دور دوم مذاکرات ناگهان به تعویق افتاد؛ پای اسراییل در میان است؟

میوه‌ وین چه بود؟ / تحلیلگران بدبین: سه شنبه هیچ اتفاقی نیفتاد/ نتایج نشست اخیر؛ سردرگمی و تعلیق یا لغو تحریم‌ها؟

بعد از نشست وین، بحث لغو تحریم‌های نفتی ایران توسط بسیاری از رسانه‌ها مطرح است. در این مورد رسانه‌ها دو دسته شده اند. برخی مدعی اند بایدن تحریم‌های نفتی را لغو می‌کند و برخی دیگر این امر را نشدنی می‌دانند.

میوه‌ وین چه بود؟ / تحلیلگران بدبین: سه شنبه هیچ اتفاقی نیفتاد/ نتایج نشست اخیر؛ سردرگمی و تعلیق یا لغو تحریم‌ها؟

به گزارش خبر فوری ، با برگزاری نشست وین حالا رسانه‌های جهان و بازارهای مختلف دچار نوعی گیجی و ابهام شده اند. آیا نشست وین مقدمه بازگشت آمریکا به برجام است؟ این پرسشی است که حالا بسیاری آن را از خود می پرسند. بررسی مقالات و گزارش‌های رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد که نتایج وین اصلا شفاف نبوده و هنوز بسیاری در مورد آن مردد هستند.

در این میان، بحث لغو تحریم‌های ایران و به خصوص تحریم های نفتی توسط بسیاری از رسانه‌ها مطرح است. در این مورد نیز رسانه‌ها دو دسته شده اند. برخی مدعی اند نتیجه مستقیم و غیر مستقیم نشست وین این است که دولت بایدن تحریم‌های نفتی علیه ایران را به عنوان مقدمه و حسن نیت بردارد؛ در مقابل، برخی دیگر این امر را نشدنی دانسته و مدعی اند آمریکا به هیچ وجه تحریم های نفتی خود را بر نمی دارد.

تحلیل‌های خوشبینانه

ای پی گلوبال یکی از رسانه‌هایی است که به نشست وین خوشبین است. این پایگاه خبری بعد از برگزاری نشست، در تحلیلی مدعی شد آمریکا به زودی تحریم های نفتی ایران را لغو می‌کند. نویسنده در تحلیل بامداد چهارشنبه خود در این رابطه نوشت: به نظر می‌رسد آمریکا و ایران در مذاکرات غیرمستقیم خود در وین در مورد بازگرداندن توافق هسته‌ای پیشرفت کرده‌اند و چشم انداز کاهش تحریم‌ها که می‌تواند محدودیت‌های شدید فروش نفت ایران را لغو کند، افزایش یافته است.

ای پی گلوبال در ادامه تاکید کرد که در صورت موفقیت و توافق متقابل، حداکثر دو میلیون بشکه در روز نفت خام ایران می‌تواند سرانجام با لغو تحریم‌ها و بازسازی کامل زیرساخت‌های نفتی خود، دوباره وارد بازار شود.

تحلیل‌های بدبینانه

در مقابل، برخی رسانه‌های دیگر نظر دیگری داشته اند. پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) در تحلیل اخیرش از این گفت که از نظر بسیاری از کارشناسان، نشست وین آنقدرها هم که به نظر می‌رسد موفقیت آمیز نبوده و دو طرف به هیچ نتیجه مشترکی نرسیده اند.

هلیما کرافت (تحلیل‌گر ارشد آمریکایی و مدیر موسسه آر بی سی کپیتال مارکتز) در این مورد به CNBC گفت که نشست وین یک "حرکت قابل توجه" بود اما نباید از یاد برد که هنوز هیچ پیشرفتی در زمینه برجام به وقوع نپیوسته است. کرافت تاکید دارد که اگر آمریکا در این چند هفته به برجام بازگردد می‌توان امیدوار بود که درب های بازار نفت به روی ایران گشوده شود اما اگر این فرصت از دست برود احتمالا فرصت دیگری به وجود نیاید.

CNBC در ادامه تاکید دارد که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران این فرصت بیش از گذشته دور از دسترس به نظر می‌رسد؛ چرا که احتمالا دولت بعدی ایران سیاست هایش را در مورد برجام تغییر داده و باب گفتگو به طور کل به روی بایدن بسته شود.

ایران تحریم نفتی را دور زده است

CNBC در انتهای تحلیل خود تاکید دارد که همین حالا هم ایران فروش نفت خود را افزایش داده و به خصوص روابط نفتی خود را با شریک اصلی اش یعنی چین از سر گرفته است. طبق گزارش این پایگاه خبری، ایران فروش و صادرات نفت خود را در ماه فوریه به 2.14 میلیون بشکه در روز رسانده است. این در حالی است که تا چند ماه قبل، صادرات روزانه نفت ایران بسیار بسیار کمتر از این مقدار بوده است.

CNBC مدعی است که ایران تحریم‌های آمریکا را دور زده و کشتی‌های خود را از طریق به کارگیری سیستم مخصوصی به سمت چین می‌فرستد تا توسط سیستم‌های راداری آمریکایی ردیابی نشود. این پایگاه خبری مدعی است که ایران از طریق خاموش کردن سیستم AIS یا همان سیستم شناسایی اتوماتیک نفتکش های خود به این توانایی رسیده است.

بنابراین، به نظر می‌رسد که حتی در صورت لغو تحریم های ایران، بازار نفت دچار یک شوک عظیم نشود چرا که همین حالا هم ایران روابط تجاری و نفتی خود را با شرکایش از سر گرفته و به خصوص صادرات نفت به چین را با شدت و قدرت زیادی دنبال می‌کند.

پیامی که اسراییل فرستاد

اما آنچه آینده مذاکرات وین را مبهم کرده، مخالفتهای اسراییل است. بنیامین نتانیاهو صراحتا گفته برجام علیه اسراییل است و حرفهای وزیر خارجه آمریکا درباره توافقی تازه با ایران هم برایش جذاب نبوده است.

به همین خاطر همزمان با گفتگوهای وین، اسراییل به کشتی ساویز ایران در آبهای اریتره حمله کرده تا پیامی واضح به طرفین گفتگوها ارسال کند.

در همین شرایط، دور دوم مذاکرات کارشناسی برجام که قرار بود فردا برگزار شود، به تعویق افتاده و این شرایط نشان می‌دهد راه برای کاهش تحریمها چندان هموار نیست.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • کاربر ناشناس
    0

    دروغ بزرگ اگر این دولت نبود قحطی می شد چقدر رو دارد دولت

    نظرات شما -
    • و
      0

      کاملا درست می گویند وهم بدتر جنگ میشد فکر می کنی شخصیت رییسی که حتی با مردم خودش با لحن به این تندی وحرف میزند می تونست با شخصی مثل ترامپ ایران را جنگ دور نگه دار

    • ب
      0

      خدااین کاربر(و) را عاقل وبی غرض ومرض کنه که بدجوری....

  • کاربر ناشناس
    0

    متاسفم برای مردم ایران که یک دولت ترسو وبزدل ودروغگو حاکم است

    نظرات شما -
    • ارش
      0

      دولت اگر دروغگو است چرا بالا دستي وارد عمل نميشود در مورد بورس از بالا تا پايين همه دروغ گفتند متهم يكي نيست

    • سیدمحسن موسوی
      0

      افرین ارش

  • ربیع
    0

    وقت کشی هیاهوی بسیار برای هیچ و فرصت خریدن برای کسانی که باید پاسخگو با شند ......

  • ....
    0

    خبر تعویق را از کجا آوردی هیچ خبر گزاری ایرانی وبین المللی این خبر را نزده

  • علی
    0

    میوه وین همان گلابی آفت زده است که آقای روحانی در زمان عقد قرار داد برجام گفت این قرار داد مثل یک باغ گلابی است که بعدا ثمر خواهد داد. ولی باغ ایشان دچار آفت شد. وبیماری آتشک گرفت وسوخت. حتی مردم ایران نتوانستند از سایه این باغ استفاده کنند. چون باغبان آن آدم دلسوز و فعال نبود. و دزدان حتی سرمایه های این باغ را غارت کردند

    نظرات شما -
    • فرياد
      0

      با سلام انقلاب هم قرار بود براي مستضعفان ثمره و ميوه اي داشته باشد نتيجه ي اين روز مملكت به علت فريب مردم در سال 57 بوده است

  • فرزین
    0

    نشست هایی از جنس فریب ،معطل نگهداشتن ایران ،متخد شدن خودشان

  • میرزایی
    0

    روحانی میتواند بدونه مذاکره در مورد بدجام دولت را تحویل دهد ولی می بینیم که تمام تلاش خود را برای رفع تحریمها گشایش گره اقتصادی وسیاسی ایران بنا نهاده .ممنون از تمام تلاشهای دولت روحانی

    نظرات شما -
    • پای صحبت هرکارشناس نشین
      0

      می تواند بدون مذاکره تحویل دهد ،ولی چون دستاوردی در این ۸سال نداشته ،باید زوری بزند تا مقدار آبروی مانده را جمع کند

    • کاربر ناشناس
      0

      می پسندم

    • د
      0

      آقای پای صحبت کارشناس صداوسیمای ملی روحانی شاهکاری تحویل نگرفت در ضمن اگر بتواند این پرونده را به سرانجام برساند امضایش تا ابد باید این موفقیت نوشته شده و تاریخ برای همیشه ستایشگرش خواهد بود

  • مورچه
    0

    اش برجام هزار اشپزدارد . اش افتضاع باچین کمونیست یک اشپزداشت

    نظرات شما -
    • بهنام
      0

      یعنی تو و Ok گوساله دارید دق می‌کنید از قرداد راهبردی ایران و چین ، اگر با غرب و اروپا قرار دادی حتی پنجاه ساله و ننگین می‌بستند شما و آن گوساله ‌های خارج نشین که دعا می‌کردند ترامپ پیروز شود و فشار را بر مردم ایران بیشتر کند و بلکه باعث متلاشی شدن نظام شود ، هیچگونه اعتراضی نداشتید .

    • علی
      0

      حالا تو که گوساله نیستی میدونی قرارداد چین به نفع ایرانه یا نه مگه قرارداد به تو نشون دادن نفهم گلابی

  • OK
    0

    اصلاً نفس مذاکره و گفتگو مستقیم یا غیرمستقیم و با واسطه بین دو دشمن و یا دو شخص یا کشوری که با هم اختلافات اساسی و راهبردی دارند خوب است حتی اگر در کوتاه مدت از این گفتگوها نتیجه خاصی حاصل نشود. گفتگو باعث کاهش تنش یا حداقل باعث جلوگیری از افزایش تنش می شود. گفتگو باعث رفع سوء تفاهمات می شود. نشست سه شنبه کمیسیون برجام در وین اتریش بر بازار معاملات و کاهش بسیار جزیی قیمت برخی اجناس بی تأثیر نبود. ما هر چقدر می توانیم باید با غرب به رهبری آمریکا مذاکره کنیم و درب کشورمان را بر راه دیپلماسی با غرب نبایستی ببندیم حتی اگر نتیجه ملموسی برای کشور ما در پی نداشته باشد. ابتکار عمل برای مذاکره و گفتگو باید در اختیار وزارت خارجه باشد.

  • محمد
    0

    به جهنم که تحریمها لغو نمیشود آب که از سر گذشت چی یک وجب چی هزار وجب کار ما دیگه از این حرفها گذشته

  • جواد
    0

    هرچه ملت می‌کشد از دست روحانی وتصمیم های بی تدبیری وبیسوادی تیم اقتصادی اش هست مملکت را به فنا داد

  • شوقی
    0

    همصدا شدن نتانیاهو و ترامپ و نمایندگان جهادی انقلابی و حاج حسین کیهان برای خیلی ها جالب است و نفوذی و دشمنی آقایان با سرزمین ایران روشن و ثابت کرد

  • شهروند
    0

    فعلا" نتانیاهو های وطنی بزرگترین مشکل برجام هستند

  • سیدمحسن موسوی
    0

    فرصت راازدست ندهیداگرایرانی هستیدورفاه حال مردم را درنظردارید ازفرصت بخوبی استفاده کنید تاکی می خواهید مردم رازیرفشار قراردهید؟

  • رضا
    0

    بالاخره نفهمیدیم برجام برای ایران خوب هست؟ داخل کشور میگن بد هست! ترامپ و همپالگیهاش میگن بد هست! اسرائیل میگه بد هست! پس برجام برای کی خوبه؟!

  • .
    0

    بایدمنافع اسراییل بعنوان متحدایران تامین شه.رژیم بایدسخت بهش گرفته شه

  • مصطفی محمودی
    0

    بحث تحریم ها در حقیقت از دوره احمدی نزاد شروع شد و آنان که تحریم را کاغذ پاره میخواندن ، سالهای آخر دوره احمدی نژاد یادتان نیست ، وضعیتی مشابه حال داشتیم ، صد البته موافقم روحانی نیز ما را فریب داد و در واقع همسو با اصولگرایان بود و بدنامی برای اصلاح طلبان آورد ، از این رو انتخابات بسیار فرمایشی که نتایج آن با گذشته هیچ تفاوتی ندارد ، صد بهتر که در خانه هایمان بنشینیم و غرق شدن کشتی به گل نشته را نظاره گر باشیم

  • استاد اسناد
    0

    زنده باد دیپلماسی و عزت و اقتدار کشور ننگ بر شما هیاهو گران کاسب تحریم ضد ارزش انسانی

  • محمد راد حسینیان
    0

    هیچی دیگه دوباره سرکار گذاشتن مردم ایران شروع شد و هشت ساله دیگه داستان مسخره مذاکرات بی فایده و وعده‌های سرخرمن رؤیایی و فضائی و فریبکاری و حالا داریم می‌آییم و شما باید بروید عقب تر و فشارهای ما را تحمل کنید و ما می‌توانیم بیشتر فشار بدیم و شما حق آخ گفتن ندارید و،،،، فلان شروع شد داستان من بدو آهو بدو، در آخرش بیشترین زیان‌ها با معلوم شدن اینکه وطن فروشی و خیانت در ذات و باطن بعضی از افراد است

  • محمد
    0

    خداوکیلی بیخیال اسراییل بشید دیگه نشسته اونجا داره چاییشو میخوره. همه مردم رو بد بخت کردید با این سیاستهای تخیلی تون

  • کامران
    0

    فریب و همکاری جدید آمریکا با همکاراش در ایران برای ماندن اصلاحطلبان در قدرت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها