گزینه پایداری کیست؟

سعید جلیلی در اولین موضع‌گیری رسمی خود درباره انتخابات گفت: «همه‌ ما در مقطعی مانند انتخابات باید سعی کنیم حضور موثر داشته باشیم.»

گزینه پایداری کیست؟

با کم‌رنگ شدن گمانه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات پیش رو که به باور همه می‌توانست گزینه مورد اجماع در جریان اصولگرا باشد، نگاه‌ها به سوی پایداری چرخیده است. نه از این که که انتخاب آنان آلترناتیو رئیسی است، بلکه از این جهت که در نبود رئیسی، بحث ائتلاف و همراهی با این طیف دوباره مطرح و شاید هم چالش‌ساز می‌شود.

محتمل‌تر از همه این است که گزینه پایداری در غیاب رئیسی جلیلی باشد. این گمانه از آنجایی قوت گرفت که سقای‌بی‌ریا در اسفندماه سال قبل از سعید جلیلی و صادق محصولی به عنوان گزینه‌های اصلی پایداری نام برد. روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» نیز امروز در این‌باره نوشت: « انتخاب دوم آنان -بعد از رییسی- سعید جلیلی است. شاید یکی از دلایلش آن باشد که جلیلی در انتخابات ۹۶ و در آخرین دقایق به نفع رییسی کنار کشید و به اندازه قالیباف به ایجاد اجماع حول محور او کمک کرد. او این‌بار نیز حسن‌نیت خود را نشان داده و چندی قبل اعلام کرده بود که در صورت کاندیداتوری رییسی، نامزد نخواهد شد. بر این اساس ‌بعید نیست که آقای جلیلی و حامیانش تصور کنند، موقعیت مناسب است و این‌بار نوبت آنان شده تا که به صحنه بیایند. ضمن آنکه زمزمه‌هایی نیز درباره کوچ حامیان رییسی به سوی جلیلی به گوش می‌رسد.»

افزون براین اما، فعالیت‌های تیم هواداران او در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و کلاپ هاوس نیز در روزهای اخیر این گمانه را جدی‌تر کرده است.

شاهد دیگر نیز ملاقات دیروز برخی نمایندگان با سعید جلیلی در دفتر وی و گفت‌وگو درباره انتخابات بود. جلیلی در اولین موضع‌گیری رسمی خود درباره انتخابات گفت: «همه‌ی ما در مقطعی مانند انتخابات باید سعی کنیم حضور موثر داشته باشیم.»

او درباره اینکه شخصا چه تصمیمی دارد یا اینکه نامزد خواهد شد یا خیر ؟ چیزی نگفت اما تاکید کرد که « امروز خوشبختانه جریان انقلابی یک امتیازاتی و یک تمایزاتی دارد که این تمایزات و امتیازات کاملا قابل دفاع و عرضه است». وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که « اگر به ارتباط میان موضوعات اقتصادی نظیر بیکاری و گرانی با سایر موضوعات مثل سیاست خارجی یا فرهنگ سیاسی و اجتماعی توجه لازم نشود، مجددا اذهان جامعه نمی‌تواند آن قضاوت لازم را داشته باشد.»

با این حال گمانه دیگری مبنی بر عبور پایداری از جلیلی مطرح است. گمانه‌ای که از اظهارات اخیر غلامحسین رضوانی عضو جبهه پایداری نشات می‌گیرد. او گفته بود که « آقای جلیلی جزو جبهه پایداری نیست و کاندیدا جبهه هم نیست.»

البته برخی از سیاسیون اصولگرا که از بیرون به پایداری نگاه می‌کنند هنوز هم جلیلی را یک گزینه می‌دانند. مثلا حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفته بود: «چهره‌های زیادی از جمله آقای فتاح، آقای نیکزاد، هم آقای جلیلی و چندین نفر دیگر مطرح هستند». با در نظر گرفتن حرف‌های سقای بی‌ریا باید صادق محصولی را نیز در کنار فتاح و نیکزاد در لیست گزینه‌های پایداری قرار داد. بگذریم از اینکه گمان نمی‌رود هیچ یک از این افراد شانس چندانی برای موفقیت داشته باشند. فتاح که از پس آن مصاحبه تلویزیونی به حاشیه رفت و محصولی هم که چه در عرصه سیاست و چه در سطح جامعه چهره محبوبی به شمار نمی‌رود. نیکزاد را به دلایل مختلف نمی‌توان گزینه مناسب برای ریاست جمهوری تلقی کرد.

منبع: فردا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این عکس جالب نیست مثل گربه ایه که سرشو از زیرپرده در آورده باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها