آغاز تولید انبوه واکسن برکت/ تاثیر روزه‌داری بر کرونا

امروز اعلام شد واکسن ایران برکت برای گرفتن مجوز استفاده اضطراری به وزارت بهداشت درخواست داده است. همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، اخباری درباره تاثیر روزه‌داری بر بیماری کرونا منتشر و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

آغاز تولید انبوه واکسن برکت/ تاثیر روزه‌داری بر کرونا

در حالی که به سر می برد، در کشور ما قرار است فاز دوم واکسیناسیون از اردیبهشت ماه آینده آغاز شود. درباره بحران در واکسن کرونای جهانی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در یک بیانیه مشترک خواستار «توقف» تزریق واکسن «جانسون و جانسون» شدند. تولید و تزریق استرازنکا اخیرا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا متوقف شده بود.

جزییات فاز اول واکسیناسیون کرونا در ایران نشان می دهد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در فاز اول واکسیناسیون، واکسن دریافت کرده اند. درباره سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از چین به ایران اهدا شده که به دست ما می‌رسد و بدین ترتیب واکسیناسیون فاز اول را تمام کرده و از نیمه اردیبهشت ماه می‌توانیم وارد فاز دوم واکسیناسیون شده و تزریق واکسن را برای گروه‌های دیگر آغاز کنیم.

علی رضا رییسی روز چهارشنبه درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا برای اولویت اول و آغاز واکسیناسیون سایر گروه‌ها افزود: پیش بینی ما این است که در روند واکسیناسیون بتوانیم با محموله ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس که به دست ما رسیده، فاز اول واکسیناسیون را به اتمام برسانیم.

 آغاز تولید انبوه واکسن برکت/ تاثیر روزه‌داری بر کرونا

وی ادامه داد: قبلا واکسن‌هایی مانند «اسپوتنیک وی» از روسیه و واکسن بهارات از هند به دست ما رسیده بود. البته از هند ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا خریداری کرده بودیم که ۱۲۵ هزار دوز به دست ما رسید.

درباره آغاز واکسیناسیون عمومی هم معاون وزیر بهداشت از خبر داد. معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در موج چهارم کرونا سرعت ابتلا ۲ الی ۳ برابر بوده و آمار بستری تا ۴ برابر نسبت به موج‌های قبلی افزایش داشته است.

قاسم جان‌بابایی ظهر امروز در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در اردبیل اظهار کرد: میهمانی‌، دید و بازدید در عید و مسافرت از عوامل اصلی موج چهارم بیماری کرونا هستند و در این موج، سرعت ابتلا ۲ الی ۳ برابر بوده و آمار بستری تا ۴ برابر نسبت به موج‌های قبلی افزایش داشته است.

جان‌بابایی بیان کرد: با توجه به آغاز واکسیناسیون در کشور برای گروه‌های هدف و پرخطر، تولید ۴ واکسن داخلی و انجام واکسیناسیون از اواخر فصل بهار آغاز می‌شود.

متاسفانه باید گفت شیرینی این خبر خوب با تلخی یک خبر فاجعه بار، از بین رفت چون امروز اعلام شد بیش از ۳۰۰ نفر از هموطنان در اثر کرونا جان باخته اند.

در این رابطه سخنگوی وزارت بهداشت، تازه‌ترین آمار کرونا در شبانه روز گذشته را اعلام کرد و گفت: در شبانه روز گذشته ۳۰۴ بیمار دیگر فوت شدند. سیما سادات لاری، بعد از ظهر چهارشنبه بیست و پنجم فروردین ۱۴۰۰، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از دیروز تا امروز، ۲۵ هزار و ۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۸ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۷۹۴ نفر رسید. متاسفانه و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۳۵۹ نفر رسید.

وی اظهار داشت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند همچنین چهار هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

علاوه بر موج سهمگین کرونا در یورش چهارم به سلامت ایرانیان، روزه داری هم به عنوان یکی از مسایل مورد توجه افکار عمومی در روز اول ماه مبارک مورد استقبال قرار گرفت. اخباری درباره کرونا و روزه داری منتشر شده که در یکی از آنها رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی کردستان گفت: و بهبود یافتگانی که توانایی بدنی خود را به دست آورده‌اند با اجازه پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند یا پس از رفع شرایط خطرناک کرونا، روزه های خود را قضا کنند.

خبر دیگری که پایگاه خبری ساینس، منتشر کرد حاکی از آن است که نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد بی تحرکی در شدت عفونت کووید ۱۹ نقش دارد و احتمال مرگ بر اثر این عفونت را افزایش می‌دهد. پس به خصوص ورزشهای ایروبیک که به تنفس و تعریق بدن کمک می کند.

یکی از اخبار پرمخاطب امروز درباره جزییات بود. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: برخلاف مطالب منتشر شده در برخی از شبکه‌های اجتماعی شهرستان، فوت ۲ تن از کادر درمانی سبزوار طی چند روز گذشته ارتباطی به تزریق واکسن کرونا نداشته است.

محمد باقرزاده روز چهارشنبه افزود: یکی از متوفیان بر اثر پارگی آئورت، جان خود را از دست داده است و دیگری نیز شب گذشته در محیطی خارج از بیمارستان فوت کرده است. وی با بیان این که تاکنون فوت و یا مرگ مشکوک ناشی از تزریق واکسن کرونا در بین کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار رخ نداده است تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد از پرسنل فعال در بخش کرونای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

خبر مهم دیگر آن که یک پزشک متخصص توصیه کرده هر کسی که دارای علایم بیماری سرماخوردگی است باید فرض را بر کرونا داشتن بگذارد و به قرنطینه برود. رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به رعایت قرنطینه خانگی افراد با علائم سرماخوردگی تاکید کرد.

ایرج خسرو نیا با اشاره به اینکه در اوایل فصل بهار علائم آلرژی و آنفلوانزا وجود دارد، گفت: با توجه به شیوع کرونا هر فردی که علائم سرماخوردگی و آلرژی و آنفلوانزا دارد، ممکن است کرونا داشته باشد چرا که برخی علائم مشترک وجود دارد به همین دلیل باید خود را قرنطینه کند.

وی افزود: ممکن است از هر ۱۰۰ نفر بیمار با علائم سرماخوردگی، یک نفر به کرونا مبتلا باشد اما اگر همین یک نفر درجامعه رها شود می تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا می کند بنابراین

 آغاز تولید انبوه واکسن برکت/ تاثیر روزه‌داری بر کرونا

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از تست های کرونا ممکن است خطا داشته باشد، به همین دلیل پزشک در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی مانند تب شدید، سرفه، علایم گوارشی شدید و…، باید به بیمار بگوید که خود را قرنطینه و پروتکل های بهداشتی را کاملاً رعایت کند.

این توصیه سایر پزشکان نیز است و با آغاز خیز چهارم کرونا وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان حوزه سلامت معتقدند که حالا .

خبر خوش دیگر آنکه است و به زودی وارد مرحله تولید انبوه واکسن به ظرفیت ۳ میلیون دوز در ماه می شود که این میزان تا ۱۲ میلیون دوز در ماه قابل ارتقا است. در این رابطه مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج اولیه مطالعه فاز ۳-۲ واکسن کوو ایران برکت برای اخذ مجوز استفاده اضطراری پایان خرداد ۱۴۰۰ به سازمان غذا دارو ارسال می شود.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • یک سوال
    0

    آب مقطر روزه را باطل نمی‌کند؟

  • سعید
    0

    من که شخصا صبرمی کنم تا واکسن ایرانی بزنم به واکسن های وارداتی خصوصا آمریکایی واروپایی اطمینانی نیست تا دیروزمی گفتند واکسن انگلیسی ال وبل وخطرناک است امروزازواردات اون حرف می زنند صداقت دولت آقای روحانی زیرسوال است کسی که گفت من اززمان اجرای طرح گرانی بنزین بی خبربودم!!! وهنوزهم امیدواربه چیدن میوه خیالی برجام است!!نمی شوداعتمادکردآمریکا وغرب دشمن جمهوری اسلامی هستند وبرای به زمین زدن نظام سیاسی ایران ممکنه هرکاری بکنند ومردم بیچاره را هدف قراردهندپس بعید نیست حتی واکسن های وارداتی راعمدا آلوده کننددرکشورماهم متاسفانه هردولتی هرگندی بزندکسی با رییس دولت کاری نداردفرق هم نمی کنداین ریییس دولت آقای روحانی باشد یا احمدی نژاد یا هرکس دیگری پس مردم بایدخودشان مراقب خودشان باشندبنظرمن واکسن غربی خصوصا انگلیسی نزنید.

  • رضا
    0

    حرف های ضد و نقیض. هروز یک حرفی میزنند. متل گربه گیج. ملت راهم گیج کردند. ما که نفهمیدیم. با لاخره واکسیناسون سراسری کی انجام میشه. شما اگه فهمیدید اطلاع بدید

  • سلیمانی
    0

    پرشی عمیق از سند واکسیناسیون عمومی برای حرکتی پوپولیستی و انتخاباتی

  • کرد
    0

    دیگه رئیس جمهور هم دستور خرید 60 میلیون دوز واکسن روسی رو داد . یعنی ما داریم واکسن می سازیم همه خالی بندی بود فقط پولها رو بالا کشیدند امریکا با ان قدرتش فقط یک نوع واکسن ساخته ما سه نوع واکسن

  • علیرضا
    0

    انتخابات نزدیکه . از این به بعد همه چیز خوب میشه. میلیونها واکسن از همه کشورها به ایران سر ریز میشه . میلیونها واکسن داخلی تولید میشه . قیمتها ثابت میشه . تحریم ها برداشته میشه . ارزونی در راهه . چی شده یهو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها