نزدیک بود رونالدو فارسی حرف بزند

آمارها نشان می‌دهد حضور ورزشکاران ایرانی در تیم‌های خارجی باعث رونق گرفتن صفحات مجازی این باشگاه‌ها می‌شود.

نزدیک بود رونالدو فارسی حرف بزند

در گوشه‌ دورافتاده از جهان، حتی فرسنگ‌ها و کیلومترها در قلب اقیانوس‌ها یا پایین‌ترین نقطه جهان، اگر فردی پیدا شود که اظهار نظری درباره ایران کند یا اقدامی مرتبط با ورزش یا چهره‌های ورزشی ایران انجام دهد، در خانه مجازی خود (منظور صفحه رسمی‌اش) به ناگهان میزبان میلیون‌ها ایرانی خواهد بود. به تعبیر ساده‌تر ایرانی‌ها در صحنه مجازی، همیشه آماده‌اند. امروز، کاربران ایرانی تبدیل به سرمایه اینستاگرام یا فیسبوک (البته دومی کمی قدیم‌تر) شده‌اند چون همیشه حی و حاضر و آماده به خدمت یا ‌آماده به حمله هستند و می‌توانند در چشم به هم زدنی معادلات کل دنیا را به هم بریزند.

حمله به ویلیامز

به عنوان مثال بعد از بازی معروف ایران و عراق در جام ملت‌های استرالیا که «بنجامین ویلیامز» استرالیایی با آن اشتباه مرگبارش رسما تیم‌ ملی را به خانه فرستاد، هواداران در صحنه حاضر و شاکی، به تمام بنجامین ویلیامزهای کره زمین حمله کردند. حالا فرقی نمی‌کرد این بنجامین در پروفایلش نوشته باشد بچه برزیل است یا بچه آفریقای جنوبی. هر ویلیامزی که آن شب در دسترس بود مورد نوازش طرفداران ایرانی در فضای مجازی قرار گرفت. ۳ سال بعد ویلیامز در گفت‌وگویی جالب پرده از آن روزهای سخت برداشت. او در توصیف آن روزها گفت: «خوشبختانه من هیچ‌گاه در شبکه‌های اجتماعی فعالیتی نداشته‌ام. هواداران ایرانی عصبانی شده بودند و به صفحه فیسبوک یک شخص دیگر که بن ویلیامز نام داشت، حمله کرده بودند. من هیچکدام از نظرات را نخواندم ولی همسرم این کار را کرد. او دیده بود که ما و فرزندمان تهدید به مرگ شده‌ایم. همان طور که تصور می‌کنید، همسرم دیگر از این‌ که شب‌ها در خانه بماند، احساس امنیت نمی‌کرد. پلیس فدرال استرالیا، داورها را تا پایان رقابت‌ها به دقت زیر نظر داشت. افسری که مراقب ما بود به ما گفت که در امان هستیم ولی از نظر من، مرزها شکسته شده بود.»

بله، این اتفاقات به لطف میلیون‌ها هوادار ناراضی افتاد که در آن غم‌انگیزترین جمعه سال، هاج و واج اما گوشی‌به‌دست، آخرین پنالتی وحید امیری را تماشا کردند که وارد دروازه نشد. ویلیامز به رختکن نرسیده، میلیون‌ها ایرانی سایر ویلیامزهای جهان را نشانه رفتند و او تا به خودش بیاید، فهمید طرفداران شوخی ندارند و اگر در آن لحظه از زندگی دستشان به او برسد، قیمه‌قیمه‌اش می‌کنند!

نزدیک بود رونالدو فارسی حرف بزند

بدون‌ شک در بین باشگاه‌های خارجی که با ایرانیان همکاری کرده‌اند، پورتو بیشتر از همه از قدرت مجازی ایرانی‌ها شگفت‌زده شده است. روزی که مهدی طارمی به این باشگاه پرتغالی ملحق شد اینستاگرام آنها حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار فالوئر داشت اما با جذب مهدی عدد فالوئرها ثانیه به ثانیه و گاهی صدم به صدم بالا می‌کشید. طرفداران ایرانی جوری پورتویی‌ها را غافلگیر کردند که آنها هول شدند و در چند ساعت بیش از ۱۰ استوری و دو سه پست برای مهدی منتشر کردند. یوونتوس در زمان انتقال رونالدو به اندازه پورتو در زمان انتقال مهدی پستی از ابرستاره فوتبال جهان منتشر نکرد! در مدت کوتاهی ۲ هزار فالوئر به تعداد دنبال‌کنندگان صفحه پورتو اضافه شد و همین طور عدد بالا و بالاتر می‌رود. در حال حاضر این باشگاه بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار فالوئر دارد که اکثرا ایرانی هستند. گاهی کاسبان ایرانی حتی محصولات خود را در کامنت‌های صفحه پورتو تبلیغ می‌کنند. همان طور که اگر الان به صفحه رونالدو بروید، بیش از تمام پرایدهایی که در ایران هست، تبلیغ پراید یا سی جی ۱۲۵ را در آنجا می‌بینید. چند وقت پیش که کریس لایو رفت، ملت ایران به قدری برای او پیام فرستادند که دست آخر از همه ایرانی‌ها تشکر کرد و حتی نزدیک بود فارسی حرف بزند‍!

بیرانوند سفارش فالوئر داد!

به لطف انتقال بیرانوند به آنتورپ یا رامین رضائیان به الغرافه و بعد السیلیه، صفحه رسمی این باشگاه‌ها هم تکانی اساسی خورد. رامین در اولین تجربه بین‌المللی‌اش به صفحه رسمی اوستنده بلژیک هم رونق داد. تا قبل از او تعداد فالوئرهای آنها هزار نفر بود و بعد از ورود رامین تا ۱۵ هزار نفر رفت. تمام رکوردهای صفحه این باشگاه هم متعلق به رامین است. در حالی که اکثر پست‌های آنها زیر ۱۰ هزار فالوئر دارد، فقط یک عکس رامین ۱۰ هزار لایک گرفته که احتمالا برای همیشه رکورد آنها باقی می‌ماند. یک ویدئوی رامین هم بالای ۶۰ هزار بازدید داشت. ایرانی‌های همیشه حاضر این روزها هم در باشگاه آنتورپ دست به یک تاریخ‌سازی مجدد زدند. بماند که روز ورود علیرضا در فضای مجازی برایش فرش قرمز پهن کردند و با کامنت‌های یکپارچه فارسی به استقبال او رفتند، این روزها هم به یکی از بازیکنان آنتورپ کمک می‌کنند تا فالوئرهایش بالا برود. یکی از بازیکنان این تیم اخیرا صفحه‌اش را در فضای مجازی از دست داد و بیرانوند در ویدئویی از مردم ایران خواست تا کاری کنند او فقدان این صفحه را احساس نکند. این شکلی بود که در کمتر از یک ساعت حدود ۵هزار ایرانی به صفحه تازه آن بازیکن رفتند تا مبادا غمگین باشد. در واقع گاهی بازیکنان سفارش فالوئر در فضای مجازی می‌دهند و در کسری از ثانیه سفارشات زده می‌شود و پیج‌ها بالا می‌رود.

آقای تیلور حسن یزدانی قویه!

تیلور یکی از معروف‌ترین کشتی‌گیران آمریکا در جهان، بدشانسی آورده که در وزن حسن یزدانی کشتی می‌گیرد. او جدی‌ترین رقیب حسن در المپیک است. به همین دلیل روزی ۳۰۰۰ پیام از سوی ایرانی‌ها دریافت می‌کند. این را خودش در مصاحبه‌ای گفته و اضافه کرده بود: «همه از یزدانی تعریف می‌کنند. من خودم می‌دانم او کشتی‌گیر خوبی است!» با این حال، همچنان مردم روزی ۳۰۰۰ کامنت برای تیلور درباره حسن می‌گذارند و یک بار دیگر به او یادآور می‌شوند یزدانی کشتی‌گیر خوبی است!

رکورد پورتو با ایرانی‌ها

فرمول پیشرفت در اینستاگرام که تمام مردم جهان به آن رسیده‌اند این است: «یک صفحه بزنیم و عکس ایرانی‌ها را بگذاریم.» مثلا کنفدراسیون فوتبال آسیا که بازار مشتریانش در فضای مجازی کساد بود ... در اقدامی هوشمندانه اینستاگرام فارسی خود را راه انداخت. دیری نپایید این صفحه از صفحه رسمی کنفدراسیون جلو زد و همین حالا دو میلیون و ۴۰۰ هزار فالوئر دارد. آنها راهش را هم خوب یاد گرفته‌اند. مدام نظرسنجی می‌گذارند و چپ و راست از مردم ایران نظر می‌خواهند تا طرفداران هم به وجد بیایند و تا می‌توانند برایشان کامنت بگذارند و در نظرسنجی‌ها شرکت کنند. اینستاگرام سایت جهانی والیبال هم یاد گرفته و زیاد عکس بازیکنان ایرانی و تیم‌ ملی را منتشر می‌کند و جالب است که پست‌های مربوط به ایرانی‌ها لایک‌های بیشتری می‌گیرد.

منبع: روزنامه جام جم

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد
    0

    خوب باید از این موقعیت استفاده کزد و در سایت AFC در رابطه با میزبانی بحرین اعتراض کرد و حداقل بازیها را به کشور دیگری انداخت خبر فوری چرا کامنتهای من را نشر نمیکنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها