نیویورک پست:

بایدن در مقابل ایران در حال عقب نشینی ست/ آمریکا دارد تمام اهرم های فشار را از دست می دهد

نیویورک پست در مقاله ای نوشت: تیم بایدن حتی پیش از این که گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران در وین تمام شود در برابر ایران عقب‌نشینی کرد.

بایدن در مقابل ایران در حال عقب نشینی ست/ آمریکا دارد تمام اهرم های فشار را از دست می دهد

هیات تحریریه نیویورک پست در سرمقاله‌ای نوشته است تیم بایدن حتی پیش از این که گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران در وین تمام شود در برابر ایران عقب‌نشینی کرد. این عقب‌نشینی زمانی روی داد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی دولت برای لغو تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای خبر داد. به این ترتیب تمام اهرم‌های فشار را بدون دریافت چیزی رها کردند.

تحریریه نیویورک پست می‌گوید ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حتی حاضر نشد در برابر پرسش های متعدد احتمال لغو تحریم های جداگانه ای که برای تروریسم، نقض حقوق بشر، و برنامه موشک های بالستیک وضع شده است را رد کند.

این عقب نشینی تنها دو روز پس از مذاکرات غیرمستقیم عنوان شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، آن را یک موفقیت توصیف کرد.

اروپایی ها تلاش کردند بایدن را مجاب کنند در روز نخست ریاست جمهوری اش بعضی تحریم های ایران را لغو کند، اما او گفت تهران باید گام اول را بردارد و به توافق بازگردد.

کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ تقریبا به ایران فشار بسیاری آورد. بایدن در مسیر از دست دادن اهرم فشار است و به ایران اجازه خواهد داد منابع مالی را صرف اقدامات خود بیشتری کند.

تهران از آمریکا خواسته است تمام درآمد توقیف شده حاصل از صادرات خود را که ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود در ازای یک ماه توقف فعالیت های هسته ای آزاد کند. واشنگتن این پیشنهاد را رد کرده، ولی در مقابل پیشنهاد کرده است بعضی منابع مالی توقیف شده را آزاد کند و صدور معافیت هایی برای صادرات نفتی در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصدی و کار بر روی سنتریفیوژهای پیشرفته را در نظر بگیرد. ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

هیچ دلیلی برای عجله نیست. با انقضای محدودیت های برجام ایران در هر صورت طی یک دهه همین مسیر هسته ای شدن را خواهد رفت. این تهران است که باید عجله کند؛ زیرا به غیر از چین و نزوئلا با کشور دیگری نمی تواند رابطه تجاری داشته باشد.

حال بایدن، برای حفظ «میراث» رئیس قبلی‌اش، در آستانه ارائه دسترسی ایران به میلیاردها دلار دیگر است.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • محمد
    0

    بایدن هیچ عقب نشینی نمیکنددربرجام تبلیغات دروغ است بخاطر انتخابات که بازاصلاح طلبها بیایند وگندبزنند ماملت ازاصلاح طلبها متنفریم ظریف بیاید تودهنی ازملت میخورد وطن فروش

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      چرااااا وطن فروش؟؟؟ سعي كرد يك توافق كنه با اروپا و آمريكا در مقابل آزاد سازي ميلياردها دلار فقط ما فعاليت هسته اي رو كاهش بديم و در حد استفاده صنعتي و پزشكي داشته باشيم( نه نظامي ). ما هم كه از اول ميگفتيم فعاليت نظامي نداريم، پس چه امتيازي داده كه بهش ميگيد وطن فروش؟

    • محمود
      0

      حرف از روی معده یعنی این

  • OK
    0

    هیچ اهرم فشار اقتصادی و سیاسی در برابر برنامه هسته ای خارج از تعهدات برجامی ایران کارساز نیست الا کشیده شدن پرونده ایران به شورای امنیت و تهدید به جنگ یا بروز جنگ!

    نظرات شما -
    • بازی
      0

      برجام کجا بود ،ترامپ پارش کرد ،تا خیال شما راحت بشه ،باز شما رفتید تکه هاشو جمع کردید چسبوندید ،نشستید در کنفرانس وین ، حقارت تا کی

  • ناشناس
    0

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  • علی رحمانی
    0

    روغن راستی میشه با بایدن صحبت کنیم برامون بفرسته،به جاش ما واکسن کرونا براشون بفرستیم با انواع مختلف در ۴ مدل و با رنگ های متفاوت بدای همه سنین ابی ،صورتی، خاردار، و بنفش برای مشکل پسند ها

  • باربد
    0

    فقط ما سعی کنیم بازنده میدان نباشیم وگرنه بایدن می‌تونه در یک زمان کل برجام رو به هم بریزه ، پس سعی کنیم بهانه دست اروپا و غرب ندیم و حرکت نسنجیده نکنیم

  • دوست و دشمن همپیمان
    0

    البته اگر فتنه گری دوست و دشمن اجازه دهد

  • مهدوی
    0

    یک عده هنوز به این امریکا اعتماد دارند بابا هشت سال رفتید ناز امریکا را کشیدید هیچ محل سگ هم نشان نداد بابا ول کنید الان هم اگر یک خورده نرم شدند این هم به برکت همکاری ایران وچینه چقدر بعضی ها سگ نمک هستند فکر کردند دارند عقب می افتند کمی با ما نرم شدند

  • ناشناس
    0

    آقامحسن اگر ایران زندگی می کنی هنوز نفهمیدی این همه عقب نشینی کردیم دست از توسعه ی هسته ای برداشتیم تاآ ها فقط تحریمهارابردارند ولی به جایش تحریم ها را100برابر کردن وبجای سفره ی رنگین ،8 سال بدون داشتن درآمد نفت و.... مردم بابدبختی زندگی کردند شما هنوز متوجه نیستی خیانت یعنی چه؟عجله کردن درزمان تنظیم قرارداد برجام ونگرفتن تضمین کافی باعث برباد رفتن هسته ای بادست آورد هیچ شد درصورتیکه آینده هر کشور بستگی کامل به توسعه ی هسته ای دارد ولی آقایان بازور می خواهند دوباره هرچه توان دارند به منافع حزبی خود برسند ولی فکر می کنند مردم نمی فهمند درصورتی دیگر بعد از8 سال مردم آگاه شده اند.

  • مرتضی
    0

    آمریکا دوباره میخواد ایران رو دودره کنه. من نسبت به توافق مثبتی که ضمانت اجرایی داشته باشه اصلا خوش بین نیستم. ایران نباید تمایلی نسبت به مذاکره نشون بده. مسیر فعلی ایران مسبر درستی هست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها