قدیمی ترین پل اصفهان

اصفهان شهری بسیار زیبا و مملو از آثار تاریخی می باشد، یکی از آثاری که در این شهر بسیار مورد توجه قرار گرفته قدیمی ترین پل اصفهان است که با نام های

قدیمی ترین پل اصفهان

این پل تاریخی در شرق اصفهان و در منطقه جی قدیم واقع شده و به همین دلیل آن را پل جی نیز می نامند. در گذشته های دور این پل جزء بافت تاریخی شهر به حساب می آمد ولی با گسترش شهر اصفهان آن منطقه نیز جزء بافت شهری محسوب شد.

کهن ترین پل اصفهان که بر روی زاینده رود قرار دارد، در دوره ساسانیان ساخته شده ولی به دلیل برخی آسیب های وارد شده، در دوره های دیلمیان و سلجوقیان مورد مرمت قرار گرفته است.

پل شهرستان در سال 1348 با شماره ثبت 889 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل در ابتدا با کارکرد نظامی و جنگی ساخته شده بود و به همین دلیل استقامت بالایی دارد.

ساکنان اطراف این پل در گذشته با پسوند شهرستانی شناخته می شدند. پل شهرستان قدیمی ترین پل روی زاینده رود است که معماری بی نظیری هم دارد؛ معماری این پل را (نسبت به زمان ساخت) تنها با پل هایی همچون شوشتر و دزفول می توان مقایسه کرد. تصویر انعکاس یافته پل بر روی آب، جلوه ای تماشایی را ایجاد نموده است.

قدیمی ترین پل اصفهان

قدیمی ترین پل اصفهان

ویژگی های قدیمی ترین پل اصفهان

این پل با 12 پایه سنگی بر روی سنگ های کف رودخانه استوار شده است و کرانه شمالی زاینده رود را به کرانه جنوبی متصل می کند. طول پل شهرستان به طور تقریبی 105 متر و عرض آن بین 4.25 الی 5 متر می باشد.

یک نکته ای که وجود دارد انحراف بخشی از پل است که جزء معماری آن به حساب می آید.

وجود 11 چشمه دل انگیز، زیبایی های این پل را دوچندان نموده است. جالب است بدانید که بخشی از پل برای عبور و مرور ایجاد شده بود که رفته رفته آسیب دید و هم اکنون به صورت پیاده می توان از آن استفاده کرد.

قدیمی ترین پل شهر اصفهان از مصالحی همچون آجر، ملات، سنگ و خشت ساخته شده و بسیار محکم می باشد.

قدیمی ترین پل اصفهان

جاذبه های اطراف پل شهرستان

در اطراف این پل زیبا برخی دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان نظیر مسجد جامع جی، مقبره الراشد بالله، حصار جی و قلعه قدیمی اصفهان واقع شده که گردشگران تور اصفهان می توانند از آن ها دیدن کنند.

سایر پل های قدیمی اصفهان

در اصفهان پل های متعددی ساخته شده که اغلب آن ها قدمتی دیرینه دارند؛ برخی دیگر از قدیمیترین پل های اصفهان که اهمیت بالایی دارند عبارتند از:
1.سی و سه پل: این پل یکی از شاهکارهای اصفهان است که محبوبیت بالایی نزد گردشگران تور داخلی دارد. سی و سه پل را با نام پل الله وردی خان هم می شناسند و دلیل آن هم ساختن این پل توسط الله وردی خان سردار معروف دوره صفوی می باشد. ساخت این پل را به سال 1005 هجری نسبت داده اند.

سی و سه پل


2.پل مارنان: یکی دیگر از پل های قدیمی شهر اصفهان پل مارنان است که در گذشته پل ماربین یا مهربین نام داشته است. این پل در دوره ساسانیان ساخته شده است.

پل مارنان

3.پل خواجو: خواجو یکی دیگر از پل های قدیمی و مشهور این شهر است که در سال 1060 هجری احداث گشته و در واقع جایگزین یک پل قدیمی تر شده است. پل قبلی که به دوره تیموری مربوط می شد در اثر تخریب غیر قابل استفاده شده بود که شاه عباس دوم دستور به ساخت این پل را در همان مکان داد.

پل خواجو

4.پل چوبی: در فاصله بین سی و سه پل و پل خواجو یک پل دیگر با نام "پل چوبی اصفهان" قرار دارد که در سال 1065 هجری و در دوره شاه عباس دوم بنا شده و طول آن حدود 145 متر می باشد.

پل چوبی

منبع: لحظه آخر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها