پرورش اسب، صنعتی درآمدزا در سبزوار

پرورش اسب و اسب‌داری به عنوان صنعتی درآمدزا و مهیج در سبزوار با رویکرد اشتغالزایی و گردشگری ورزشی مورد توجه قرار گرفته و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود سوق داده است.

پرورش اسب، صنعتی درآمدزا در سبزوار

صنعت پرورش اسب یکی از صنایع اشتغالزا است که چرخه فعالیت آن از تولید تا نگهداری و آموزش اسب برای مسابقات و خدمات وابسته و تولید لوازم سوارکاری ادامه دارد.

از طرفی با ایجاد مسابقات و رقابت بین تولیدکنندگان، می توان از اسب به عنوان یک ابزار ساده و کم هزینه برای سرگرم کردن مردم استفاده کرد.

شهرستان سبزوار نیز در یکی دو سال اخیر با بیش از ۴۰ مرکز پرورش اسب و پنج باشگاه سوارکاری با افزون بر ۶۰۰ راس اسب و توجه به تولید و تکثیر اسبهای اصیل ایرانی خیز بلندی برای توسعه صنعت پرورش اسب برداشته است.

اسب و نقش آن در تاریخ

اسب به لحاظ اسطوره ای و فرهنگی جایگاه رفیعی در تاریخ این مرز و بوم دارد و همچون قهرمانان دارای ارزش و اهمیت فراوانی است چنانکه سهم قابل توجهی از دستاوردهای ارزشمند فرهنگی تاریخ ایران مدیون این حیوان نجیب بوده است.

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در این زمینه گفت: در تاریخ ایران، اسب در قامت قد افراشته و بزرگ جلوه می کند این حیوان در سنگ نگاره‌های ایران باستان جایگاه رفیع و ارزشمندی دارد و در کنار شاهان و عناصر تاریخ ساز ایستاده و در نقاشی و ادبیات ایران نیر جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است و هرگاه سخن از مفاهیم نجیب، دلربا و قهرمان است پای اسب به میان می آید.

محمود رضا سلیمانی با اشاره به کارکردهای اسب افزود: کار در مزارع، جنگ‌ها، حمل و نقل، اجرای رشته های ورزشی همچون چوگان و سنت‌های ایرانی، همچون سوگواری و تعزیت امام حسین(ع) و کارناوال‌ها و مراسم شادمانه و حمل داماد و عروس به خانه بخت از این جمله است.

وی ادامه داد: اسب به عنوان نماد سرافرازی با عنصر گردشگری نیز پیوندی غنی و مهم دارد و در گردشگری مسیرهای طولانی کویر و بیابان‌های ایران، بومگردی، گشت در طبیعت، پیمایش در زمان و بازگشت به دل تاریخ کاربرد فراوانی دارد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ گفت: امروز در شرایطی بسیاری از کشورها به پرورش صنعت اسب روی آورده اند که برترین اسب‌های جهان همچون اسب کرد، اسب عرب، دره شور، سنایی و ترکمن ریشه در مرز وبوم ایران دارند.

سلیمانی با بیان این که اسب از گرانترین حیوانات است افزود: پرورش اسب به لحاظ اشتغال، صنعتی فوق العاده درآمدزاست و صنایع مرتبط زیادی با آن ارتباط دارد. همچنین شیر اسب قدرت زیادی دارد که با تحقیقات ارزنده می توان به جنبه های پزشکی و دارویی آن پی برد.

وی اضافه کرد: در موضوع روانشانسی نیز ارتباط با اسب احساس هویت، خودباوری، شرافت، سربلندی، انسانیت، نجابت، راستگویی، شجاعت و دلیری را در افراد تقویت می کند.

پرورش اسب در سبزوار

پرورش اسب که از آن به عنوان صنعت پاک در توسعه پایدار هم یاد می شود در زمره کارهای نو در کشورمان محسوب می شود که نقش مهمی در تولید ثرورت بومیان منطقه دارد.

رییس هیات سوارکاری سبزوار گفت: اسب سواری، ورزشی مهیج و شاد است و توجه دین اسلام به سوارکاری اهمیت این رشته ورزشی را متمایز کرده و علاوه بر سلامت جسمانی، تماس و ارتباط با این موجود زنده آرامش بخش روح و روان است.

محمود کلاته با بیان این که امروزه تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت اسب بر جنبه ورزشی آن چیره شده است افزود: پرورش اسب نسبت به سایر دام‌های سنگین به مراتب مقرون به صرفه تر است و همچنین کارآفرینی و اشتغالزایی از ویژگی‌های بارز این صنعت به شمار می رود.

وی اضافه کرد: ۱۱۰ حرفه از جمله مربی، سوارکار، مهتر، نعل‌بند، اصطبل دار، تامین خورک دام، پزشکان دامپزشک، اسب کش‌ یا جابه جا کننده اسب به شکل مستقیم و دهها حرفه دیگر به شکل غیر مستقیم با صنعت اسب و حرفه پرورش اسب ارتباط دارند.

رییس هیات سوارکاری سبزوار گفت: در گذشته اطلاعات کافی در زمینه پرروش صنعت اسب در سبزوار وجود نداشت و نژادهای خوب پرورش داده نمی شد اما در سالهای اخیر با حمایت فدراسیون، هویت اسب ها شناسایی و DNA آنها مشخص می شود.

کلاته افزود: پرورش اسب ترکمن به عنوان نژاد خالص ایرانی و با برندی جهانی بیش از گذشته در سبزوار مورد توجه قرار گرفته است و این نژاد علاوه بر سازگاری با آب و هوای منطقه، مقاومت در برابر بیماری و اسقامت عالی توانسته است در رشته های پرش، کورس و جشنواره های زیبایی کسب مقام کند.

وی اضافه کرد: پرورش اسب ترکمن و سایر اسب‌های اصیل ایرانی به لحاظ درآمدی هم حائز اهمیت است و توجه به موضوع صادرات آن ارزآوری خوبی عاید کشور می کند.

رییس هیات سوارکاری سبزوار گفت: از برنامه‌های پیش روی هیات سوارکاری سبزوار، پیگیری ساخت پیست اسب دوانی و سوارکاری و برگزاری کلاس‌های مربیگری با حمایت فدراسیون و با هدف تبدیل شدن این منطقه به قطب گردشگری ورزشی است.

کلاته افزود: برگزاری دوره های سوارکاری و مسابقات کشوری در این شهرستان تحولی چشمگیر در رونق صنایع دستی، هتل ها، رستوران ها و حمل و نقل ایجاد می کند.

جهاد کشاورزی، حامی پرورش صنعت اسب سبزوار

با وجود این که صنعت پرورش اسب به عنوان یکی از رویکردهای جدید توسعه اقتصادی و گردشگری در سبزوار مورد توجه قرار گرفته است اما کمبود برخی زیر ساخت ها، دشواری تغییر کاربری اراضی برای احداث باشگاه‌ها و نبود پیست اسب‌دوانی و سوارکاری برخی از موانع پیش روی سرمایه‌گذاران و فعالان این صنعت در منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در این زمینه گفت: پرورش اسب یک صنعت در حال رشد جهانی و یک فرصت اقتصادی است و این نهاد از سرمایه‌گذاران این صنعت در شهرستان حمایت می کند.

علی اصغر امانیان افزود: در صنعت پرورش اسب خدمات و فعالیت‌های زیادی همچون ورزش و تفریح مطرح است که می توان با برپایی رویدادهای داخلی و بین المللی در این زمینه به توسعه اقتصادی شهرستان کمک کرد.

وی اضافه کرد: اهتمام سرمایه گذاران به پرورش اسب‌های مسابقه‌ای، آموزش و حوزه تفریحی و گردشگری، خرید و فروش اسب در بازارهای ملی و جهانی، فروش اسپرم و جنین اسب‌های اصیل و با نژادهای خوب رونق بخش اشتغال و اقتصاد شهرستان سبزوار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تاکید بر این که سرمایه گذاران صنعت اسب به پرورش نژادهای خالص توجه ویژه ای داشته باشند گفت: جهاد کشاورزی با تسهیل صدور مجوزهای لازم و تامین نهاده‌های دامی به نرخ دولتی از فعالان این صنعت حمایت می کند.

پیست سوارکاری در سبزوار ساخته می‌شود

هدف از صاحبان اصطبل و باشگاه های خصوصی اسب پرورش اسب‌های شرکت کننده در مسابقات ورزشی مانند کورس، درساژ، پرش، چوگان، سوارکاری و صحرانوردی است از این رو ساخت محیطی برای این رقابتها ضروری است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیتها و موقعیت جغرافیایی مناسب این شهرستان در حوزه پرورش اسب گفت: پیست اسب دوانی در این منطقه راه اندازی می شود.

بهروز محبی افزود: با استقبال سرمایه‌گذاران در سالهای گذشته شهرستان سبزوار به یکی از قطب‌های پرورش اسب در منطقه تبدیل شده است و با توجه به رونق اقتصادی و اشتغالزایی این صنعت باید زمینه واگذاری زمین، صدور مجوزهای لازم و تسهیلات برای فعالان این عرصه فراهم شود.

وی ادامه داد: سبزوار با بهره مندی از آثار شاخص تاریخی و فرهنگی یکی از قطب‌های گردشگری شرق کشور است که در کنار این ظرفیت‌ها توجه به رونق اسب سواری و برگزاری مسابقات و جشنواره ها در این چارچوب، رشد گردشگری در این منطقه سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها