محدودیت‌های نیم بند و کرکره‌های نیمه باز در تعطیلی ۱۰ روزه/ محدودیت‌ها سرعت موشکی آمار‌ها را کم می‌کند؟

تعطیلی ۱۰ روزه با وجود کرکره‌های نیمه باز و فعالیت کارکنان ادارات دولتی و خصوصی سرعت موشکی آمار‌های کرونا در موج چهارم را کم نخواهد کرد.

محدودیت‌های نیم بند و کرکره‌های نیمه باز در تعطیلی ۱۰ روزه/ محدودیت‌ها سرعت موشکی آمار‌ها را کم می‌کند؟

موج چهارم کرونا با سرعتی بسیار زیاد یا به قول برخی مسئولان با سرعت موشکی در حال پیشروی است، نقشه کرونایی کشور به رنگ سرخ آتشین درآمده است، قرمزی هایی که نتیجه شلوغی های بازار در پایان سال قبل، صف های مرغ و تخم مرغ و دیدو بازدیدهای نوروزی است، تازه هنوز نتیجه سفرهای نوروزی در آمارهای بستری و فوتی کرونا تاثیر نگذاشته است و هفته آینده شاهد خیز سنگین‌تر موارد بستری کرونا در کشور هستیم.

تعداد شهرستان‌های قرمز به ۲۹۵، شهرهای نارنجی به ۹۹، شهرهای زرد به ۴۵ و تعداد شهرهای آبی به ۹ شهرستان تغییر کرد و استان‌های تهران ، چهارمحال و بختیاری، قزوین، قم، لرستان، مرکزی و همدان یکپارچه قرمزپوش شدند.

ویروس کرونا تا ظهر یکشنبه (۲۲ فروردین ۱۴۰۰) دو میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر را در ایران به طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر، یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۰) بطور متوسط هر ساعت ۷۲۰ نفر در ایران مبتلا و بین ۷ تا ۸ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۳۵۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

دیروز آمار فوتی‌های کرونا جهش موشکی داشت و از ۱۹۳ نفر در روز شنبه به ۲۵۸ نفر رسید، جهش تکان دهنده‌ای که خبر از روز‌های سیاه‌تر در ایران می‌دهد، متخصصان و کارشناسان روند افزایشی و موج سهمگین کرونا را از قبل پیش بینی می‌کردند و بار‌ها وزیر بهداشت درباره موج مرگبار جدید به ویژه با شکل گیری سفر‌های نوروزی هشدار داده بود، هشدار‌هایی که حالا جامه عمل به خود گرفته و واقعی شده اند و به چشممان می‌بینیم که هر روز شمار بسیاری ایرانیان روانه بیمارستان و قربانی کرونا می‌شوند.

هشدارهایی که گوش مردم و مسئولان به آن بدهکار نبود

دیروز سعید نمکی وزیر بهداشت در اولین گزارش وضعیت بیماری کرونا در کشور از بی توجهی به هشدارهای او و متخصصان سخن گفت و افزود: بارها هشدار داریم که اگر توجه نشود، فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشتیم و این خصیصه نگاه کارشناسی است؛ وقتی هوا را آفتابی می بینید و کارشناسان هواشناسی هشدار می دهند مراقب باشید در سفر به شمال گرفتار برف می شوید باید به پیش بینی های کارشناسانه احترام گذاشت.

وزیر بهداشت گفت: هشدار دادیم که اگر جمعیت سیال و جابجا شونده داشته باشیم که قابل دسترسی نباشند و بتوانند بیماری را از نقاط گرفتار به نقاط غیرگرفتار یا کمتر گرفتار، آن هم با مولفه بسیار تاثیر گذار مانند ویروس جهش یافته انگلیسی منتقل کنند، بهاری بسیار سخت و شاید تابستانی متعاقب آن سخت‌تر داشته باشیم.

شرایط قرمز کرونا در شهرها

روزهای سیاه کرونایی پیش روی مردم ایران

نمکی با بیان اینکه به دلایل مختلف عرایض ما مورد توجه قرار نگرفت، کالبدشکافی این بی توجهی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند و دردی را در این روزهای سخت درمان نمی‌کند، گفت: منحنی بیماری کرونا را می‌بینیند و بر این اساس در کل کشور متاسفانه آمار بستری‌ها رو به فزونی است و در بسیاری از شهرها مسئولان دانشگاه‌ها که شبانه روز با آنها در تماسم، احساس سخت و سنگینی از بار بیماری دارند و در مواردی کمبود امکاناتی ممکن است پاسخگو نباشد. در زمینه بیماران سرپایی یک خیز شتابنده عمودی داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به تغییر سریع رنگ شهرها از ابتدای سال گفت: نقشه ایران در ۲۶ اسفند ماه، درست در پیش از التماس‌های بنده، نقشه‌ای سرشار از نقاط زرد و آبی و خوزستان قرمز می‌بینیم، اما در ۱۸ فروردین نقاط قرمز فراوان، نقاط آبی بسیار نایاب و لکه‌های نارنجی و زرد متناوب را می‌بینید و برآورد ما این است که هفته آتی این نقشه قرمزتر شود و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت.

نیشخند کرکره‌های نیمه‌باز بازار به محدودیت‌های کرونایی

از روز شنبه برای کنترل موج کرونا با سرعت موشکی تعطیلی سراسری ۱۰ روزه در کشور اعمال شده است، بر این اساس در شهرهای قرمز تنها مشاغل گروه یک، در شهرهای نارنجی مشاغل گروه یک و دو و در شهرهای زرد مشاغل گروه یک، دو و سه مجاز به فعالیت هستند.

تعطیلی که به نوعی محدودیت نیم بند محسوب می‌شود چرا که حمل و نقل عمومی که یکی از عوامل اصلی ابتلا به کرونا محسوب می شود، همچنان شلوغ است، آن هم در شرایطی که کرونای انگلیسی در کشور سوش غالب شده و سرعت سرایت بیماری افزایش چشمگیری داشته است.

از طرفی رصدهای میدانی خبرنگاران و عکاسان باشگاه خبرنگاران جوان از روز نخست اعمال محدودیت ها نشان می دهد که بسیاری از واحدهای صنفی از محدودیت ها تمکین نکرده اند و با کرکره های نیمه باز یا حتی باز همچنان مشغول به کار هستند.

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۶ درصد گزارش شده است، گفت: گله‌ ما از برخی مشاغلی همچون مراکز طبخ غذا است که می‌توانند به شکل بیرون بر فعال باشند اما بازرسی‌های ما در شهر تهران نشان می‌دهد هنوز برخی از این واحدها پذیرش مشتری دارند؛ این درحالی است که تردد وسیع، ایجاد تجمع و بی توجهی به تهویه در شرایط حضور ویروس جهش یافته کرونا، برای شیوع گسترده بیماری کافی است. حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد در زمینه تهویه مناسب در کشور مشکل داریم و این در حالی است برای حضور در رستوران‌ و برای خوردن غذا باید ماسک خود را کنار بگذاریم.

کرکره‌های نیمه باز

تعطیلی ۱۰ روزه ترمز کرونا را نمی کشد؛ ادارات دولتی و خصوصی همچنان فعال هستند

بنابر اعلام متخصصان محدودیت‌هایی که از ۲۱ فروردین در شهرهای قرمز اجرا می‌شود نمی‌تواند جلوی خیز چهارم را سد کند. در محدودیت‌های آذر ۹۹ که کمر موج سوم را شکست و روند بستری را در چند روز نزولی کرد، ادارات دولتی تعطیل بودند یا در صورت اضطرار حداقل تعداد کارمند حضور داشتند.

در محدودیت‌هایی که از شنبه آغاز شده است، ادارات دولتی حتی در شهرهای قرمز با یک سوم کارمندان باز هستند. این به معنای دادن چراغ سبز به شرکت‌های خصوصی است. بسیاری از مردم برای پیگیری کارهای ادارای خود فرصت را مغتنم شمرده اند ولذا مترو و اتوبوس های شهری همچنان پر تردد است .

تفاوت کلیدی دیگر، سرعت انتقال بالای ویروس انگلیسی است. در آذر ۹۹ ویروس غالب کشور همان نسخه اولیه چینی بود. سرعت وحشتناک افرایش بستری در موج چهارم که ۳.۷ برابر موج دوم و سوم است نشان می‌دهد برای اثرگذاری جدی باید اقدامات بسیار سختگیرانه‌تری نسبت به موج سوم انجام شود.

سفر و تبلیغ گردشگری در روزهای اوج کرونا

به علاوه، بعضی از شرکتهای گردشگری و مسافربری در حال تبلیغ برای سفر هستند. در صورتی که اقدام جدی صورت نگیرد، تعطیلات می‌تواند به موج جدید مسافرت منجر و مشکل را پیچیده تر کند.

علاوه بر اصناف، تعطیلی جدی ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی در شهرهای قرمز الزامی است. در غیر اینصورت سونامی چهارم کرونا هفته ها به طول می‌انجامد و باعث مرگ هزاران نفر از مردم خواهد شد.

ارسال پیامک تبلیغاتی تخفیف سفر با اعتبار یک روزه دقایقی پس از اعلام تعطیلی گسترده از سوی سخنگوی ستاد ملی کرونا یکی از نکات جالب بود که توجهمان را جلب کرد، در شرایطی که آمار بستری کرونا با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است، اقدام برخی شرکت‌های گردشگری برای پول در آوردن به بهای جان مردم شرم آور است.

اگر قاطعانه و بی‌درنگ جلوی فعالیت شرکت‌های مسافربری، تورهای سیاحتی و سفر با خودروی شخصی در تعطیلی پیش رو گرفته نشود باید منتظر موج جدیدی از مسافرت و افزایش آمار ابتلای ناشی از آن باشیم.

پیامک تبلیغاتی سفر با وجود اعمال محدودیت ها

خطر چهار رقمی شدن فوتی‌های کرونا با تعطیلی ۱۰ روزه نصف و نیمه

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره محدودیت‌های اعمالی در ۱۰ روز تعطیلی سراسری گفت: ما ساز و کار لازم برای اجرای دستورات ستاد مقابله با کرونا در قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا داریم و در روز نخست تعطیلی در تهران زیر ۵۰ درصد محدودیت ها اجرایی شد و من خود به روند اعمال محدودیت ها در روز نخست معترض هستم البته در برخی استان ها محدودیت ها خوب اعمال شده است اما صبر کردیم تا اعمال محدودیت‌ها در روزهای بعدی را هم ببینیم و بعد در ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع را بررسی و تصمیم گیری کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد: اگر محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی در ۱۰ روز تعطیلی سراسری به خوبی اعمال و رعایت نشود باید منتظر مرگ های چهار رقمی باشیم چرا که هنوز اثر سفرها را ندیده ایم و آمارهای کنونی فوتی های کرونا ناشی از خریدهای نوروزی قبل از آغاز سال جدید است.

رییسی با بیان اینکه میزان محدودیت‌ها کم نیست، درباره فعالیت کارکنان که بحث‌های بسیاری در آن مطرح شده است، گفت: ما در طرح مدیریت هوشمند کرونا در شهر‌های قرمز تا یک سوم کارکنان و در شهر‌های نارنجی تا یک دوم باید در محل کار حاضر شوند، برخی ادارات اگر ۱۰ روز تعطیل شوند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و باید این ادارات تعطیل شوند، همچنین اداره‌ای را که ۱۰۰ کارمند دارد و می‌توان با ۵ اپراتور آن را مدیریت کرد، باید در عمل تعطیل شود، برخی ادارات که ارباب رجوع ندارند باید تعطیل شوند یا ستاد بسیاری از وزارتخانه‌هایی که در تهران هستند، اگر تعطیل باشند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این قبیل باید تعطیل شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: ما فقط مجوز فعالیت به نانوایی، سوپرمارکت، مطب پزشکان، بیمارستان‌ها و مشاغل این چنینی را داده ایم، بانک ها باید فعال باشند چرا که تولید همچنان ادامه دارد و حتی برای کاهش تراکم مردم شاید نیاز باشد، بانک ها با توان بیشتری کار کنند.

چهار رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا

تعطیلی ۱۰ روزه بازی با الفاظ است

در شرایطی که در ۲۰ فروردین ماه هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی جان خود را به دلیل کرونا از دست می دهد، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران معتقد است که تنها راه حل کنترل بیماری به ویژه در کلان‌شهری مانند تهران که ازدحام جمعیت و ترددهای درون شهری کاملا متفاوت است، رفتن به سمت لاک‌داون واقعی است و آنچه ما در سطح شهر می‌بینیم لاک داون نیست و ما داریم با الفاظ بازی می‌کنیم.

زالی گفت: همانطور که هفته گذشته هم به شدت هشدار دادیم، تنها راه ممکن برای تهران و برای عبور از شرایط بحرانی فعلی با توجه به حجم بالای ابتلا، راه حل لاک داون و تعطیلی کامل است؛ در حالی که اکنون ریتم شهر تغییری نکرده است. او همچنین با اشاره به اینکه برخی اعتقادی به نظارت‌ها ندارند و بسیاری از دستگاه‌های مسئول در این زمینه اعتقاد به این موضوع ندارند، می گوید: گزارشاتی داریم که برخی دستگاه‌های ملی استنکاف کرده و حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نبودند. به این شکل کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود. قطعا کسانی که در این زمینه تسامح می‌کنند، جان مردم را به بازی گرفتند و باید پاسخگو باشند.

افزایش روبه رشد بار بیماری در شهرها، کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی، فعالیت زیر زمینی و چراغ خاموش مشاغل گروه دو و سه در شهرهای قرمز و نارنجی و... همگی از نگرانی‌های جدی در کنترل بیماری در روزهای پیش رو است. در شرایطی که غلبه ویروس انگلیسی بر کشور با وجود سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی توانست ضربه سختی به بدنه نظام سلامت وارد کرده و زحمات چندین ماهه کادر درمان را تا حد زیادی تنزل دهد، تعطیلی شهرها و محدودیت‌های هوشمند کرونایی برای جلوگیری از خسارات زیان‌بار این بیماری اعمال شده است؛ محدودیتهایی که البته تا اینجای کار و در روز اول اجرا چندان اثربخش خوانده نشد و با توجه به اینکه افزایش بیشتر آمار ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا پیش‌بینی شده است، باید دید در روزهای آتی چگونه قرار است نظارت بر اجرای این محدودیت‌ها، عملی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سام راد
    0

    بازار تهران اسمي تعطيل ولي كاسب ها داخل مغازه كركره ها پايين دارن كار ميكنن. شركت ها همه باز هستند دارند فعاليت ميكنند اينجا كسي جون مردم براش مهم نيست

  • علی
    0

    شهر بم که کاملا بازه من الان خودم از بازار آمدم باز بودن قانون در ایران قدرت اجرایی نداره چطوربیست دو بهمن همه بسته هستن ولی نمیتونن ده روزبا اعمال قانون ببندنشون

  • غصه خور
    0

    در کرمانشاه تمامی کسبه و دست فروشها فعال و همه مشغول کاسبی و هیچ پروتکلی هم رعایت نمیشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها