۲۴۰ روستای خراسان رضوی با مشکل کمبود آب مواجه هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ۲۴۰ روستای استان در تابستان امسال با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهند بود.

۲۴۰ روستای خراسان رضوی با مشکل کمبود آب مواجه هستند

سیدابراهیم علوی افزود: این روستاها با تانکر سیار و از طریق منابع محلی آبرسانی خواهند شد و در ۴۵۰ روستای خراسان رضوی نیز پروژه های کمکی آبرسانی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: کاهش بارندگی ها در استان سبب کاهش آبدهی منابع آب روستایی شامل ۸۷۴ حلقه چاه، ۱۹۹ چشمه، ۶۸ قنات و ۲ منبع آب سطحی شده است.

به گفته وی، آب کل روستاهای استان به جز ساکنان بخشی از شهرستان های قوچان و زاوه، از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود.

وی در ادامه گفت: برای کاهش اثرات کم آبی در روستاهای خراسان رضوی پروژه های مختلفی تعریف شده است و از سوی دیگر بر مدیریت مصرف تاکید ویژه ای شده است.

علوی گفت: مصرف آب هر خانوار روستایی در شبانه روز ۲۰۰ لیتر تعیین شده است که اگر ۱۰ درصد صرفه جویی شود، نقش مهمی در کاهش کم آبی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: به دنبال یکپارچه سازی خدمات شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی از سال ۹۹، با اقدامات انجام شده شرایط آبی ۹۰۰ روستای استان بهبود یافته است.

وی گفت: در سال گذشته ۷۴ روستای استان نیز در قالب پویش الف- ب وزارت نیرو آبرسانی شدند.
علوی خاطرنشان کرد: به دنبال جذب اعتبارات ماده ۵۶ قانون بودجه برای بهبود شرایط آبرسانی در روستاهای استان هستیم و طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۱ چیزی به نام روستای مواجه با کمبود و بحران آب در استان نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هم اینک ۲ هزار و ۲۷۱ روستا با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب ۵۰۰ هزار مشترک روستایی زیر پوشش شرکت آبفای خراسان رضوی قرار دارند.

وی افزود: در حال حاضر ۹۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان رضوی زیر پوشش شرکت آبفا هستند و بقیه به صورت خودگردان اداره می شوند که به تدریج همه روستاها زیر پوشش قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: سالانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب تولید و در اختیار روستاییان خراسان رضوی قرار می گیرد.

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هم اکنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان روستاها و ۷۲ شهر این استان را زیر پوشش خدمات خود دارد.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ساکن ۲ هزار و ۵۴۰ روستای این استان هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها