سومین شب اعتراضات در مینیاپولیس؛ استعفای رئیس پلیس و مامور خاطی

در سومین شب پیاپی از اعتراضات مردم آمریکا به قتل یک جوان سیاهپوست ۲۰ ساله آمریکایی به دست افسر پلیس سفیدپوست، معترضان در مقابل اداره پلیس شهر بروکلین سنتر شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا، تجمع کردند.

سومین شب اعتراضات در مینیاپولیس؛ استعفای رئیس پلیس و مامور خاطی

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس مینه سوتا پیشتر اعلام کرد یک افسر پلیس زن سلاح کمری خود را با تیزر (Taser) اشتباه گرفت و دانته رایت را به ضرب گلوله کشت. رایت هنگام بازداشتش از دست نیروهای انتظامی فرار کرده بود. مرگ این آمریکایی سیاهپوست باعث وقوع اعتراضاتی شد که برای سومین شب پیاپی ادامه داشت.

پلیس همچنین از بلندگوها استفاده و به معترضان تاکید کردند تا محل را ترک کنند و به تدریج آنها را عقب راندند. افسران پلیس تلاش کردند تا فضای مقابل پاسگاه پلیس را از جمعیت معترضان خالی کنند. در بروکلین سنتر مانند منیاپولیس منع آمد و شد وضع شده است.

مایک الیوت شهردار بروکلین سنتر پیشتر گفت برخی افراد از خارج از این شهر ممکن است برای نفوذ به تظاهرات‌های صلح آمیز در بروکلین سنتر برای ایجاد آشوب در سایه مرگ رایت، نقشه کشیده باشند.

در پی تشدید اعتراضات به خشونت پلیس علیه اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان، مقام‌های امنیتی در برخی شهرها و مناطق مینه‌سوتا از ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی سه‌شنبه تا ساعت ۰۶:۰۰ روز چهارشنبه به وقت محلی منع آمد و شد اعلام کردند.

طبق این گزارش، برخی از معترضان با خود چتر حمل می‌کردند و با آن‌ها برای خود در مقابل نیروهای امنیتی مجهز به جلیقه ضدشورش و باتوم، یک "دیوار سپری" ایجاد کرده بودند .

در پی تشدید اعتراضات به قتل دانته رایت، کیم پاتر، افسر پلیسی که به سمت این جوان سیاهپوست تیراندازی کرده بود، از سمت خود استعفا کرده است.

براساس گزارش اسپوتنیک، مایک الیوت، شهردار بروکلین سنتر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که هر دو افسر پلیس اداره پلیس بروکلین سنتر به نام‌های تیم گانون و پاتر ۲۶ ساله که در مرگ دانته رایت سهیم بوده‌اند، از سمت خود استعفا کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با بیان اینکه هیچ توجیهی برای آشوب و غارت‌گری وجود ندارد، معترضان به خشونت پلیس این کشور را به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

در ماه‌های اخیر، اعتراضات در مینیاپولیس بسیار افزایش یافته است و این در حالی است که دادگاه دو افسر سابق پلیس آمریکا که به قتل جورج فلوید متهم هستند، در شهر مینیاپولیس در حال برگزاری است و وارد سومین هفته خود شده است.

از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس به قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها