افزایش آسانسوری مبتلایان موج چهارم اوجگیری کرونا در خراسان رضوی

چهارمین موج طغیان ویروس کرونا با ۲ هفته تاخیر نسبت به نقطه آغازش در کشور، به خراسان رضوی رسیده است و بنا به تعبیر کارشناسان روند افزایش ابتلای شهروندان به آن

افزایش آسانسوری مبتلایان موج چهارم اوجگیری کرونا در خراسان رضوی

نخستین مرحله اوجگیری شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در خراسان رضوی ظرف ماههای اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ رخ نمود. دومین موج آن تیر و مرداد پارسال و سومین دوره اوجگیری شیوع کرونا اواخر آبان و اوایل آذر ماه ۱۳۹۹ خود را نشان داد.

اینک در نخستین ماه از بهار ۱۴۰۰ خراسان رضوی و دیگر نقاط کشور در حالی وارد چهارمین موج طغیان ویروس همه‌گیر کرونا شده است که شهروندان در سه موج پیشین با نوع نجیب کرونا مواجه بودند اما اینک با سویه وحشی این ویروس با نام "کرونای انگلیسی" رو به رو هستند که شدت واگیری و مرگ‌آوری آن بسیار بیشتر از سویه قبلی است.
آمارهای جاری نشان می‌دهد نه تنها شمار بستری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستانهای خراسان رضوی در مقایسه با نخستین روزهای فروردین ماه سه برابر بیشتر شده بلکه مرگ ناشی از ویروس کرونا در این استان که فعلا ۲ رقمی است میل شدیدی به بالا رفتن از این حد دارد.
همچنین بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد تماسهای اخیر شهروندان با سامانه تلفنی ۱۹۱ این دانشگاه برای مشاوره در مورد کرونا، نسبت به ابتدای سال ۱۰ برابر افزایش یافته است.
هم‌اینک ۱۳ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت "قرمز" طغیان کرونا قرار گرفته اند. ۱۵ شهرستان به سطح "نارنجی" شیوع ویروس رسیده اند و فعلا پنج شهرستان در وضعیت "زرد" باقی مانده اند.
این در حالی است که شیوع این ویروس همه‌گیر در ابتدای امسال در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی به وضعیت "آبی" عقب‌نشینی کرده بود ولی هم‌اینک هیچ نقطه آبی در نقشه جنگ کرونا با شهروندان خراسان رضوی در این استان وجود ندارد.

کادر سختکوش و از جان‌گذشته پزشکان و پرستاران در قالب چهار دانشگاه علوم پزشکی و ۲ دانشکده پزشکی در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هم‌اینک در خط مقدم مبارزه با ویروس وحشی کرونا، خدمات بهداشتی و درمانی را به عموم مردم ارائه می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این میان مسوول امور بهداشتی و درمانی ۸۰ درصد شهروندان خراسان رضوی است و ۲۰ درصد دیگر اهالی خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد و دانشکده‌های نیشابور و تربت‌جام هستند.

شمار بیماران کرونایی خراسان رضوی چهار رقمی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از چهار رقمی شدن تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی فقط ظرف روزهای اخیر خبر داد و گفت: روند آلودگی شهروندان خراسان رضوی به ویروس کرونا در موج چهارم اوجگیری آن به قدری فزاینده شده که می‌توان سرعت افزایش شتابان بیماران کرونایی را "آسانسوری" توصیف کرد.
دکتر مهدی قلیان ‌اول افزود: همانند سه موج پیشین اوجگیری شیوع ویروس، چهارمین مرحله طغیان کرونا با تاخیری حدود ۲ هفته‌ای نسبت به نقطه آغاز کشوری آن به خراسان رضوی رسید.
وی‌ ادامه داد: هم‌اینک در حالی هزار و ۲۲۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که این آمار در نقطه فروکش سومین موج اوجگیری کرونا به ۴۸۰ نفر تقلیل یافته بود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد کنونی بستری شهروندان کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی به ۳۵۰ نفر در روز رسیده در حالی که این تعداد ابتدای امسال ۱۳۰ نفر در روز بود.
قلیان افزود: تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در بخشهای مراقبتهای ویژه خراسان رضوی به ۲۷۰ نفر افزایش یافته و مرگ و میرهای ناشی از آن نیز در این استان ۲ رقمی شده است.
وی به افزایش تعداد شهرستانهای مواجه با وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: سامانه نرم‌افزاری ماسک ۱۳ شهرستان مشهد، نیشابور، سبزوار، بینالود (طرقبه‌-شاندیز)، گناباد، تربت‌جام، صالح‌آباد، قوچان، تربت‌حیدریه، بردسکن، کاشمر، کوهسرخ و بجستان‌ را قرمز اعلام کرده است.
او ادامه داد: ۱۵ شهرستان در خراسان رضوی با وضعیت نارنجی و پنج شهرستان استان با وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای مقابله

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا نیز از برنامه‌ریزی حوزه درمان برای مقابله با موج چهارم اوجگیری کرونا و خدمات‌رسانی موثر به بیماران خبر داد و گفت: تعداد کنونی بیماران بستری و سرپایی کرونا در مراکز زیرپوشش این دانشگاه افزایش چشمگیری در حد ۲ برابر نسبت به هفته‌های گذشته دارد.
دکتر شاپور بدیعی افزود: با توجه به ورود به موج چهارم کرونا و بر اساس تجربیات گذشته برنامه ریزیهای لازم برای خدمات رسانی به بیماران در سطوح مختلف انجام شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس در حوزه نظارت و مدیریت بیمارستان ها و اورژانس ها بازدید از تمامی بیمارستان هایی که ظرفیت پذیرش بیماران را دارند انجام شده و وضعیت نیروی انسانی، تجهیزات و فضای بیمارستانی برای بیماران کرونایی در حال بررسی است تا ضمن رفع مشکلات، تمامی بیمارستان ها آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.
مسوول کمیته مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی نشستی با پرستاران ارشد کنترل عفونت، راهبردها و نحوه برخورد با بیماران کرونایی به طور مجدد ارائه شد و ضمن دریافت نظرات و پیشنهادات، نقاط قوت و قابل بهبود مورد ارزیابی قرار گرفت.
بدیعی افزود: در حوزه واکسیناسیون نیز ظرف چند روز آینده همه کادر درمانی شاغل در بخشهای بیمارستانی درگیر نگهداری و مداوای بیماران کرونایی ایمن‌سازی می‌شوند.

تاکید بر نظام سطح‌بندی بیماران

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا گفت: در موج چهارم کرونا که از چند روز اخیر وارد آن شده ایم برنامه سطح بندی بیماران و نظام ارجاع به طور کامل اجرا می شود.
بدیعی افزود: با اجرای این برنامه ضمن گسترش خدمات رسانی از ایجاد ازدحام و حضور بیماران در مراکز اورژانس نیز جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از مراجعه مستقیم بیماران به بیمارستان ها و احتمال ابتلا به ویروس کرونا و یا سایر عفونت ها باید سطوح یک و ۲ برای خدمات رسانی تقویت شود.
جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا گفت: بدین منظور برنامه بازدید از درمانگاههای سطح یک و ۲ کرونا در حال انجام است تا مردم در نزدیکترین محل سکونت خود خدمات سطح یک و ۲ را دریافت کنند و در صورت نیاز به خدمات بستری به بیمارستان ها ارجاع شوند.
بدیعی افزود: با همت و تلاشی که در بیمارستان های زیر پوشش صورت گرفته است آمادگی لازم برای پذیرش بیماران و خدمات رسانی به آنها وجود دارد تمامی اورژانس های بیمارستان های مجهز به دستگاه سی. تی. اسکن فعال شده اند و علاوه براین تمامی بیمارستان ها نیز موظف به پذیرش بیماران هستند.
وی ادامه داد: تمامی بیمارستانهای نظامی و انتظامی در کلانشهر مشهد شامل امام حسین(ع)، شمس‌الشموس، ثامن‌الائمه و همچنین بیمارستانهای رضوی آستان قدس رضوی و فارابی سازمان تامین اجتماعی در مشهد برای ارائه خدمات به بیماران آماده هستند.

مهار موج چهارم کرونا نیازمند مشارکت همگانی

دبیر ستاد قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مسیر غلبه بر موج چهارم بحران کرونا تمامی مجموعه‌ها باید در کنار دانشگاههای علوم پزشکی باشند و تحقق این مهم نیازمند یک مشارکت همگانی است.
دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: بر اساس اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر وضعیت تمامی کشور به‌کلی تغییر کرده و در موج چهارم کرونا با وجود شیوع کرونای انگلیسی شاهد جهش‌های آسانسوری هستیم.
وی نیز به رشد ۲ برابری بستری روزانه بیماران کرونا در سطح استان خراسان رضوی به ویژه در کلانشهر مشهد ظرف ۱۰ روز اخیر اشاره و بیان کرد: مدافعان سختکوش و از جان گذشته سلامت ظرف ۱۴ ماه رویارویی با شیوع ویروس کرونا، ایثارگرانه در راه خدمت به بیماران از هیچ خدمتی فروگذار نکرده و حتی برخی از آنها در این مسیر سخت از جان شیرین خود گذشته و به درجه رفیع شهادت نایل آمده‌اند.
دبیر ستاد قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای همراهی با مدافعان سلامت و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ، مردم ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی بایستی از سه رفتار که با "ت" شروع می شود پرهیز کنند که این رفتارها عبارتند از تماس از نزدیک، تراکم و تجمع و حضور در مکان با تهویه نامناسب.

بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت هم‌اینک ۲۹۵ شهرستان از جمله مراکز همه استانها و کلانشهرهای ایران در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند و وضعیت ۹۹ شهرستان نارنجی است. ۴۵ شهرستان کشور هم در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس همه‌گیر هستند.

ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی شیوع ویروس کرونا را اکیدا ممنوع اعلام کرده است.

نمودار ابتلا و بستری کرونا در ایران با شیب تند صعودی امتداد دارد و همه استانهای کشور با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجهند. این در حالی است که میزان عمل به پروتکلهای بهداشتی در سطح کشور همچنان پایین و نگران کننده بوده به طوری که طبق آخرین ارزیابیها این میزان تنها ۵۶ درصد است.

ایران در جدول مبتلایان به پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۴۵۲ نفر در کشورمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۶۴ هزار و ۷۶۴ نفر از شهروندان ایرانی را گرفته است و یک میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۴ بیمار کووید ۱۹ نیز تاکنون در کشورمان بهبود یافته‌اند.

پاندمی کرونا در جهان تاکنون بیش از ۱۳۸میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و سبب جانباختن بیش از ۲ میلیون ۹۷۱ هزار نفر شده است.

آمریکا در این میان با بیش از ۳۲ میلیون مبتلا به بیماری کووید ۱۹ و ۵۷۷ هزار و ۱۷۹ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.

پس از آمریکا کشورهای برزیل، هند و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده اند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها