اوج‌گیری کرونا در استان فارس، وقتی محدودیت‌ها جدی گرفته نمی‌شود

با آغاز موج چهارم کرونا، زنگ خطر افزایش مبتلایان و جانباختگان در استان فارس به صدا در آمده است اما رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

اوج‌گیری کرونا در استان فارس، وقتی محدودیت‌ها جدی گرفته نمی‌شود

بیش از یک سال است که سایه شوم ویروس منحوس کرونا جولان در ایران می‌دهد، در حال حاضر 28 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند که طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به آمار بالای ابتلا و فوت ناشی از کووید 19، فارس در حال سیاه پوش شدن است.

وضع موجود بی‌تردید نتیجه تصمیمات چندگانه مسئولان از یک سو و بی‌توجهی برخی از مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی و سفر‌ها و دورهمی‌ها از سوی دیگر است.

در حالیکه محدودیت‌های کرونایی در شهر‌های قرمز و نارنجی به روز پنجم رسیده است و مسئولان ستاد کرونا از تعطیلی مشاغل 2، 3 و چهار در پیک چهارم این بیماری سخن می‌گویند، حال باید سری به خیابان‌های فرعی شهر زد و متوجه بی‌توجهی برخی کسبه و اصناف به این محدودیت‌ها و همچنین عدم نظارت مسئولان بر مشاغل باشیم، موضوعی که نشان می‌دهد یک پای کار می‌لنگد.

برخی از کسبه‌ دلیل بی‌توجهی به محدودیت‌ها را مشکلات اقتصادی، پرداخت اجاره بهای املاک محل کسب و نبود تسهیلات حمایتی به صرفه برای جبران آسیب‌های کرونا عنوان می‌کنند. هرچه هست، گویا با این اوضاع، جای رعایت شیوه نامه‌های لازم الاجرا و محدودیت‌های اعلام شده برای اعمال، تنها بر روی کاغذ و بازی با کلمات است.

ظاهرا شرایط قرمز را کمتر کسی باور دارد، صف‌های خرید بستنی و برخی از فست فودی‌ها از صف مرغ طولانی‌تر شده است و متاسفانه بیشتر افراد فاقد ماسک و رعایت اصول بهداشتی هستند، در حوزه اصناف، مغازه‌هایی است که کرکره‌ها را تا نیمه، پایین کشیده‌اند و اگرچه در لیست مشاغل ضروری نیستند، اما عملا تن به تعطیلی نداده‌اند.

آشپزخانه قنادی‌ها هم تعطیل نشده و هر چند درب اصلی شیرینی فروشی‌ها بسته است، اما بیشتر آن‌ها یک برچسب و شماره تلفن، روی شیشه چسبانده‌اند تا مشتری از صوری بودن تعطیلی آن‌ها مطلع شود و از طریق شماره تلفن، سفارشات خود را از درب آشپزخانه تحویل بگیرد.

فروشگاه‌های بزرگ همچنان جولان تجمع‌های خرید مردم در این وضعیت خطرناک است، همچنین پرواز‌های خارجی در دو فرودگاه شیراز و لارستان همچنان پابرجاست.

پارک‌ها و بوستان‌های شهر نیز تا پایان محدودیت‌های کرونایی به مدت 10 روز تعطیل شدند تا بلکه شهروندان از تجمع در این مکان‌ها خودداری کنند و در خانه بمانند تا شاید بتوان امیدوار بود کمی از شدت انتقال بیماری کرونا کاسته شود؛ اما متاسفانه خیابان‌های شیراز شلوغ‌تر و پرترافیک‌تر از همیشه که به نوعی خودکشی دسته‌جمعی شباهت دارد و توقف پرشمار خودرو‌ها و هجوم شهروندان در حاشیه مناطق کوهستانی شهر و شهرک‌های اقماری این روز‌ها فرصتی برای جولان و پرسه‌زنی این ویروس چموش شده است و این وضعیت قابل درک نیست.

اکنون که مردم از بی‌رحمی و گستردگی این ویروس مرموز باخبر هستند و راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به آن را می‌دانند و بار‌ها شنیده‌اند که مسافرت، تجمع، دورهمی‌های خانوادگی، ماسک نزدن و دست نشستن خطر ابتلا به ویروس کرونا را به شدت افزایش می‌دهد، اما کمتر حساسیت و دغدغه‌ای به رعایت توصیه‌ها دارند و افراد با کم توجهی و بی توجهی‌ها خود، خانواده و هموطنانشان را در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 قرار می‌دهند.

این روز‌ها کادر درمانی فشار سنگین تری را متحمل می‌شوند، برخی از خانواده‌ها یک سرپرست و برخی دو سرپرست در کادر درمان دارند، فرزندان آن‌ها حال خوبی ندارند‌ای کاش کمی به‌فکر آن‌ها باشیم و از تردد‌های غیرضرور خودداری کنیم.

طی روز‌های اخیر به دلیل ساده‌انگاری برخی از شهروندان آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استان افزایش یافته است و بی‌تفاوتی نسبت به بیماری و نادیده گرفتن آن ممکن است فاجعه به بار آورد.

مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که در حال حاضر 298 نفر با وضعیت وخیم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که خدمات درمانی دریافت می‌کنند و با توجه به افزایش مراجعات بیماران و افراد مشکوک ابتلا به کرونا، به مراکز درمانی در فارس، بیمارستان پشتیبان مجددا در شیراز فعال شده است.

به گفته وی با توجه به افزایش قابل توجهی که در تعداد تخت‌های بیمارستان انجام شده، هم اکنون 90 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های استان تکمیل شده است.

لطفی همچنین اعلام کردکه بیمارستان پشتیبان در محل ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز، با همکاری شورای هماهنگی نیرو‌های مسلح، فرماندهی یگان‌های ارتش، سپاه فجر و نیروی انتظامی در زمینه با تامین نیروی انسانی و پشتیبانی درمانی و پزشکی در راستای خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کووید 19 راه‌اندازی شده است.

اینطور که بنظر می‌رسد محدودیت‌ها آنچنان جدی گرفته نشده است و تنها در حد بازی با کلمات است و افزایش آسانسوری بیماران و پر شدن 90 درصدی تخت‌های بیمارستانی نشان می‌دهد که باید رفتار‌ها در رعایت شیوه نامه و محدودیت‌ها تغییر کند تا هر چه سریعتر از این روز‌های قرمز کرونایی عبور کنیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خالو یاشا داریوش
    0

    اوضاع فیروزآباد خراب اندر خراب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها