وضعیت آب شرب 14 شهر استان کرمان فوق بحرانی/ آبرسانی سیار به 1000 روستا

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان با بیان این مطلب که باتوجه به خشک شدن بیشتر چشمه های کوهستانی لذا همه مناطق کوهستانی دچار چالش هستند، تصریح کرد: 14 شهر استان در وضعیت فوق العاده بحرانی به لحاظ آب شرب قرار دارند.

وضعیت آب شرب 14 شهر استان کرمان فوق بحرانی/ آبرسانی سیار به 1000 روستا

محمد طاهری در اولین جلسه ستاد بحران استان کرمان در سال جدید گفت: میزان بارندگی استان حدود 35 میلمتر است لذا امسال پرچالش ترین سال را در حوزه آب شرب خواهیم داشت.

وی با ابراز تاسف از اینکه 93 درصد آب شرب استان از چاه ها و منابع زیرزمینی تامین می شود، ادامه داد: استان کرمان به لحاظ تامین آب شرب بدترین شرایط را در کشور دارد زیرا سایر استان ها به منابع آب پایدار متصل هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان بیان کرد: متاسفانه عمق چاه های ما از 150 به 270 متر افرایش یافته و برخی از چاه ها هزینه انرژی مصرفی آنها به حدی زیاد است که دیگر بهره برداری از آنها اقتصادی نیست.

وی با اشاره به اینکه در تامین آب شرب شهر کرمان با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: آب شرب شهر کرمان از 100 کیلومتری تامین می شود زیرا منابع نزدیک تامین آب شرب شهر خشک شده اند.

طاهری یکی از دلایل افزایش مصرف آب شرب در سال های اخیر را شیوع کرونا دانست و تصریح کرد: اجرای پروژه های اضطراری فقط مُسکن هستند، بهره برداری از 7 حلقه چاه جدید برای موارد اضطراری در نزدیکی شهر کرمان در حال اتمام هستند.

وی مهندسی مجدد و اصلاح شبکه را از اقدامات این سازمان برشمرد و بیان کرد: مشترکین پرمصرف را شناسایی کردیم.

مدیرعامل آبفای استان کرمان بیان کرد: تصفیه خانه 9 شهر از جمله شهرهای شهربابک، خرسند، جیرفت، ریگان، فهرج و ... اجرا شده و یا درحال اجراست تا کیفیت آب شرب آنها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اعتراضات مردم از هم اکنون در زمینه آب شرب آغاز شده، تاکید کرد: حاشیه نشینی باید ساماندهی شود زیرا بیشتر معترضین انشعاب آب ندارند و غیرمجاز انشعاب کشیده اند و تقاضا داریم که به این موضوع رسیدگی شود.

طاهری با بیان این مطلب که باتوجه به خشک شدن بیشتر چشمه های کوهستانی لذا همه مناطق کوهستانی دچار چالش هستند، تصریح کرد: 14 شهر استان در وضعیت فوق العاده بحرانی به لحاظ آب شرب قرار دارند که این شهرها 66 درصد جمعیت استان را در خود جای داده اند به طور مثال شهرهای کرمان، زرند، راور، سیرجان، جیرفت از این دسته هستند که ما را دچار مشکل اساسی می کنند.

وی با یادآوری اینکه فقط از سد بافت برای آب شرب استفاده می شود، اظهار کرد: شهر سیرجان نیز یک ششم نیاز آب شربش از سد تامین می شود.

مدیرعامل آبفای استان کرمان تاکید کرد: هر کاری در استان می توانستیم برای کاهش مشکل آب شرب انجام داده ایم و باید بدانید که در برخی از مناطق استان منابع آب در دسترس وجود ندارد.

وی اظهار کرد: میزان مصرفی آب شرب شهر کرمان در پیک مصرف 3 هزار و 79 لیتر در ثانیه است و حداکثر آب شربی که ما می توانیم برای شهر کرمان تامین کنیم 1934 لیتر در ثانیه است لذا 1114 لیتر بر ثانیه آب شرب در کرمان کمبود داریم.

طاهری خاطرنشان کرد: امسال به بیش از 500 تانکر آبرسانی نیاز داریم زیرا امسال به 1000 روستا باید آبرسانی سیار شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها