گرد احتکار بر بازار سیمان بجنورد/ مردم تخلفات را گزارش دهند

برخی از فروشندگان مصالح به بهانه احتمال گرانی سیمان در آینده‌ای نزدیک، از فروش محصول خود امتناع کرده و یا آن را گران‌تر می‌فروشند که مسئولان از مردم می‌خواهند این تخلف را گزارش دهند.

گرد احتکار بر بازار سیمان بجنورد/ مردم تخلفات را گزارش دهند

طی سال گذشته که سال سختی برای مردم بود برخی کالاها تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش قیمت داشتند که این امر روز به روز مشکلات اقتصادی قشر متوسط رو به پایین کشور را افزایش داده است.

در این بین سیاست‌های غلط دولت، عدم مدیریت صحیح، نبود نظارت بر بازار و قیمت‌ها و تغییرات نرخ ارز را می‌توان از عمده دلایل تورم دانست؛ اما آیا کار به همین جا ختم می‌شود؟

ضمن تاکید بر عدم مدیریت صحیح دولت در بسیاری از بازارها باید قبول کرد جو روانی و یا گاهی سو استفاده‌های دلالان، سرمایه داران و یا فروشنده‌های خرد عامل افزایش قیمت‌ها است. مسئله‌ای که این روزها می‌توان در بازار سیمان بجنورد دید.

طبق مشاهدات میدانی، فروشندگان سیمان بجنورد یا از فروش سیمان خود ممانعت به عمل می‌آورند و یا با قیمت بالاتر از مصوب می‌فروشند؛ دلیل آن‌ها برای این کار نیز احتمال گران شدن سیمان در آینده‌ای نزدیک است.

فرای اینکه چه مقدار شایعه گرانی سیمان در روزهای آتی صحیح است یا خیر، احتکارهای خرد نیز باعث بر هم خوردن نظم بازار سیمان و افزایش احتمال گرانی خواهد شد.

فروشندگان احتکار می‌کنند

رضا فردین، یکی از مشتریان سیمان اظهار کرد: روز گذشته برای تهیه سیمان به چند مغازه سر زدم اما آن‌ها یا سیمان نمی‌فروختند و یا با قیمتی حدود ۲۰ درصد بالاتر ارائه می‌دادند.

وی افزود: فروشندگان می‌گویند سیمان گران می‌شود و اگر به قیمت پایین‌تر بفروشیم باید با قیمت بالاتری بخریم و این طور سودی نخواهیم برد.

گرد احتکار بر بازار سیمان بجنورد/ مردم تخلفات را گزارش دهند

فردین تصریح کرد: نظارت بر فروش سیمان باید بیشتر شده و طی بازدیدهای سر زده این مشکلات رفع شود.

تبعات گرانی سیمان در بازار مسکن

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در این خصوص گفت: سیمان از جمله مصالح اصلی ساختمان است و افزایش قیمت آن باعث گرانی مسکن می‌شود لذا مسئولان باید جلوی این مسئله را بگیرند.

وی افزود: طبق اخبار هزینه انرژی کارخانه‌های سیمان افزایش یافته است که طبعاً باعث افزایش بهای تمام شده سیمان می‌شود؛ در سال رفع موانع تولید مسئولان باید نگاه ویژه‌تری به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی داشته باشند.

این فعال بازار مصالح ساختمانی تاکید کرد: عموم اوقات قیمت سیمان درب کارخانه و مغازه متفاوت است و علت آن وجود دلالانی است که کمترین ریسک را کرده‌اند؛ آن‌ها سیمان را از کارخانه‌ها گرفته و در مغازه‌ها می‌فروشند و این امر باعث افزایش قیمت می‌شود.

مردم تخلفات را گزارش دهند

علی وفا خواه، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این خصوص اظهار کرد: در پی انتشار مطلبی پیرامون امتناع مصالح فروشان از فروش سیمان در کانال خبری خراسان شمالی، فوری اقدام به بازرسی از مصالح فروشان کردیم.

وی افزود: در خریدهای سوری و یا بازرسی‌های انجام شده، تمام مصالح فروشان سیمان را به قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه می‌کردند.

وفا خواه تاکید کرد: رسانه‌ها و مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف آن را گزارش داده تا به صورت فوری برای حل آن اقدام شود.

گرد احتکار بر بازار سیمان بجنورد/ مردم تخلفات را گزارش دهند

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در انتها گفت: مردم با شماره‌گیری تلفن گویا ۱۲۴ می‌توانند این مسائل را به ناظران اطلاع دهند.

یقیناً برخی گرانی‌ها به دلیل سو استفاده سودجویانی است که از هر فرصتی برای بهره برداری مالی استفاده می‌کنند؛ در این بین نباید فروشندگان منصف و باتقوا را نادیده گرفت اما قطعاً برخی از شرایط سو استفاده خواهند کرد که با افزایش نظارت می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمدهادی
    0

    فقر باعث احتکار و گرانی و فقیرتر شدن ملت می شوند. دولت ساعتی داره اجناس گران میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها