محک دختران وزنه‌بردار در چهارمین میدان آسیایی

مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ آسیا در ازبکستان چهارمین رقابتی است که دختران وزنه‌بردار در آن به میدان می‌روند تا توانایی خود را محک بزنند.

محک دختران وزنه‌بردار در چهارمین میدان آسیایی

تیم ملی وزنه‌برداری زنان این روزها خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا آماده می‌کند. این رقابت‌ها از ۲۸ فروردین در تاشکند ازبکستان برگزار می‌شود و ملی‌پوشان اعزامی به این مسابقات با ترکیب جدیدی راهی این رقابت‌ها خواهند شد.

پوپک بسامی، فروغ یونسی، الناز باجلانی، سیده الهام حسینی، یکتا جمالی و فاطمه یوسفی ملی پوشانی هستند که در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت خواهند کرد. ژینا ویسی مربی و اکبر خورشیدی مشاور فنی تیم ملی وزنه برداری زنان هستند.

وزنه‌برداران یکسالی است که به دلیل بحران کرونا در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده‌اند و در روزهای آغازین سال ۹۹ از طریق فضای مجازی و زیر نظر مشاور فنی تیم ملی تمرین می‌کردند و از نیمه دوم سال اردوهای آنان آغاز شد.

نخستین بار تیم نوجوانان در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا ازبکستان در سال ۹۷ شرکت کرد و و تابوی زنان وزنه‌بردار را برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی شکست. تیم دختران ایران در این رقابت‌ها با ۴ وزنه‌بردار شرکت کرد و با کسب ۲۳۴ امتیاز در رده نهم نوجوانان آسیا قرار گرفت.

بنابراین فدراسیون وزنه‌ برداری تیم ملی وزنه‌برداری زنان را تشکیل داد و آنان در سال ۹۸ به ترتیب در مسابقات قهرمانی آسیا در نینگبو چین، قهرمانی جهان تایلند و جام بین المللی نعیم اوغلو ترکیه شرکت کردند.

اینک وزنه‌برداران باید در چهارمین مسابقه به میدان بروند و خود را اثبات کنند.

در سال گذشته الهام حسینی نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری زنان از ناحیه پا دچار مشکل و مجبور به جراحی مینیسک پای خود شد و برای آمادگی بیشتر به جهت حضور در مسابقات ازبکستان با نظر مشاور فنی وزنه برداری در ۲ اردو شرکت نکرد. او اکنون به یکی از با تجربه‌های تیم ملی تبدیل شده است.

وی در سال ۹۸ در مسابقات قهرمانی آسیا نینگبو چین در دسته ۷۱ کیلوگرم و با مجموع ۱۷۶ کیلوگرم در جایگاه ششم قاره کهن قرار گرفت. او در مسابقات جهانی تایلند در دسته ۷۱ کیلوگرم با مجموع ۱۹۵ کیلوگرم در رده ۱۶ جهان ایستاد.

حسینی در مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو برای آنکه گام‌های خود را در مسیر توکیو تثبیت کند دسته وزنی خود را از ۷۱ کیلوگرم به ۷۶ کیلوگرم تغییر داد. او در کنار ۳ وزنه‌بردار دیگر در گروه اول و با مجموع ۱۹۸ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار گرفت و با کسب مدال برنز، نام خود را به عنوان نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران ثبت کرد.

محک دختران وزنه‌بردار در چهارمین میدان آسیایی

پوپک بسامی دیگر وزنه‌برداری است که در دسته ۵۵ کیلوگرم تنها در دو مسابقه شرکت کرد. وی در مسابقات قهرمانی آسیا نینگبو چین با مجموع رکورد ۱۴۳ کیلوگرم در جایگاه دوازدهم آسیا ایستاد.

بسامی در مسابقات قهرمانی جهان تایلند در دسته ۵۵ کیلوگرم با مجموع ۱۵۸ کیلوگرم در رده ۳۷ جهان ایستاد.

وزنه‌بردار دیگری که در مسابقات برون مرزی حضور یافت، الناز باجلانی است که در سال ۹۷ در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا ازبکستان در دسته ۶۳ کیلوگرم با مجموع ۱۴۳ کیلوگرم در مکان پنجم قرار گرفت.

وی در مسابقات قهرمانی آسیا نینگبو چین در دسته ۶۴ کیلوگرم با مجموع ۱۶۳ گیلوگرم در رده پانزدهم قاره کهن ایستاد.

محک دختران وزنه‌بردار در چهارمین میدان آسیایی

فاطمه یوسفی نیز از نقطه نظر اکبر خورشیدی مشاور وزنه‌برداری زنان پدیده سنگین وزن تیم ملی به شمار می‌رود که یکی از شانس‌های کسب مدال در آسیا خواهد بود.

وی در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم وزنه می‌زند و در تمرینات تیم ملی بنا به گفته خودش تاکنون ۱۲۰ کیلوگرم رکورد زده است.

حال باید دید وزنه‌برداران جدید در کنار ملی‌پوشان باتجربه تر پس از نبود یکسال مسابقات به دلیل بحران کرونا چه رکوردی را در مسابقات قهرمانی آسیا به ثبت خواهند رساند.

طبق گفته‌های مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری، سه ملی‌پوش به احتمال زیاد در گروه A به روی تخته خواهند رفت. مشاور فنی تیم ملی وزنه‌برداری در گفت و گویی عنوان کرد که تا زمان اعزام امکان تغییر دسته‌های وزنی دختران وجود دارد، به همین دلیل اکنون دسته وزنی آنان را اعلام نمی‌کنیم.

نباید فراموش کنیم که در این گروه پریسا جهانفکریان که در مسیر کسب سهمیه با الهام حسینی در مسابقات شرکت می کرد، دیگر حضور ندارد و مسوولان فدراسیون دلیل آن را مشکلات شخصی عنوان کردند.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها