چرا دریای سرخ به این رنگ درآمده است؟

دریای سرخ یکی از زیباترین دریاهای موجود بر روی کره زمین است و ما در این مقاله ‏قصد داریم اطلاعاتی جامع در رابطه با این دریای پر اهمیت در اختیار کاربران قرار دهیم.

چرا دریای سرخ به این رنگ درآمده است؟

دریای سرخ کجاست؟

دریای سرخ، یکی از معروف ترین خلیج های اقیانوس هند می باشد که ما بین شبه‌ ‏جزیره عربستان و شمال شرقی قاره آفریقا واقع شده است، علاقه مندان برای رفتن به این دریا می توانند از تور آفریقا استفاده کرده و خود را به سواحل این دریا در آفریقا برسانند. خوب است بدانید دریای سرخ به وسیله تنگه باب ‌المندب به اقیانوس هند و به وسیله ‏کانال سوئز به دریای مدیترانه پیوند داده می شود. همانطور که پیش تر اشاره کردیم این دریا بین دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارد و به ‏همین جهت با کشور های متعددی همسایه می باشد برخی از کشورهایی که با دریای ‏سرخ همسایه هستند عبارتند از مصر، اردن، عربستان سعودی، یمن، اتیوپی، سودان، ‏جیبوتی.

موقعیت مکانی دریای سرخ و ارتباط آن با اقیانوس هند و دریای مدیترانه همچنین ‏همسایگی با کشور های مختلف باعث شده تا این دریا در منطقه از اهمیت بسیار بالایی ‏برخوردار باشد.

دریای سرخ دارای مساحتی غالب بر 430 هزار کیلومتر مربع می باشد همچنین لازم به ‏ذکر است طول دریای سرخ حدود 2200 کیلومتر و پهنای آن حدود 350 کیلومتر می باشد. ‏خوب است بدانید که متوسط عمق دریای سرخ حدود 490 متر می باشد البته عمق این ‏دریای منحصر به فرد در برخی از نقاط به 2200 متر نیز می رسد.

در طول تاریخ دریای سرخ همواره مورد توجه بوده و نام های مختلفی داشته است که ‏برخی از آن ها عبارت اند از: دریای قلزم، خلیج عربی(الخلیج العربی)، البحرالاحمر و دریای ‏حجاز. دریای سرخ پانزدهمین دریای بزرگ جهان است و به دلایل متعددی معروف شده است ‏که برخی از این دلایل عبارتند از وجود صخره های مرجانی بسیار زیبا و جزایر بی شماری ‏که به مرور زمان در زیر آب های این دریا دفن شده اند. وجود نمک بسیار در آب های دریای سرخ و همچنین گرمای بیش از حد منطقه ای که ‏دریا در آن واقع شده است باعث شده که این دریا به یکی از گرم ترین و همچنین شور ‏ترین دریاهای موجود بر روی کره زمین تبدیل شود.

خوب است بدانید که دریای سرخ همواره در معرض وزش باد های شدید بوده و طوفان ‏های متعدد و شدیدی در آن رخ داده است و اغلب دریانوردان بزرگ دنیا خاطرات ‏هیجان انگیزی از این دریا دارد. گردشگران تور آفریقا باید بدانند که علت نام گذاری این دریای زیبا وجود آب های سرخ ‏در آن می باشد و اما چه چیزی باعث به وجود آمدن این رنگ خاص در آب های این ‏دریا می باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل سرخی آب های دریای سرخ را ‏دریابید.

‏یکی دیگر از دلایل معروف بودن دریای سرخ رنگ زیبا و منحصر به فرد آن می باشد آب ‏های این دریا به رنگ سرخ بوده و علت این امر وجود جلبک های سیانو باکتری در بازه ‏های زمانی خاص می باشد.
جلبک های سیانو باکتری که تریمودیسمیوم ارتراتوم نام دارند پس از مرگ ماده ای ‏ترشح می کنند که منجر به تغییر رنگ آب های دریا می شود، وجود دسته های متعدد از ‏جلبک های تریمودیسمیوم اریتراتوم مرده در آب های دریای سرخ باعث شده تا رنگ آب ‏های آن قهوه ای و در برخی مواقع قرمز شود.

علت قرمز بودن دریای سرخ

همانطور که می دانید رنگ دریا ها در اثر انعکاس تصویر آسمان در آن ها اغلب آبی و ‏یا سبز به نظر می رسد و دریای سرخ از این جهات که دارای رنگ قرمز است با تمامی ‏دریا های کره زمین متفاوت است لازم به ذکر است رنگ آب های این دریا در تمامی ‏نقاط آن یکسان نمی باشد و بسته به عمق دریا، تعداد جلبک ها و همچنین غلطت آب ‏متفاوت است و بهتر است بدانید که تنها بخش هایی این دریا به دلایلی که پیش تر اشاره کردیم، قرمز اند و سایر بخش های آن به رنگ آسمان آبی و نیلگون می باشد.

البته باید به این نکته توجه کنیم که علت قرمز بودن آب های دریای سرخ وجود مواد ‏معدنی قرمز رنگ نظیر آهن، مس و منگنز در آن نیز می باشد چرا که این دریا منبعی ‏سرشار از مواد معدنی می باشد.

اگر قصد سفر با تور آفریقا و دیدن این دریای خاص را دارید باید توجه داشته باشید رنگ ‏آب های این دریاچه در زمان طوفان ها به علت جا به جایی آب های دریا و جلبک های ‏موجود در آن، خاکستری می شود.

همچنین لازم به ذکر است که برخی از مردم معتقد اند دریایی که قوم بنی اسرائیل به ‏همراه حضرت موسی از این دریا رد شده اند. شاید برایتان جالب باشد که تنها دو دریا بر روی کره زمین وجود دارند که رنگ آب ‏هایشان متفاوت است، یکی از آن ها دریای سرخ و دیگری دریای سیاه می باشد ‏بنابراین اگر با تور آفریقا سفر می کنید بازدید از دریای سرخ را فراموش نکنید.
گردشگرانی که با تور آفریقا سفر می کنند می توانند لحظات خوشی را بر روی آب های ‏سرخ رنگ این دریا سپری کنند.

امیدواریم مطالعه این جاذبه گردشگری در سفر با تور آفریقا برای گردشگران و کاربران سایت ‏مفید واقع شود.‏

منبع: لحظه آخر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها