زیبایی فرزندتان را به چه قیمتی معامله می‌کنید؟

این روزها برخی کودکان معصوم ملعبه دست والدین و مشاطه‌گرانی شدند که کودکان را با عروسک اشتباه گرفته‌اند، این دست‌اندازی به حریم کودک می‌تواند در آینده تبعات جبران‌ناپذیر جسمی و روحی برای کودک به‌همراه داشته باشد.

زیبایی فرزندتان را به چه قیمتی معامله می‌کنید؟

سال‌هاست بحث مدلینگ کودکان نقل محافل فرهنگی و اجتماعی در کشور است، بارها و بارها در خصوص این موضوع به والدین هشدار داده شده است، اما به‌نظر می‌رسد این هشدارها تاثیرچندانی در کاهش این موضوع نداشته، بلکه والدین و آرایشگران پا را فراتر گذاشته و دست به اقدامات عجیب و غریبی از جمله کاشت ناخن، ژلیش ناخن، رنگ موی فانتزی برای کودکان و …. می‌زند.

این روزها شاهد تبیلغ کاشت ناخن برای نوزادان هستیم، این تفکر تبدیل کودکان به مدلینگ در حال افزایش است، روزانه شاهد افزایش صفحات مجازی مربوط به مدلینگ کودکان در کشور هستیم، والدین نیز در تلاشند از مسابقه کودک من زیباتر است، عقب نمانند.

حالا باید این سوال را از والدین پرسید که زیبایی فرزندتان را به چه قیمتی معامله می‌کنید؟ به قیمت جان، سلامت جسم و یا روح و روان فرزندتان! کودکی که به‌صورت مداوم در معرض تعریف و تمجید اطرافیان است، اگر روزی بنا بر هر دلیلی جذابیت ظاهری‌اش کم شود، آیا می‌تواند اعتماد به نفس لازم برای رقابت با سایر همسالان خود در جامعه را داشته باشد؟

تبعات استفاده از موارد آرایشی در کودکان
کورش احمدپور متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه استفاده از مواد و لوازم آرایشی در سنین پایین به‌ویژه در کودکان مجاز نیست، اظهار کرد: مواد آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی از برخی از فلزات از جمله سرب هستند و می‌توانند در کودکان موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی شوند.

وی با اشاره به اینکه استفاده بیش از اندازه از مواد آرایشی بر روی پوست، مو و ناخن بزرگسالان نیز تاثیرات منفی دارد، عنوان کرد: مواد آرایشی مانند لاک ناخن، براق‌کننده و ناخن‌های مصنوعی بسیار حساسیت‌زا هستند، این حساسیت لزوما تنها بر روی ناخن ایجاد نمی‌شود، گاهی ممکن است در صورت برخورد دست کودک به چشم، صورت و سایر نقاط بدن این موارد آرایشی استفاده شده بر روی ناخن کودک یا حتی بزرگسالان موجب ایجاد حساسیت و عارضه پوستی شود.

احمدپور افزود: یکی از علل شایع حساسیت اطراف پلک، پوسته پوسته شدن و خارش در صورت و یا سایر نقاط بدن استفاده از لاک ناخن به‌ویژه در افراد با پوست حساس است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه کاشت ناخن در کودکان موجب صدمه به بافت ناخن می‌شود، گفت: اگر برای کودکی کاشت ناخن انجام شود، ناخن این کودک در آینده بدفرم خواهد شد یا امکان دارد آلودگی‌های قارچی در ناخن فرد تشدید شود.

وی بیان کرد: حتی لوازم آرایشی بسیار مرغوب نیز دارای ترکیبات شیمایی هستند و باید گفت این ترکیبات می‌تواند موجب آسیب به پوست و مو شود، استفاده از لوازم آرایشی در سنین پایین کودکی و نوجوانی موجب حساسیت پوستی، باز شدن منافذ پوست، ایجاد جوش و آکنه، پوسته پوسته شدن، تورم پلک و … می‌شود.

احمدپور در خصوص مضرات استفاده از رنگ مو در افراد، توضیح داد: استفاده از رنگ مو موجب شکنندگی مو، ایجاد موخوره، مختل شدن رشد طبیعی مو، متوقف شدن رشد قدی، دو شاخه شدن، وز شدن و از بین رفتن حالت طبیعی مو می‌شود، اگر رنگ مو در کودکان مورد استفاده قرا بگیرد این آسیب‌ها بیش‌تر نمود دارند و کودک دیگر نمی‌تواند موی شاداب و سالم داشته باشد.

زیبا بودن را برای کودک تبدیل به ارزش نکنید
مهرداد رضاپور- روانشناس کودک و خانواده- در خصوص تبعات تبدیل شدن کودکان به مدل‌های آرایشی، اظهار کرد: عموما وقتی کودکان تبدیل به مدلینگ می‌شوند در مرکز توجه سایر افراد قرار می‌گیرند، بنابراین وقتی والدین فرزند خود را با استفاده از موارد آرایشی و لباس‌های لاکچری در معرض دید و توجه قرار می‌دهند، زیبا بودن برای این کودک تبدیل به یک ارزش خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی والدین فرزند خود را محور توجه قرار می‌دهند، امکان دارد چهره و ظاهر فرزندشان در دوران نوجوانی و بلوغ دچار تغییرات شود، طبیعتا در اکثر مواقع دراین سن از کیفیت زیبایی فرد کاسته می‌شود و این مسئله می‌تواند به اعتماد به نفس کودک ضربه بزند، عموما کودکانی که در مرکز توجه بودند و در این دوران دچار تغییرات ظاهری می‌شوند نگران تفکر و قضاوت اطرافیان خواهند بود و این نگرانی منجر به آسیب روحی در فرد می‌شود.

رضاپور با اشاره به اینکه آسیب‌های روحی که به‌واسطه نیازمندی به توجه در نوجوان ایجاد می‌شود، می‌تواند او را به انحراف بکشاند، گفت: زمانی‌که اعتماد به‌نفس کودک کاهش پیدا کرد، فکر می‌کند زیبایی ظاهری بسیار مهم و با ارزش است، اگر دچار نقصی در ظاهر خود شود، این نگرانی برای ازدواج، آینده و … به احساسات و عواطف او لطمه می‌زند.

این روانشناس کودک و خانواده یادآور شد: والدینی که ظاهر کودک خود را مانند عروسک با دست خود تغییر می‌دهند و از این کار لذت می‌برند، از آسیب‌های که می‌تواند در دوران نوجوانی و جوانی گریبانگیر کودکشان می‌شود، غافل هستند، وقتی به‌علت تغییرات هورمونی در دوران بلوغ از کیفیت ظاهری این کودک کم شود، دچار نگرانی و اضطراب خواهد شد، بنابراین برای برگشت به جذابیت دوران کودکی می‌تواند دست به هر اقدامی بزند.

وی تاکید کرد: معمولا وقتی والدین فرزندشان را تبدیل به مدل می‌کنند، به‌صورت ناخوداگاه کودک احساس برتری کاذب نسبت به همسالان پیدا می‌کند، بنابراین از سایر عوامل جلب توجه مانند توانمندی درسی، ورزشی، اجتماعی و … غافل می‌شوند، وقتی در دوران نوجوانی کیفیت ظاهری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و توانمندی دیگری نیز ندارند، بنابراین دچار آسیب روحی و روانی می‌شوند.

رضاپور با بیان اینکه اکثر کودکان خوش اندام و زیبا هستند، توضیح داد: وقتی ظاهر کودک در نوجوانی دچار تغییر می‌شود و در گذشته به‌صورت پررنگ در معرض توجه بوده است، در آینده چون تمام توجهش متمرکز به ظاهر بوده است نمی‌تواند سایر توانمندی‌ها در خود پرورش دهد، اگر نوجوان مهارت خاصی نداشته باشد، در بزرگسالی جذابیت چندانی ندارد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها