تظاهرات "شنبه خشم" در بیروت

صدها تن از شهروندان لبنانی شنبه با برگزاری تظاهراتی خواهان تسریع در تشکیل

تظاهرات "شنبه خشم" در بیروت

به گزارش دارالحیاه، در این تظاهرات مردمی که در بیروت برگزار شد، شهروندان و فعالان اجتماعی لبنان، نظام مالی و سیاسی را مسئول وخامت اوضاع اقتصادی و فساد دانستند و شعارهایی چون "انقلاب علیه فاسدان" و "کشور را پس دهید" سر دادند.

تظاهرکنندگان اطراف بانک مرکزی و میدان "ریاض الصلح"، شعارهایی علیه طبقه سیاسی سرداده و خواهان برکناری سعد الحریری، نخست وزیر مکلف و تشکیل فوری دولتی شدند که لبنان را از بحران اقتصادی نجات دهد.

این تظاهرات با عنوان شنبه خشم برگزار شد.

«نورا ابوشقرا»، فعال سیاسی لبنانی درباره این تظاهرات گفت: تظاهرات امروز اگرچه "روز خشم" نامیده شده اما به معنای درخواست برای خشونت نیست بلکه به معنای اعلام نارضایتی از وضعیت نابسامان موجود و حجم بحران‌های کنونی است.

ابوشقرا گفت: تظاهرات‌کنندگان خواستار تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات قانونگذاری استثنایی هستند که برنامه‌ای مفصل برای انجام اصلاحات مالی فوری داشته باشد.

به گزارش میدل ایست نیوز، بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شده شدیدترین بحران از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است.

از شروع بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است. بهای کالاهای اساسی و نرخ تورم به شکل سرسام آوری افزایش یافته و نهادهای مدنی و کارشناسان اقتصادی می‌گویند که حدود نیمی از جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر هستند.

دولت قبلی لبنان در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها