کشف یادمان شاه آشوری در کرمانشاه

کاوش‌های باستان‌شناختی «کوزران» کرمانشاه به کشف تکه‌ای از یک سنگ یادمان سلطنتی مربوط به زمان سارگن دوم، شاه نیرومند آشوری با ۲۳ سطر نوشته به خط میخی منجر شد.

کشف یادمان شاه آشوری در کرمانشاه

سجاد علی‌بیگی ـ‌ سرپرست هیأت باستان‌شناسی ـ درباره این کاوش گفت: هیأتی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی از اوایل فروردین‌ماه ۱۴۰۰، کاوش‌های باستان‌شناختی را در «قباق تپه کوزران» در شهرستان کرمانشاه آغاز کرده‌اند. «قباق تپه» بقایای استقرار مهم و وسیعی است که حداقل از هزاره سوم پیش از میلاد تا دوره اسلامی مسکون بوده است.

عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی ادامه داد: باستان‌شناسان به دنبال کشف سرنخی از حضور آشوریان در قباق تپه و برای پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص کارکرد و قدمت محوطه با موافقت پژوهشکده باستان‌شناسی و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راهی این محوطه باستانی شده‌اند.

او افزود: طی بررسی‌ها و بازدیدهای پیشین در این محوطه بخشی از یک «قاب سنگی دور پاشنه در» کشف شد که کاملاً به سبک و سیاق هنر آشورِ نو حجاری شده و نشان می‌داد که احتمالاً مرکزی اداری یا پایگاهی آشوری در این مکان وجود داشته است.

علی‌بیگی اضافه کرد: با توجه به این یافته، اهمیت محوطه و موقعیت راهبردی آن در شمال ماهیدشت، فصل نخست پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه آغاز شد.

به گفته او، در دو گمانه کوچک حفرشده در این محوطه، تاکنون بقایایی از دوره ساسانی، آشور نو و هزاره دوم پیش از میلاد و در میان مواد سطحی، سفال‌هایی از دوره اشکانی و سلوکی به‌دست آمده است.

این باستان‌شناس مهم‌ترین یافته این فصل را کشف تکه‌ای از یک سنگ یادمان سلطنتی آشوری با ۲۳ سطر نوشته به خط میخی دانست که به استناد آن معتقد است: پس از فتح این محوطه توسط آشوریان برپا شده است.

علی‌بیگی اظهار کرد: این سنگِ یادمان به زمان سارگنِ دوم، شاه نیرومند آشوری مربوط است که به یادبود ششمین لشگرکشی وی برپا شده و حاوی اطلاعاتی از وقایع تاریخی پنجمین و ششمین سال سلطنت وی (۷۱۷-۷۱۶ پ. م) است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: این کشف تاریخی دریچه تازه‌ای را به روی مطالعات آشورشناسی در ایران خواهد گشود و باستان‌شناسان امیدوارند در فصل‌های آتی بتوانند اطلاعات بیشتری از استقرار عصر آهن III (دوره آشور نو) این محوطه به‌دست بیاورند.

علی‌بیگی یادآور شد: این پژوهش با اعتبار دانشگاه رازی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها