وزیر آموزش و پرورش:

مدیران لایق و موفق قدرت هماهنگ کردن ایده های مختلف را دارند

وزیر آموزش و پرورش در نشست با شورای معاونین و رؤسای مناطق استان گلستان گفت: «مدیران لایق و موفق، مدیرانی هستند که قدرت هماهنگ کردن محیط و ایده های مختلف را داشته باشند.»

مدیران لایق و موفق قدرت هماهنگ کردن ایده های مختلف را دارند

محسن حاجی میرزایی در نشست با شورای معاونان و رؤسای مناطق استان گلستان، که از طریق ویدئوکنفرانس در بستر مجازی و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی، برگزار شد؛ ضمن تقدیر از تلاش‌های همکاران فرهنگی استان گلستان، اظهار کرد: طبق استانداردهای بین المللی، مدیر موفق، مدیری است که در دوره مدیریت خود بتواند حداقل یک مسأله را با کیفیت حل کند.

وی افزود: هر یک از ما در سطوح مختلف مدیریتی هستیم و من معتقدم فلسفه وجودی یک مدیر، ایجاد تعادل و دستکاری مسائل موجود برای رسیدن به هدف نهایی و تحقق برنامه هاست.

حاجی میرزایی با اشاره این که در حل هر مسأله ای، ناگزیر به محدودیت‌هایی برخورد می‌کنیم، تصریح کرد: نکته کلیدی در مدیریت موفق، این است که بتوانیم محیط را با خود همسو و هماهنگ کنیم. مطمئناً در هر سطحی که باشیم با یک سری از محدودیت‌ها روبرو هستیم و بزرگ‌ترین خطایی که می‌تواند از یک مدیر سر بزند، این است که تصور کند برای حل مسائل باید تمام محیط در اختیارش قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش، مدیران لایق و شایسته را مدیرانی دانست که قدرت هماهنگ کردن محیط و ایده‌های مختلف را داشته باشند و گفت: رویکرد مدیران سازمان باید به گونه‌ای باشد که هر مسأله ای را تا رفع کامل موضوع پیگیری و مدیریت کنند و تا زمانی که مسائل حوزه کاری آنها برطرف نشده باشد، مسئولیت آنها ادامه خواهد داشت.

وی گفت: مدیر یک مجموعه، باید قادر به جلب حمایت افراد بالادست خود، برای حل مسائل مربوط به حوزه خودشان باشد و در این صورت می‌توان آن مدیر را، مدیری لایق و نمونه دانست.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، با اشاره به نقش ایجاد انگیزه در مجموعه برای یافتن راه حل مناسب در رفع مشکلات مربوط به هر حوزه، بیان کرد: مدیران باید با روش‌های مناسب و ایجاد انگیزه، مجموعه تحت مدیریت خود را به تحرک واداشته و قدرت تفکر حل مسائل را در افراد مجموعه خود بالا ببرند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فکر کردن در خصوص نحوه حل مسائل، توانایی و قابلیت مدیران را افزایش خواهد داد. تجزیه، تحلیل، یافتن کاستی‌ها و پیدا کردن راه حل جایگزین در هر مسأله، از وظایف ذاتی مدیران است.

حاجی میرزایی با تأکید بر هدف گذاری مسیر اجرای برنامه‌ها، اظهار کرد: در انجام برنامه‌های کاری مربوط به حوزه خود، هدف داشته باشید، نیروها را متمرکز کنید و از زمان به طور ارزشمند استفاده کنید تا به هدف و نتیجه مطلوب خود برسید. بی شک اگر هدف نداشته باشید، دچار روزمرگی خواهید شد و نخواهید توانست از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود و مجموعه تحت نظارتتان، بهره لازم را ببرید و در نهایت با هدر رفتِ سرمایه انسانی و مالی روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: هدف گذاری ها باید به گونه‌ای انجام شود که قابلیت سنجش داشته باشد تا در هر مرحله، بتوانیم میزان پیشرفت را بسنجیم و با قبل مقایسه کنیم.

تا هدف گذاری‌های مشخص و آشکار نداشته باشید، اهداف سازمان محقق نخواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش، ارتباط مدیران ارشد استانی را با دیگر مدیران استان، بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مدیران باید بتوانند با مجموعه تحت نظارت خود به طور مداوم ارتباط گرفته و در مورد مسائل مربوط، صحبت و از نظرات آنها در حل مسائل به خوبی بهره ببرند. به مراتب مدیران مدارس هم باید با معلمان و دانش آموزان خود به طور مستمر ارتباط داشته و ضمن نظارت بر آنها از ظرفیت آنان به نحو شایسته ای استفاده کنند تا کارها به خوبی انجام شود.

حاجی میرزایی با تأکید بر این که هیچ دانش آموزی نباید از آموزش باکیفیت محروم بماند، تصریح کرد: معلمان باید با کمک ابزارهایی مانند «شاد»؛ «بسته های آموزشی و.... که در اختیارشان قرار دارد، دانش آموزان خود را به بهترین شیوه و بالاترین کیفیت، آموزش دهند و در هر لحظه قدرت ارائه گزارش دقیق از نحوه آموزش تک تک دانش آموزان خود داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تلاش برای تبدیل تهدید به فرصت، گفت: بیش از یک سال است که درگیر پدیده هستیم و در این مدت شاهد تلاش همکاران فرهنگی برای بهره گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مجموعه، در استمرار آموزش باکیفیت بوده ایم. من معتقدم توان سازماندهی، نظارت، ایجاد انگیزه و ارزشیابی افراد، همه و همه در چگونگی ایفای نقش در این سال، سنجیده می‌شود؛ لذا از همکاران خود تقاضا دارم برای پیشرفت بهتر و دستیابی به نتایج مؤثرتر، تجربیات خود را با یکدیگر در میان گذارند.

وی در پایان گفت: همکاران من در مرکز تمام تلاش خود را برای ایجاد انگیزه و تسهیل فعالیت‌ها برای رسیدن به هدف نهایی، انجام می‌دهند؛ با این همه به فکر و ایده‌های نو شما در حل مسائل، نیاز داریم و از آنها استقبال خواهیم کرد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها