رابطه موج چهارم کرونا با ضعف دولت

چرا مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؟/ انتخابات، شاید موثر بر کرونا باشد

در نوروز سال ۹۹ همه مردم یک صدا گوش به فرمان ستاد مبارزه با کرونا بودند و همین اطاعت نیز باعث شد کرونا از نفس بیفتد. در نوروز ۱۴۰۰ و با یورش جدید کرونا در موج چهارم این تبعیت و اطاعت به حداقل خود رسیده است.

چرا مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؟/ انتخابات، شاید موثر بر کرونا باشد

به گزارش خبر فوری ، در این چند روز به مناطق مختلفی از شهر رفتم تا وضعیت تعطیلی تهران را در روزهای اوج گیری کرونا ببینم. همانطور که حدس می‌زدم تقریبا همه جا باز بود. از سیگارفروشی و لوازم خانگی گرفته تا آموزشگاه رانندگی و حتی گرمابه‌های عمومی.

اما به راستی علت این سرکشی در مقابل قانون چیست؟ علت را از کاسب‌ها پرسیدم. برخی باز بودن بانک‌ها را بهانه می‌کردند و برخی وضعیت بد اقتصادی را. با این حال، آنچه در گفته بسیاری از مردم مشترک بود، این بود: "چرا دولت در تعطیلات عید نوروز جلوی سفرها را نگرفت تا امروز کار به اینجا نکشد؟". برخی وقتی با پرسش من مواجه می‌شدند حتی پوزخند زده و در حالیکه کار خود را ادامه می‌دادند، زیر لب به دولت بد و بیراه می‌گفتند.

برداشت من از رفتار مردم و واکنششان یک چیز بود: آنها از دست دولت خشمگین هستند و به لجبازی با آن پرداخته اند. مردم دیگر حاضر نیستند به اقتدار دولت اعتنا کرده و بی‌توجه به فرامینش، کار خود را می‌کنند. اقدامات دولت در زمینه کرونا ( در یک سال اخیر) بسیار ضعیف بوده است. آنچه مشهود است این است که ستاد مبارزه با کرونا در گرفتن تصمیم، قاطع و سریع نیست و همین امر نهاد دولت و اقتدارش را در نظر مردم کوچک کرده است.

غولی که از پا درآمده است

پیش از این نیز گفته شد که دولت از منظر بسیاری از فلاسفه سیاسی یک "لویاتان" است؛ یک غول مخوف و مقتدری است که انسان‌ها برای جلوگیری از غارت و کشتار همدیگر به دست همدیگر آن را به وجود آورده و به آن، قدرت یک غول بزرگ را داده اند.

به عبارت بهتر، بنا به نظریه کلاسیک قرارداد اجتماعی، مردم بخشی از اختیاراتشان را کم می‌کنند و به دولت می‌دهند تا بتوانند در امنیت، آسایش و رفاه زندگی کنند. طبق نظریه کلاسیک دولت، مردم حاضرند برای بقا مدتی را در سختی زندگی کرده و یک نهاد اجبارکننده (توماس هابز، فیلسوف انگلیسی این نهاد را به یک موجود افسانه ای مخوف در روایات یهودی به نام لویاتان تشبیه می‌کند) را تحمل می‌کنند.

اما مردم برای چه چنین اختیاری را به دولت می‌دهند؟ مهم ترین خواسته آنها تأمین امنیت و حیات است. زمانی که دولت نتواند این امنیت و آسایش را فراهم کند توجه و اطاعت مردم از این لویاتان نیز کم و کمتر می‌شود. مردم دیگر به دولت اعتنایی نداشته و کار خود را می‌کنند. توصیف اولیه من از شهر تهران نشان می‌دهد که مردم در اوج یک همه گیری که جانشان را در خطر انداخته، دقیقا به این امر گرایش پیدا کرده اند.

نهاد دولت تضعیف شده است؟

از نظر بسیاری از متفکران، آنچه یک جامعه را کنترل می‌کند و مانع از این می‌شود که مردم به جان هم افتاده و در یک هرج و مرج تمام عیار زندگی کنند، نهادهای اجتماعی هستند. اخلاق، خانواده، قومیت، مذهب و ... از جمله مهم ترین این نهادها هستند. از نظر برخی متفکران سیاسی همچون عباس عبدی در شرایط فعلی ایران، همه این نهادها تضعیف شده اند. عبدی معتقد است تنها نهادی که فعلا کارایی دارد و می‌تواند ایرانیان را از یک از هم گسیختگی برهاند، نهاد دولت است. عبدی معتقد است اگر این نهاد نیز تضعیف شود شاید با یک به هم ریختگی تمام عیار مواجه شویم. آنچه عبدی در مورد آن سخن گفته حالا در موج چهارم کرونا در حال نشان دادن خود است. به راستی چه نهادی می‌تواند مردم را مجاب کند که در خانه مانده و بیرون نرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اگر نظریه عباس عبدی را قبول کنیم باید بگوییم: "دولت و فقط دولت".

در سه موج قبل، تبلیغات دولت، اقداماتش و به خصوص اقتدار نصفه ونیمه اش مردم را در خانه نگه داشت. در نوروز سال ۹۹ همه مردم یک صدا گوش به فرمان ستاد مبارزه با کرونا بودند و همین اطاعت نیز باعث شد کرونا از نفس بیفتد. در نوروز ۱۴۰۰ و با یورش جدید کرونا در موج چهارم این تبعیت و اطاعت به حداقل خود رسیده است. به عبارتی تنها نهادی که می‌تواند جلوی کرونا را بگیرد از کار افتاده و به اصطلاح تیغش دیگر نمی‌برد. این دقیقا وضعیتی است که اکنون حاکم است. ستاد دستور می‌دهد و مردم اطاعت نمی‌کنند؛ حالتی که بدون شک نشانه یک بیماری مهلک اجتماعی است. آمار کرونا هر روز رکورد می‌شکند و رعایت‌ها کمتر و کمتر می‌شود؛ زنجیر لویاتانی دولت زنگ زده و عنان جامعه از کف دولتمردان در رفته است.

آیا انتخابات خرداد این درد را درمان می‌کند؟

آنچه در اینجا مهم است این است که آیا نهاد دولت دچار ضعف شده است یا نه، مساله مربوط به دولت فعلی است؟ اگرمساله مربوط به دولت فعلی باشد، با برگزاری انتخابات و آمدن دولت جدید، شاید اوضاع به حالت سابق بازگردد و بین دولت و مردم پیوندی ایجاد شود اما اگر مساله عمیق تر از این حرف‌ها باشد، شاید دیگر به وضعیت سابق باز نگردیم و نتوانیم کرونا را مهار کنیم.

به نظر من، شق اول درست است و با تغییر در دولت احتمالا مردم بار دیگر، لویاتان خود را پیدا کنند. با این حال، باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • مورچه
    0

    تجربه ۴۳سال گذشته نشان داده حاکمیت برای توده مردم بی خاصیت میباشد .بخصوص درمورد مراقبت ازجان مردم درزمان بیماری کرونا در روزهای اول حکومت هیچگونه اطلاع رسانی درموردکرونا انجام نداد برای رای گیری مجلس ۶روز اول مردم دربیخری ازبمیاری کرونا ردجاهای شلوغ مانند زیارتگاه ها سینماها عروسی وعزا شرکت داشتن درصورتیکه دولت و وزارت دولت خبر داشتتند بعد از یک هفته ب مردم اعطلاع سانی شد درنوروز ۱۳۹۹ وزارتبهداشت ازمردم خواست مردم درخانه بمانند اما دولت وافای رییس دولت اعلام کرد مسافرت های نوروز ازاد است ومردم رها شدن در جاده ها ف ...... فقط برایاینکه بتواند بنزین ازاد لیتری ۳۰۰۰ توملی رابفروش برسانند برویدامارفروش بنزین ازاد را ببینید . ایااین دولتهای مردم کش قابل اعتماد هستن؟

  • ت
    0

    نارضایتی در حد انفجار مردم را به پای کرونا ننویسید؟ مگه در امریکا کرونا نبود چرا 75 درصد از مردم شرکت کردند؟

  • رستمی
    0

    چون به گفته های دولت اعتماد و اطمینان ندارند .هرچی می گوید دروغ می گوید

  • محمد
    0

    مترو رو باز گذاشتن جاده ها رو باز گذاشتن، واکسن نمیگیرن، هیچ محدودیتی رو کنترل نمیکنن اینا تقصیر مردم نیست اینا تقصیر حکومته، خوب پس برا چی حکومت تشکیل دادیم برا چی کشور تشکیل دادیم این همه دم و دستگاه دارن پول و بودجه میگیرن، وظیفه ی مسیولین چیه، رفتن اون بالا فقط اختلاس کنن؟ اگه قرار نیست چیزیو کنترل کنن و کشور داری بلد نیستن انقد سر مردم غر نزنن. کنترل بیماری و تهیه واکسن وظیفه ی حکومته، مقصر مرگ مردم حکومته، مردم چیو رعایت کنن میخواد بره سر کار بابد مترو سوار شه بی ار تی سوار شه.

    نظرات شما -
    • ؟
      0

      اینی که میگی درسته ولی برای اون دسته افرادی که کار واجب ندارند و الکی میرن بیرون چی ؟ دورهمی میگیرن چی ؟ مسافرت بی مورد میرن چی ؟

  • اعتراض لجبازان
    0

    چون احساس می‌کنند مسئولین برای کنترل اوضاع کرونا را دامن می‌زنند بنابراین لجبازی میکنند

  • ....
    0

    ای کاش دولت زودتر عوض می شد تا با یه سری از تغییرات حال مردم هم عوض بشه . خوب بود انتخابات زود هنگام انجام می شد .

  • رززی
    0

    بهانه برای شرکت نکردن و نارضایتی مردم با کرونا برای حکومت جور شد

  • دل
    0

    چون انگیزه برای مردم نزاشتین

  • امیر
    0

    نه عزیزم خبری جان.مردم نون ندارن بخورند.دولت بی عرضه و بی کفایت مقصره

  • سیدحسین
    0

    بنام خدا. یک بام دو هوا حسن روحانی فراری دادن مردم از پای صندوق رای بوده وهست عدم مدیریت وچرند وپرندی که میگوید

    نظرات شما -
    • سید اکبر
      0

      برید بدبختها امسال کسی رای نمی ده رای بی رای

  • رضا
    0

    هر موقع دولت بیاد بگه مردم باعث کاهش کرونا شدند مردم رعایت میکنن نه که همش بگه من من من..فشار و سختی با مردم قیف و قوپی بادولت

  • مسعود
    0

    دولت هیچ حمایتی نمیکنه تا مردم رعایت کنند ، من اجاره خانه را باید چکنم از کجا بپردازم لعنت به این دولت که باعث این گرانی شده مقصر فقط دولت بی تدبیر است بخاطر همین حرف دولت را گوش نمی دهیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها