سفیر ایران در چین:

تماس نزدیک بین بخش‌های نظامی، امنیتی و دفاعی تهران و پکن در جریان است

سفیر ایران در چین در گفت‌وگو با روزنامه گلوبال تایمز این کشور ضمن تشریح اهمیت امضای برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع تهران و پکن گفت: «هدف این برنامه تعمیق و تقویت روابط دو جانبه است و هیچ کشوری را هدف قرار نمی دهد».

تماس نزدیک بین بخش‌های نظامی، امنیتی و دفاعی تهران و پکن در جریان است

چین و ایران اخیراً برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله را برای افزایش همکاری های گسترده در زمینه های مختلف از جمله تجارت به امضا رسانده اند. پس از امضای توافق نامه، برخی از رسانه های غربی تلاش کردند تا توافق نامه را منفی نشان دهند. برخی ادعا کردند که این توافق نامه در ایران با واکنش شدید روبرو شده است.

وضعیت واقعی چگونه است؟ آیا اجرای توافق تحت تأثیر تحریم های آمریکا خواهد بود؟ ایران همکاری خود با چین را چگونه ارزیابی می کند؟ «شیه ونتینگ» گزارشگر روزنامه گلوبال تایمز چین این موضعات را با «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین مطرح کرده است.

گلوبال تایمز : برخی از رسانه های غربی ادعا کردند که سند همکاری بین ایران و چین واکنش بزرگی را در ایران ایجاد کرده است زیرا بسیاری از ایرانیان فکر می کنند این سند، فروش ایران به چین را در بر دارد. آنها همچنین ادعا کرده اند ایران خیلی با چین مصالحه می کند، مانند فروش نفت خام با قیمت تخفیفی و بسیار پایین، دیدگاه شما در این باره چیست؟

کشاورززاده : کشورهای غربی هنوز از اهرم فشار برای گسترش سلطه استعماری خود از طریق "رسانه ها" استفاده می کنند. آنها اطلاعات دروغین و دستکاری شده را از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی منتشر می کنند تا از همکاری دوستانه بین ایران و چین جلوگیری کنند. ایران و چین قرن ها است که روابط دوستانه و صلح آمیزی دارند و هرگز با یکدیگر در جنگ نبوده اند. از لحاظ تاریخی، دو کشور از طریق جاده ابریشم باستان از مبادلات تجاری و فرهنگی مسالمت آمیز برخوردار بوده اند و طرح کمربند و جاده (BRI) هم آن را بار دیگر احیا کرد.

چین هرگز سابقه استعمارگری ندارد و هرگز سعی در اشغال کشورهای دیگری نداشته است. کشورهای غربی، چین را به عنوان یک قدرت در حال ظهور جهانی، تهدیدی برای سلطه استراتژیک خود می دانند. آنها برقراری رابطه استراتژیک و دوستانه بلند مدت بین چین و سایر کشورهای مستقل مانند ایران را تهدیدی برای منافع اصلی خود در منطقه می دانند. آنها سعی می کنند چهره ای بد از چین ترسیم کنند تا مردم کشورهای دیگر را بترسانند. وقتی همکاری اقتصادی موجب رونق، رفاه و بهبود معیشت مردم شود، این تبلیغات مسموم و غیرواقعی غرب کارایی خود را از دست می دهد.

گلوبال تایمز : گزارش شده است که در سند امضا شده به مسایلی مانند تعمیق همکاری های نظامی، آموزش و تمرین های های مشترک نظامی، تحقیقات مشترک و توسعه سلاح و همچنین به اشتراک گذاری اطلاعات اشاره شده است. چگونه دو کشور همکاری های نظامی را تعمیق می بخشند؟ آیا برنامه های مشخصی وجود دارد؟

کشاورززاده : ایران و چین با تهدیدهای مشترکی مانند تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو هستند که برای مقابله با چالش های فوق الذکر و ارتقا صلح و ثبات در منطقه و آزادی، حمل و نقل و تجارت در آب های بین المللی به همکاری مداوم در مسائل مهم منطقه ای و بین المللی نیاز دارند.

دستیابی به این اهداف مستلزم همکاری و ارتباط بیشتر بین بخش های امنیتی و نظامی دو کشور برای تبادل اطلاعات و برنامه ریزی برای انجام مانورهای مشترک است. در همین راستا، تماس نزدیک بین بخش های نظامی، امنیتی و دفاعی در جریان است.

گلوبال تایمز : آیا می توانید جزئیات بیشتری در مورد پروژه ها مانند بنادر، اینترنت فایو جی و سایر پروژه ها در برنامه همکاری ارائه دهید؟

کشاورز زاده : برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین در اجرای بیانیه مشترک "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر رسمی ۲۰۱۶ شی به تهران تهیه شد. همانطور که از عنوان آن مشخص است این برنامه دو ویژگی دارد: اول، همه جنبه های مختلف همکاری بین دو کشور را شامل می شود و دوم، دوره همکاری است که یک نقشه راه برای یک ربع قرن است. ایران و چین دو تمدن آسیای باستان هستند که هزاران سال به هم پیوسته اند.

هدف این طرح تعمیق و تقویت این روابط دو جانبه است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

گلوبال تایمز : آیا تحریم های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران تاثیری در اجرای این برنامه خواهد داشت؟

کشاورززاده: ایران تنها کشور جهان نیست که از تحریم های آمریکا رنج می برد. چین و بسیاری از کشورهای دیگر نیز با همین مشکل روبرو هستند. همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه چین چندین بار اظهار داشته است، "ایالات متحده بی پروا تحریم های یک جانبه غیرقانونی را علیه سایر کشورهای مستقل اعمال می کند. " ضروری است که تحریم های یک جانبه غیرقانونی در اسرع وقت برداشته شوند. جهان شاهد بود که در دوره دشوار مبارزه با کرونا تحریم های غیرانسانی ایالات متحده باعث تلفات جانی بیشتر در ایران شد.

من معتقدم که کشورهای مستقل مصمم به حفظ حاکمیت خود هستند و برای بهبود زندگی مردم از سرنوشت خود پیروی می کنند. حتی مقامات آمریکایی اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. ایران و چین هر دو این تحریم ها را به عنوان دخالت در امور داخلی و نقض قوانین بین المللی تشخیص داده اند. بنابراین ما در برابر این تحریم های غیرقانونی تعظیم نخواهیم کرد.

گلوبال تایمز : ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی از سیاست چین در سین کیانگ انتقاد کرده اند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا نیز چین را به دلیل مسائل مربوط به سین کیانگ تحریم کردند. دیدگاه شما چیست؟ سیاست های چین در سین کیانگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

کشاورززاده : اول از همه، ایالات متحده باید به یاد داشته باشد که سین کیانگ یا هنگ کنگ بخشی از چین هستند. هیچ کشوری دخالت در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد. ایالات متحده باید از دخالت در امور کشورهای دیگر جلوگیری کند. ثانیا، من معتقدم که غرب و ایالات متحده در موقعیتی نیستند که بتوانند سایر کشورها را به پرونده های نقض حقوق بشر متهم کنند. همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه چین جائو لیجیان در ۶ آوریل ابراز داشت "تاریخ ایالات متحده پاک سازی ها و کشتار وحشتناک قومی آمریکا را ثبت کرده است. "

همچنین لازم به ذکر است که از سال ۲۰۰۱، جنگ ها و عملیات های نظامی انجام شده توسط ایالات متحده به نام مبارزه با تروریسم در حدود ۸۰ کشور باعث کشته شدن بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمله ۳۳۰ هزار غیرنظامی در جهان شده و آوارگی دهها میلیون نفر در افغانستان، عراق و سوریه را به دنبال داشته است. بنابراین اگر ایالات متحده به حقوق مسلمانان اهمیت می دهد، عذرخواهی بزرگی را به کشورهای مسلمان بدهکار است و باید با توقف بمباران ها، کشتار مسلمانان را متوقف کند.

هفته گذشته، من به همراه هیاتی دیپلماتیک از ۲۰ کشور از منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور بازدید کردم. من سین کیانگ را مکان بسیار زیبایی دیدم. من شاهد بودم که چگونه اقدامات دولت مرکزی چین زندگی مردم محلی را تغییر داده و رفاه و توسعه را برای منطقه به ارمغان آورده است. هدف کشورهای غربی از دامن زدن به موضوعات سین کیانگ خیرخواهانه نیست، بلکه کاملاً سیاسی است و هدف آن فشار آوردن به دولت چین است. جمهوری اسلامی ایران شدیداً مخالف این معیارهای دوگانه غرب است.

گلوبال تایمز : امسال صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین (CPC) است. نقشی را که این حزب در رهبری چین بازی کرده چگونه ارزیابی می کنید؟

کشاورززاده : طی صد سال گذشته، چین به یک قدرت بزرگ جهانی در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی و نظامی تبدیل شده است. برنامه ریزی دقیق و اقدامات مشخص توسط دولت مرکزی، همراه با حمایت مردم، مهمترین عامل دستیابی به این موفقیت ها است.

مدل حکمرانی چین که توانسته است رشد اقتصادی، فقرزدایی و توسعه پایدار را با سریعترین و کمترین هزینه محقق کند، به یک مدل جهانی تبدیل شده است. مدل حکمرانی خوب چین کلیشه دموکراسی غربی را به چالش کشیده است که غرب می خواست لیبرال دموکراسی را به عنوان تنها سیستم حاکمیت موفق تجویز کند و آن را به زور به کشورهای دیگر تحمیل کرد.

جمهوری اسلامی ایران نیز مدل حکمرانی خاص خود را دارد و علی رغم انواع توطئه ها، اقدامات تروریستی، جنگ، تحریم ها و فشارهای حداکثری، هنوز هم می تواند به عنوان یک قدرت مستقل منطقه ای بازی کند و توسعه و شکوفایی را برای مردم ایران در ۴۰ سال گذشته فراهم کرده است.

گلوبال تایمز : اهمیت همکاری ایران و چین را در این جهان که به طور فزاینده ای قطبی شده چگونه ارزیابی می کنید؟ انتظار دارید چین در توافق هسته ای ایران چه نقشی داشته باشد؟

کشاورززاده : سیستم تصمیم گیری ایران بر اساس منافع ملی آن کشور است و تحت تأثیر فشارهای غرب قرار نمی گیرد. چین اکنون یکی از بازیگران اصلی جهان است و مقامات ما برای افزایش مشارکت استراتژیک جامع با چین اتفاق نظر دارند. ایران از موقعیت جغرافیایی برجسته ای در غرب آسیا برخوردار است که می تواند چین را به اروپا متصل کند.

چین نقش سازنده ای در مساله هسته ای ایران داشته است. دو کشور در مورد این موضوع دیدگاه های نزدیک دارند. چین، آمریکا را به دلیل نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) (معروف به توافق هسته ای ایران) مورد انتقاد قرار داده است. ما از اعضای برجام و جامعه جهانی انتظار داریم تعهدات خود را بر اساس مصوبات انجام دهند.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها