مروری بر ویژگی‌های انواع واکسن‌های کرونا/ کدام یک بهترند، واکسن آمریکایی یا چینی؟/ جدول

در میان واکسن‌های کرونا، دو واکسن فایزر و سینوفارم بیش از سایرین مطرح و در حال تزریق هستند. الجزیره مقایسه ای بین این دو واکسن داشته است. بد نیست مروری اجمالی بر نحوه ساخت و ویژگی های این دو واکسن داشته باشیم.

مروری بر ویژگی‌های انواع واکسن‌های کرونا/ کدام یک بهترند، واکسن آمریکایی یا چینی؟/ جدول

به گزارش خبر فوری ، در مورد واکسن‌های کرونا تا کنون مقالات بسیاری نوشته شده است. بحث در مورد اینکه کدام واکسن بهتر از دیگری است هنوز هم ادامه دارد. برخی پایگاه‌های خبری نیز به این موضوع پرداخته اند.

الجزیره قطر در گزارشی بررسی اجمالی از واکسن‌های اصلی و تاثیرگذار کرونا داشته است. در این گزارش سعی داریم مروری بر این واکسن‌ها، شرایط نگه داری، قیمت و تاثیر گذاری این واکسن‌ها با توجه به گزارش اخیر الجزیره داشته باشیم.

طبق نظر الجزیره، واکسن‌های اسپوتنیک (روسیه)، فایزر (آمریکا)، استرازینیکا (انگلیس)، نواواکس (آمریکا)، مدرنا (آمریکا)، سینوفارم (چین) و جانسون اند جانسون (آمریکا) مهم ترین و اصلی ترین واکسن های کرونا هستند.

جدول زیر مروری اجمالی بر ویژگی های این واکسن ها دارد.

نام واکسن

کشور

تعداد تزریق

اثربخشی

حرارت لازم برای نگه داری

قیمت به ازای هر دوز

اسپوتنیک وی

روسیه

2

92 درصد

2-8 درجه سیلیسیوس

10 دلار

استرازینیکا

اکسفورد (انگلیس)

2

62-92 درصد

2-8 درجه

4 دلار

مدرنا

آمریکا

2

95 درصد

20- درجه

33 دلار

فایزر - بیونتک

امریکا - آلمان

2

95 درصد

70 - درجه

20 دلار

نواواکس

امریکا

2

90 درصد

2-8 درجه

16 دلار

جانسون

اند

جانسون

آمریکا

1

72 درصد

2-8 درجه

10 دلار

سینوفارم

چین

2

79 درصد

2-8 درجه

بین 30 الی 70 دلار


در میان واکسن‌های فوق الذکر، دو واکسن فایزر و سینوفارم بیش از سایرین مطرح و در حال تزریق هستند. الجزیره مقایسه ای بین این دو واکسن داشته است. ابتدا بد نیست مروری اجمالی بر نحوه ساخت و ویژگی های این دو واکسن داشته باشیم:

فایزر- بیونتک: این واکسن به صورت دو دوز با فاصله سه هفته و به شکل تزریق عضلانی تجویز می‌شود. این واکسن، دربردارنده ماده مؤثر توزینامران است. شرکت فایزر پیش‌بینی کرده‌است که تا پایان سال 2021، حدود 1.3 میلیارد دوز این واکسن را تولید کند.

سینوفارم: واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»، بر اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیرفعال‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی را برانگیزد.

سازمان ملی بهداشت چین می‌گوید میزان کلی عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن‌های غیرفعال‌شده است و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی بسیار اندک و در حد دو در میلیون است.

مشتری‌های دو واکسن

براساس اطلاعات موجود مجارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، برونئی، نپال، فیلیپین، میانمار، کامبوج، لائوس، سریلانکا، مغولستان و سرزمین‌های اشغالی، مصر، مراکش، شیلی، پرو، بحرین، امارات و برزیل از جمله کشور‌هایی هستند که مشتری واکسن چینی هستند.

تاکنون سه میلیون دوز واکسن سینوفارم توسط امارات خریداری و وارد بازار امارات شده است. امارات پیش از این اعلام کرده بود در سال جاری 100 میلیون دوز واکسن سینوفارم تولید می‌کند و آن را به بازار‌های مصرف کشور‌های عربی صادر خواهد کرد؛ حددو یک ماه است که این کشور تولید محصول چینی را آغاز کرده است.

اما فایز؛ دولت انگلستان، اولین دولتی بود که واکسن کرونا شرکت فایزر- بیونتک را تأیید کرد. پس از آن کانادا، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز این واکسن را تأیید کرده و تزریق آن را شروع کردند. هم اکنون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای آسیای شرقی و آمریکای جنوبی نیز از فایزر - بیونتک استفاده می کنند.

تفاوت های فایزر و سینوفارم

جدول زیر تفاوت های اصلی سینوفارم چین و فایزر - بیونتک آمریکا - آلمان را نمایش می‌دهد:

کاربرد

فایزر - بیونتک

سینوفارم

نوع ساختار

واکسن Mrna

واکسن غیر فعال (Inactivated vaccine)

عوارض

در برخی گروه ها زیاد است

عوارض جدی ندارد

گروه هدف

(کسانی که بهتر است از این واکسن استفاده کنند)

گروه هایی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند؛ به خصوص مبتلایان به دیابت و سرطان.

افرادی که بیشتر در معرض واکنش های آلرژیک هستند. چرا که این واکسن ویروس ضعیف شده است و ممکن است افراد مبتلا به حساسیت را دچار مشکل کند.


تفاوت ساختار

سینوفارم یک واکسن غیر فعال است. واکسن غیر فعال یا واکسن کشته شده (Inactivated vaccine) نوعی واکسن است که شامل ذرات ویروس یا باکتری‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا است که تحت شرایط کنترل شده در محیط کشت تکثیر شده و پس از آن برای ممانعت از بیماری زایی کشته شده‌اند. در مقابل، واکسن‌های زنده از عوامل بیماری‌زایی استفاده می‌کنند که هنوز زنده هستند اما بسیار ضعیف شده‌اند. ویروس‌ها با استفاده از گرما یا به وسیله فرمالدئید کشته می‌شوند.

در مقابل، فایزر از نوع RNA پیام‌رسان (mRNA) است. mRNA، از یک الگوی DNA، رونویسی (ساخته) می‌شود و اطلاعات رمزگذاری شده را به مکان‌های ساخت پروتئین یعنی ریبوزوم‌ها، می‌برد. واکسن فایزر بر اساس این الگو ساخته شده و از طریق ورود به ساختار DNA کرونا را از بین می برد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • OK
    0

    ایمن ترین و اثربخش ترین واکسن ساخته شده ضدکرونا تاکنون متعلق به شرکت آمریکایی - آلمانی فایزر - بیو ان تک بوده است که به لحاظ مسائل سیاسی متأسفانه واردات آن به کشور ممنوع اعلام شده است و دارای ۹۵٪ اثربخشی بوده و عوارض تزریق آن بسیار نادر است و تنها مشکل واکسن نحوه نگهداری آن در دمای انجماد ۷۰- است.

    نظرات شما -
    • همون
      0

      دکتر جان !! بفرما تحقیق بفرما چند درصد آلمانی ها واکسن زدند

    • علی
      0

      بعد از نخریدن واکسن مردم نمیمیرن بلکه بقتل میرسن

    • به همون
      0

      آمار هر کشور درست حسابی را بررسی کنید می بینید از کشور ما جلوتر هستند. کشور ما هنوز تزریق واکسن به کادر درمان و افراد پرخطر را تکمیل نکرده چه رسد به تزریق عمومی! مردم بیچاره ما در کشور خودشان توسط حاکمان به گروگان گرفته شده اند و نه راه پس دارند و نه راه پیش!

  • ایران مظلوم
    0

    والاحضرت الان با این گزارش واکسن آمریکایی در ایران چرا همچنان ممنوع است ؟

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      چون متعلق به استکبار جهانی است و استفاده آن حرام است.

    • برده بی بی سی نباش
      0

      آلمان با این همه داعیه پیشرفت ،تنها درصد ناچیزی ( ۵درصد ) واکسن زدند

    • به ایرانی
      0

      چرت نگو واکسن متعلق به کمونیست جهانی زنده خوار حرام نیست؟

    • آریایی
      0

      برده بی بی سی نباش ؛ اسراییل رو چی میگی که ۱۳۰ درصد مردمش واکسن زدن !!!

    • ناشناس
      0

      اتفاقاً اجناس چینی چون کافر هستند نجس و حرام است. غربی ها اکثراً اهل کتاب هستند.

  • آریایی
    0

    بستگی داره ؛ برای مسئولین نظام و حضرات آیات و آقا زاده ها آمریکایی و برای مردم عادی چینی !!!!

  • محمد
    0

    فقط واکسن ایرانی

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ایران اصلا واکسنی نداره الکی میگن همینجور تاریخ واکسیناسیون از اردیبهشت کردن شهریور حالا هم سال چهارصد یک وارد کنن فایزر بسیجیا وسپاهیا ومذهبیا نزنن ما مردم عادی میزنیم یه مشت خشک مغزی جون بقیه رو هم به باد میدن

    • بانو
      0

      چین و امریکا و انگلیس هر کدام یک واکسن تولید کردند ما تا حالا چهار تا یا پنج تا ...کو کو ؟؟؟ پول تحقیقات انرو حساب کن

  • باباطاهر
    0

    اگرقرار باشد بمیرم دوست دارم واکسن امریکایی استفاده کنم.فکر می کنم این ویروس از چین آغاز شده باشد بنابراین ممکن است قبل از انتشار ویروس روی واکسن آن نیز کار شده بوده و میتوانند بطور قطعی ریشه کن نمایند اما بدلیل قوانین حاکم بر جهان وافزایش سرمایه داروسازان به صرفه نمی باشد.

  • ناشناس
    0

    بهترین ومطمئن ترین وعاقلانه ترین واکسن ایرانیه که مال دانشمندان خودمونه دمتون گرم نخبه های کشور

  • ع
    0

    از واکسن تولید داخل با اسمهای برکت و فخری و.....چند تای دیگه چه خبر ؟ فقط شعار بود همش میگیم فردا به تولید انبوه می رسه کو کجا ؟؟؟ برای هر کدام میلیاردی خرج کردید نتیجه اس کجا است ؟ اگر همه این پولهای چند صد میلیاردی رو می دادید به یک موسسه یا دانشگاهی هم زودتر به نتیجه می رسیدیم و این همه شعار توخالی هم نمی دادیم اخر وزارت کشاورزی بجای اینکه به کنترل و تولید مرغ و گوشت و و..دهها قلم کالای مردم برسه بسمت تحقیق برای تولید واکسن رفته نتیجه نتیجه نتیجه صفر ؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    واکسن گرانی وکشتار وقتل ودلالان ونامردخرکثافت اخلاسگرانه

  • آرش
    0

    از ماست که بر ماست، خواستن مثلا زود واکسن بسازن روش اسکی برن، در دنیایی که با علم قدرت به دست میاد شعار فقط شعاره

  • شهرام.ر
    0

    یکماه پیش گفتید که واکسن ایرانی کمترین عوارض جانبی رو دارد یادتون میاد؟؟ چرا اینجا خبری از اون نیست؟ چرا فقط قدقد میکنید؟؟؟

  • بشردوستانه
    0

    از یکسال پیش افرادی بارها گفتند امریکا بیاد هم برای ترمیم چهره مخدوش شده اش و هم برای رضای خدا و وجدان بشریت تحریم کالاهای بشردوستانه بردارد و اجازه راحت به غذا ودارو از جمله واکسن بدهد، اما امریکا اقدام ظالمانه آخرین داشته های بشردوستی ادعایی اش برباد دادبا ادامه تحریم کالاهای بشردوستانه (از طریق تحریم بانکی و مثل صنودق جهانی و بانک جهانی و سوئیفت و fatfندادن وام از راه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی!) // حالا همه جهانیان اوج ظلم و جنایاتکاری امریکا دیدند و دیدند این حربه تحریم ابزرهای بین المللی // در حالی امریکا میتوانست اجریا فوری کانال مبادلات کالاهای بشردوستانه هم خودش از اتهام ضد بشری و نقض حققو بشر نجات دهد و هم توپ به میدان ج.ا به اندازد. // امریکا اکنون در جهان منزوی است و بخاطر زیادی روی در تحریم باشگاه تحریمها و بلوک چندجانبه گرای به رهبری چین و روسیه و ایران در حال شکل گیری است و استارت فروپاشی امپرالیسم اریکا خورده و امریکا هم به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد بزودی به ایمد خدا و جهان شر امپرالیسم امریکا و متحدان ظالمش نجات خواهند یافت.

  • دلنواز پویا
    0

    حالا که پول نیست واکسن بخرید بجاش واکس شفق بزنید.

  • محبوبه
    0

    از ماست که بر ماست وقتی میدونیم واکسن های خارجی بهتر از این واکسن هایی است که هنوز فقط اسمشو شنیدین ولی بازم خودمون رو کول میزنیم که فلان کشور اگه واکسن داره چرا مبتلا داره شهاب حسینی وفلانی و فلانی رو به خاطر نزریق واکسن فایزر سرزنش میکنیم و از اونور اعلام میکنیم واکسن فلان کشور تاثیر چند درصدی داره و هیچ کس از ما هنوز رنگ واکسن داخلی رو ندیده وخودمون رو بازیچه افکار متحجرانه دولت کردیم که چطور اعمال محدودیت میکنن کی قانون و نقض میکنه کی نمیکنخه عزیزامون یکی یکی پر پر میشن واقعا با خودمون چند چندیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها