گذار نباشد.

وی افزود: فنی ترین و دقیق ترین استراتژی در حال حاضر در تمام دنیا دسترسی سریع به واکسیناسیون است، به خصوص اگر اکنون دسترسی برای تمام اقشار جامعه امکان پذیرنیست برای گروه های آسیب پذیر می تواند بسیار مهم باشد.

مرادی عنوان کرد: اکنون هفتاد درصد مرگ و میرها در کشور مربوط به افراد دارای بالای 65 سال سن است، که حدود 8 میلیون نفر هستند و بنابراین اگر ما 158 میلیون دوز واکسن داشته باشیم و این قشر را واکسیناسیون کنیم، تا حد زیادی خیالمان راحت می شود و این در حالی است که باز باید آمادگی زیادی برای تغییر رفتارهای ویروس از نظر شدت بیماری زایی و سایر فاکتورهای بیماری، داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش این پیک در سایر کشورهایی که گزارش های قابل اعتماد تری دارند در حال افزایش است ادامه داد: اکنون پیشبینی دانشمندان تمام دنیا اشتباه شده است و این فقط ایران نیست؛ در کشوری همچون فرانسه علی رغم جمعیت پرخطر زیادی که واکسینه می شوند میزان مرگ و میرها به 300 نفر در روز و در آلمان نیز به 200 نفر می رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: دسترسی به واکسن در کوتاه مدت برای افراد پر خطر و در دراز مدت برای همه اقشار جامعه راهکاری اساسی برای مقابله با کرونا است.

وی یادآور شد: امید که واکسیناسیون نیز با توجه به ایجاد ساختارهای متناقض و سرعت انتشار متفاوت از این ویروس در آینده نا امید کننده نباشد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها