همه چیز درباره اولین همسر محمدرضا شاه/ چرا فوزیه از شاه طلاق گرفت؟/ ماجرای عشقی ملکه با ژنرال مصری + عکس

هنوز علت طلاق فوزیه و محمدرضا پهلوی مشخص نیست. او خودش هیچ چیزی در این مورد گزارش نکرده است. برخی معتقدند او خود و مقامش را بالاتر از خاندان پهلوی دانسته و به خصوص با خواهران و مادر شاه مشکلات زیادی داشت.

همه چیز درباره اولین همسر محمدرضا شاه/ چرا فوزیه از شاه طلاق گرفت؟/ ماجرای عشقی ملکه با ژنرال مصری + عکس

به گزارش خبر فوری ، در چنین روزی در سال 1318 شمسی ولیعهد جوان، محمدرضا پهلوی همسر اولش فوزیه فواد خواهر ملک فاروق (شاه مصر) را به ایران آورد.

در این گزارش سعی داریم مروری کلی بر زندگی اولین همسر محمدرضا پهلوی و علت طلاقش از شاه داشته باشیم:

جشن باشکوه در مصر

طبق روایت‌ها در مصر جشن مفصلی برای ازدواج ولیعهد و شاهزاده مصری گرفته شد. مراسم عقد در قصر عابدین برگزار شد و جشن‌های پر زرق و برقی به این مناسبت برای 5 هفته ادامه پیدا کرد. ام کلثوم (مشهورترین خواننده عرب) به این میهمانی آمد و بهترین آهنگ‌های خود را در این جشن‌ها خواند.

فوزیه بعد از این جشن‌ها به تهران سفر کرد که در این سفر مادر و شماری از شاهزاده ها، وی را همراه کردند. ملکه نازلی (مادر فوزیه) مستقیما در کار آماده‌سازی جشن‌ها در تهران دخالت کرد و با ادعای به سرقت رفتن جواهراتش باعث خجالت دخترش شد.

زندگی در تهران، افسردگی و طلاق

فوزیه در دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی به مدت یک سال همراه با همسرش در کاخ مرمر تهران اقامت داشتند. حدودا 2 سال بعد از این ازدواج، ولیعهد قدرت را در ایران به دست گرفت تا جانشین رضا شاه مخلوع در ایران شود.

با این حال، رابطه شاه جوان و ملکه به سرعت رو به سردی گذاشت و با وجود به دنیا آمدن یک فرزند دختر (به نام شهناز)، تنها 6 سال از ازدواج این دو نگذشته بود که کار به جدایی و طلاق کشید.

ماجرا از سفر ملکه نازلی، مادر فوزیه، به تهران شروع شد. ملکه به تهران آمده بود تا دخترش را که به تازگی دچار افسردگی شدید شده بود، پس از موافقت محمدرضا شاه به مصر ببرد. فوزیه بعد‌ها متوجه شد که پس از این سفر دیگر هرگز به تهران بازنخواهد گشت. پس از رسیدن فوزیه به مصر، ملک فاروق بر باقی ماندن خواهرش در مصر اصرار کرد و بنا به دلایل نامعلوم خواستار طلاق فوزیه از محمدرضا شد.

ثبت رسمی طلاق در مصر به سال 1945 و در ایران به سال 1948 انجام شد.

چرا فوزیه طلاق گرفت؟

هنوز بسیاری علت طلاق فوزیه و محمد رضا پهلوی را نمی‌دانند. او خودش هیچ چیزی در این مورد گزارش نکرده و ننوشته است. با این حال، برخی معتقدند او خود و مقامش را بالاتر از خاندان پهلوی دانسته و به خصوص با خواهران و مادر شاه مشکلات زیادی داشته است.

برخی دیگر بی علاقگی شاه به فوزیه و افسردگی‌اش را علت این جدایی می‌دانند. برخی دیگر فشار ملک فاروق (برادر فوزیه) را علت این جدایی می‌دانند. برخی منابع در کاخ پادشاهی فاروق مدعی شدند که فاروق می‌خواست همسرش، فریده را طلاق دهد، اما نمی‌خواست تنها پادشاه یک کشور اسلامی باشد که چنین کاری انجام می‌دهد. علاوه بر این، فاروق می‌خواست در چنین شرایطی خواهرش در کنارش باشد تا وظایف ملکه را انجام دهد.

اما گروهی بعدها روایتی دیگر را مطرح کردند. آنها گفتند که فوزیه در ایران، عاشق مردی غیر از همسرش شده و این امر زندگی فوزیه را به خطر می‌انداخت، از این رو ملک فاروق سعی کرد با طلاقش او را از خطرات رها کند. این روایت هر چند تا مدت‌ها در دهان مردم می‌چرخید اما هرگز توسط خود فوزیه و یا اشخاص نزدیک به او یا شاه تایید نشد.

فوزیه بعد از جدایی از شاه، به شدت سکوت پیشه کرد. او هیچ‌گاه حاضر به اظهار نظر درباره دوران زندگی‌اش در ایران نشد و خاطرات خود را هیچ کجا ثبت نکرد. او ارتباط با دخترش شهناز را تا حدی قطع کرد و سعی کرد شاه را به فراموشی بسپارد.

زندگی دوباره در مصر، از ازدواج مجددا تا انقلاب و خلع مقام

بعد از جدایی، فوزیه در 28 مارس 1949 با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین‌بک وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و از بستگان خود در قاهره ازدواج کرد. او به همسر دومش علاقه بسیاری داشت و زندگی آنها تا سال‌ها دوام یافت. حاصل این ازدواج 2 فرزند به نام‌های نادیا و حسین بود.

با این حال، انقلاب سرنوشت فوزیه را مانند شاه به هم پیچید. ملک فاروق برادر فوزیه در سال 1952 توسط افسران آزاد برکنار شد و نام کشور پادشاهی مصر، به جمهوری عربی مصر تغییر یافت.

با انقلاب (یا به عبارتی کودتای ضد سلطنتی) 1952 در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره گشت اما او عموماً برای احترام "شاهدخت فوزیه" خوانده می‌شد. فوزیه پس از آن، حاضر به ترک کشورش نشد و به همراه همسرش در اسکندریه زندگی می‌کرد.

پس از انقلاب مصر، فوزیه در شهر اسکندریه، و مشخصا منطقه سموحه، ساکن شد. نادیه، دختر فوزیه از همسر دومش هم با یک بازیگری به نام "یوسف شعبان" داستان دیگری داشت. نادیه عاشق شعبان شد و علیرغم مخالفت خانواده‌اش با او ازدواج کرد. اما به دلیل عدم سازگاری با زندگی شعبان و مشخصا شغلش، نتوانست مدت زیادی با او زندگی کند و سرانجام نزد مادرش فوزیه بازگشت.

مرگ در سن 91 سالگی

سرانجام فوزیه فواد در 11 تیر 1392 ( جولای 2013) درسن 91 سالگی و در مصر درگذشت و در شهر قاهره به خاک سپرده شد. او مسن‌ترین عضو خاندان مخلوع محمدعلی پاشا (جد ملک فاروق و فوزیه و پدر مصر نوین) بود که در مصر زندگی می‌کرد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • مجید
    0

    گند زدید با این نوشته های سراسر غلط املایی آهای خبرفوریها باشماهستم

    نظرات شما -
    • م
      0

      کو غلط املایی؟

    • رمضانی
      0

      آقا مجید کاپیتولاسیون را درست نوشتم ؟ راستی ماجراش چی بود ودر زمان کدام شاه قدرتمند ایران بود؟

  • ق
    0

    اوف بر افراد بی وجدان، ایا اگر شاه هنوز در قدرت بود هم همینطور پرده دری و به حریم خصوصی انسانها تجاوز می کردند. ایا این جرات را هم داشتند که در خصوص مسوولانی که الان بر سر قدرت هستند اینطور حرف بزنند. مرده را و کسی را که افتاده لگد زدن هنر نیست و بدترین کار می باشد که قطعا خداوند رحمان تقاص خواهد گرفت

  • محمد
    0

    خجالت بکشید،با این دروغ ها به جایی نمی رسید.اونقدر خرابکاری کردید که حالمون سالهاست بهم خورده

    نظرات شما -
    • و
      1

      کجاش دروغ بوده تازه کلی هم خواهران ایران را با خودش برد وزندگیش را بعدها با همان جواهرات اداره کرد

  • سارا
    0

    به شما چه ربطی داره .مگه کسی خبر داره که زن آخوندها کیه

  • یک معلم دلسوز
    0

    شاه هوسران بود ،

    نظرات شما -
    • جوان ناکام
      0

      تو یک معلم بی شعوری نه دلسوز ،، گند زدید به فرهنگ ایرانی ادعاتون هم میشه مفت خورهای بی سواد جاهل ،، معلم فقط هاشم خواستار و عبدی و حبیبی نه توی نون به نرخ روز خور

    • ali vahdat
      0

      دروغگو دشمن خداست و مطمئنا شما دشمن خدا دین و بشریت هستید

  • 123
    0

    در مورد زنان صیغه ای حاج آقاها هم بنویسید . شما که سرک میکشید حد اقل درست بکشید .

  • بدون نام
    0

    فوریه با این زیبایی والله حیف بود بدنش به شاه ایران

  • TN
    0

    خجالت بکشید جمع کنید این دروغها را این گفته ها توهم و خیالات یک سری از خدابیخبر هست دوست دارید در مورد خودتون هم بنویسن

  • OK
    0

    شاه مخلوع در همسرداری مشکل داشت! دو ازدواج ناموفق و شکست خورده او با فوزیه و ثریا و ازدواج سوم او با فرح دیبا که با مرگ شاه ناتمام ماند گواه مثبتی بر ادعاست!

  • ناظر
    0

    مگر اهمیتی داد

  • A
    0

    مرگ بر وطن فروشان پهلوی

  • کاربر ناشناس
    0

    شما خجالت نمی کشید که اینگونه تصاویر را پخش می کنید شاه وخانواده منحوسش به درک واصل شدنند شما چکار به چیزها دارید. شرم حیا ندارید خجالت نمی دانید چیست از رو نمی روید خیلی پست ونادان ومنافق هستید

  • پرتوی
    0

    این همه حقد ،حقارت،عناد و لجاجت ریشه در ضمیر ناپاک دارد.

  • دخترایران
    1

    خدابیامرزدشون

    نظرات شما -
    • زن ایرانی
      0

      خدانیامرزدشون به قسمتی از تاریخ اشاره شده نه همه آن. شاه ادعا کرد فوزیه با سفیرمصردرایران رابطه عشقی داشته و فوزیه روابط شاه با زنان رادلیل برجدای میگفت

  • دن کیشوت
    1

    محمد رضا شاه بدبخت، استخوانهایش هم در قبر پوسیده، آخوندها هنوز ول کن او نیستند و هر سال در دهه فجر برایش مراسم بزرگداشت برگزار می کنند و شروع میکنند به گفتن همان چیزهایی که از آن نهی می کنند، غیبت و تهمت و دروغ و فحش و...

    نظرات شما -
    • حالا
      0

      اتفاقا در دینمون تاکید شده تاریخ بخونید و اتفاقا غیبت سه مورد اشکالی نداره. گناه آشکار، کافر، حاکم ظالم

  • داریوش
    1

    خاک بر سر سلطنت طلب ها

    نظرات شما -
    • A
      0

      احسنت آقای داریوش خداییش از هر زاویه ای نگاه کنی اینا خشک مغز ترین ادما رو زمینن.

  • تاریخ
    0

    دراینده نزدیک درمورد زندگی اشرافی ۱۰۰۰فامیل وفقر مردم ایران خواهم گفت نگران نباشید خوب وبددرتاریخ ثبت می شود

  • کاربر ناشناس
    0

    همان بهتر که طلاق گرفت چه ربطب این ماجرای قدیمی به ما دارد

  • ali vahdat
    1

    من تا ابد عاشق خاندان پهلوی خواهم بود چون ظالم فاسد دزد درو غگو نبودند....دینمان هم عالی بود ...حالا چی داریم بینهایت دزد فاسد ضالم دروغگو و بی دین

  • اسماء
    0

    ما به ظهور فکر می کنیم و نابودی اسرائیل. الان کشتی اسرائیل زدند بعد بعضی ها به گذشته به دوران پادشاهی و سلطنت فکرمیکنند. کشوری که انقلاب کرده وصاحب جمهوری شده قانونگذاری داره و... به پادشاهی فکرنمیکنه

  • کاربر ناشناس
    0

    همه. مخلوع هستن. شما. خوبین ؟!؟!

  • حامد
    0

    هر مطلبی را بدون تحقیق قبول نکنید.من طرفدار هیچ کسی نیستم ولی برین از منابع بی طرف تحقیق کنید

  • مریم
    0

    الان این مطلب کجاش موضع گیری داشت؟ که اینقدر موضع گرفتید؟ فرض کنید یک مطلب تاریخی در مورد ناصرالدین شاه بوده. منظورم اینه که در یک روز که سالگرد یک اتفاق خاص بوده، یک مطلب تاریخی نوشته شده، شما هم به چشم مطلب تاریخی بهش نگاه کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها