۱۰ هزار واحد مسکونی نیمه دوام در خراسان جنوبی شناسایی شد

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵۱.۲ درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاومند گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیمه دوام در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۱.۸ درصد هستند و ۳۲ هزار و ۸۶۹ واحد کم دوام هستند.

۱۰ هزار واحد مسکونی نیمه دوام در خراسان جنوبی شناسایی شد

علی اصغر آسمانی مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در 21 فروردین ماه 58 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام(ره) تاسیس شد.

وی افزود: همچنین درکنار آن حساب 100 امام(ره) در کلیه شعب بانک ملی افتتاح شد تا برای محرومان خانه ساخته شود که خوشبختانه در اوایل انقلاب استقبال خوبی از این ایده امام(ره) شده است و امروز نیز با گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب کمک های خوبی صورت گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه به مرور زمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری را در جهت کمک به اقشار کم درآمد و روستاییان انجام داده است بیان کرد: قبل از انقلاب برای روستاها متولی وجود نداشته است اما امروز مردم در بخش مسکن، وام 50 میلیون تومانی با بازپرداخت 15 ساله دریافت می کنند.

آسمانی مقدم یکی از فعالیت های بنیاد مسکن را اعطای تسهیلات به محرومان برای ساخت و مقاوم سازی مسکن عنوان کرد و تصریح کرد: از سال 84 سالانه بین 200 تا 400 مسکن ساخته و در اختیار روستاییان قرار گرفته است و در خراسان جنوبی نیز سالانه 5 تا 6 هزار واحد انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 6 هزار مسکن ساخته شده است خاطرنشان کرد: از سال 84 با هدف بهبود کیفیت مسکن و مقاوم سازی در سطح روستاها طرحی آغاز شده است و تاکنون 39 هزار و 220 واحد مسکونی بهسازی شدند که یک هزار و 287 مسکن مربوط به سال 99 بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ساخت 10 هزار واحد مسکونی در سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی یادآور شد: در این تفاهم نامه 5 هزار واحد در اختیار کمیته امداد و 5 هزار واحد مربوط به بنیاد مسکن بوده است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه 5 هزار واحدی که در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت در سال 98 به بهره برداری رسیده است اظهار داشت: زمین در روستاها برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به صورت رایگان واگذار شد که حدود 2 هزار واحد بودند.

وی افزود: همچنین اقدام خوبی که انجام شد دکتر نوبخت را ترغیب کرد در سال 99 نیز 6 هزار واحد دیگر در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد و 40 میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت 15 ساله در اختیار افراد قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این واحدها در هفته دولت کلنگ زنی شدند گفت: به ازای هر واحد 50 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و 30 میلیون تومان کمک بلاعوض اعطاء می شود و بازپرداخت این تسهیلات 15 ساله با کارمزد 4 درصد است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه هر 6 هزار واحد در شهرستان ها اجرایی شده است بیان کرد: 5 هزار و 995 واحد به بانک معرفی، 5 هزار و 890 واحد انعقاد قرارداد، 4 هزار و 600 واحد فندانسیون اجرا و 3 هزار و 520 واحد تا مرحله اسکلت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین 3 هزار و 30 واحد عملیات سقف اجرا و یک هزار و 34 واحد به مرحله بهره برداری و واگذاری رسیده است افزود: 11 هزار واحد طی سال 98 و 99 توسط بنیاد مسکن در روستاها انجام شده است و در این راستا در سال 98 به ازای هر واحد 25 میلیون تومان کمک بلاعوض و 40 میلیون وام قرض الحسنه اختصاص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در سال 99 نیز به ازای هر واحد 30 میلیون تومان کمک بلاعوض و 50 میلیون تومان وام قرض الحسنه اعطاء شده است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه بر اساس سرشماری نفوس و مسکن که در سال 95 انجام شد 88 هزار و 835 واحد مسکن روستایی در یک هزار و 752 روستا رصد شدند گفت: از این تعداد 45 هزار و 463 واحد مسکونی در 780 روستا از استحکام برخوردار شدند.

وی با اشاره به اینکه 51.2 درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم هستند اظهار داشت: همچنین 10 هزار و 500 واحد نیمه دوام در استان داریم که 11.8 درصد هستند و 32 هزار و 869 واحد کم دوام هستند که 37 درصد واحد‌های مسکونی ما در روستاها کم دوام هستند و در برابر حوادث با مخاطرات جدی مواجه می شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر 48.8 واحد‌ ما در استان از استحکام کمتر برخوردار هستند افزود: از مردم تقاضا داریم برای مقاوم سازی مساکن خود از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کنند.

آسمانی مقدم با اشاره به اینکه 4 هزار و 379 واحد بر اثر حوادث طبیعی در استان دچار خسارت شدند که این واحدها با 46 میلیارد تومان اعتبار بازسازی شدند گفت: از این تعداد 91 واحد خسارت کلی دیدند که 80 واحد نیاز به تعمیر داشتند که با یک میلیارد و 200 میلیون تومان در مرحله انجام قرار گرفته است

وی به اجرای طرح هادی در روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: در خراسان جنوبی در 918 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که برای این روستاها تهیه طرح انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به اعتبارات اختصاصی 141 روستا بازنگری انجام شده است اظهار داشت: در سال 99 طرح هادی در 26 روستا انجام و 7 روستا بازنگری انجام شده است و از ابتدای انقلاب نیز تاکنون 586 روستا از نعمت طرح هادی برخوردار شدند.


آسمانی مقدم به بهسازی بافت باارزش روستایی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تاکنون بافت با ارزش 4 روستا اعم از فورگ، نایبند، چنشت و خور با 4 میلیارد و 600 میلیون تومان بازسازی شدند که ‌چنشت و نایبند تا پایان امسال بهسازی می شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 5 هزار و 279 هکتار زمین تملک شده است که 295 هکتار مربوط به سال 99 بوده است یادآور شد: در بحث واگذاری زمین از ابتدای تأسیس استان 222 هزار و 875 قطعه زمین به روستاییان واجد الشرایط واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار جمعیت افزود: 7 هزار و 905 جلد سند شهری و 64 هزار و 41 جلد سند صادر شده است و در سال 99 نیز 678 برگ سند شهری و یک هزار و 643 سند روستایی صادر شده است.

آسمانی مقدم با اشاره به اجرای طرح هادی در سال جاری افزود: بر اساس الزاماتی که قانون بودجه برای نقاط کشور دارد 8 درصد اعتبارات عمرانی استان ها به طرح های هادی تعلق می یابد که در این راستا بسته به اعتبارات اختصاصی 67 روستای نیمه تمام و 40 روستای جدید را در برنامه داریم.

وی تصریح کرد: علاوه بر روستاها در شهرها نیز فعالیت هایی اعم از مسکن کم درآمدها را برعهده گرفته ایم که در این راستا نیز از ابتدای تأسیس استان تاکنون 3 هزار و 553 واحد مسکن شهری در استان توسط بنیاد مسکن احداث شده است و در سال 99 نیز، 310 واحد مسکن شهری واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث مسکن مهر، 5 هزار و 55 تن قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار گرفته است گفت:در بحث طرح اقدام ملی که از سال گذشته برای تامین مسکن افراد کلید خورده است قرار است 400 هزار مسکن در کشور ساخته شود که از این تعداد 138 هزار واحد در برنامه کاری بنیاد مسکن کشور قرار گرفته است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه در استان ما 31 شهر زیر100 هزار نفر وجود دارد که 3 هزار و 259 زمین تأمین و آماده واگذاری است اظهار داشت: از این تعداد 3 هزار و 25 نفر تأیید نهایی شدند و حدود 2 هزار و 789 نفر وجه اولیه(40 میلیون تومان) را واریز کردند.

وی به انجمن خیرین مسکن ساز اشاره کرد و یادآور شد: این انجمن یک هزار و 85 واحد در دستور کار داشته است که از این تعداد 682 واحد با 20 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار به صورت رسمی واگذار شده است و 403 واحد با اعتبار 89 میلیارد و 650 میلیون تومان در حال احداث دارند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها