معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

تحفظ جدیدی در FATF قید می‌کنیم/ دغدغه مجمع، مساله تحریم‌ها است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: بنا بر دستور رئیس‌جمهور ما در هر دو معاهده CFT و پالرمو، در قالب ماده‌ای الحاقی تحفظی جدید قید می‌کنیم.

تحفظ جدیدی در FATF قید می‌کنیم/ دغدغه مجمع، مساله تحریم‌ها است

لعیا جنیدی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت لوایح مربوط به دو معاهده‌ CFT و پالرمو که به FATF مرتبط می‌شود را به مجلس فرستاده بود. البته این لوایح از حدود دوازده سال پیش در دستور بررسی بود.

جنیدی عنوان کرد: ایرادات شورای نگهبان در رابطه با پالرمو حل شد اما در هیئت عالی نظارت مجمع باقی ماند. با توجه به اینکه طی یکساله اخیر بیشترین دغدغه اعضای مجمع تشخیص مربوط به تحریم ها بود و اینکه می‌گفتند الحاق به این معاهدات ممکن است باعث افشای اطلاعات ما در رفع آثار تحریم شود و از سوی دیگر این معاهدات برای مراوادت مالی و بانکی بین‌المللی ما مهم است و این مراودات برای جهش تولید کشور ضرورت دارند، آقای رئیس‌جمهور خواستند ملاحظه مجمع مجددا مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی افزود: به همین جهت ما تحفظی نوشتیم و گفتیم به هر دو معاهده‌ای که ملحق می‌شویم، در ماده‌ الحاقی قید می‌کنیم که اقدامات ایران برای کاهش آثار تحریم‌ها مربوط به امنیت ملی، منافع اساسی مردم و مصالح بنیادین ماست و هیچ تعهدی در ارائه اطلاعات این اقدامات و محدودیت در آن نخواهیم پذیرفت.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: موضوع معاهده های مذکور ممنوعیت تجارت‌های نامشروع مثل تجارت مواد مخدر، قاچاق انسان، اسلحه و ... است درحالی که موضوع تحریم تجارت مشروع ما را هدف گرفته است بنابراین این معاهدات ربطی به تجارت های مشروع ما ندارد.

جنیدی تاکید کرد: اصلا قرار نیست به دبیرخانه FATF ماهانه اطلاعات داده شود، ما خودمان یک واحد اطلاعات مالی داریم. کشورهای متعاهد FATF می‌توانند درصورت مشاهده یک تخلف بگویند یک پولی در کشور ما آمده که مربوط به یک تجارت نامشروع است و شما این را بررسی کنید. در این شرایط هم واحد اطلاعات مالی ما مطابق با امنیت ملی کشور، این مسائل را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت تحفظ جدیدی را پیشنهاد کرده که در این تحفظ تاکید کرد که اقدامات ما برای کاهش آثار تحریم مربوط به منافع اساسی ماست و تعهدی را که بخواهد این اقدامات را برای ما ممنوع کند، نخواهیم پذیرفت.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: در جلساتی که با مجمع داشتیم، هرچقدر که پیش می‌رفتیم فضای جلسه به لحاظ تعامل فکر بهتر می‌شد بنابراین امید دارم که این لوایح در مجمع تصویب شود اما هیچ قضاوتی ندارم. اگر مبانی ما کارشناسی باشد می تواند به یک راهکار مشترک رسید.

جنیدی گفت: عمده کشورهایی که به FATF پیوستند، برای آن تحفظ گذاشتند و تحفظ‌شان نیز محدود به موارد خود کنوانسیون نیست. کنوانسیون های مربوط به FATF گذاشتن حق تحفظ را منع نکرده است.

وی ادامه داد: روسیه، چین، کوبا که سال‌های سال تحت تحریم بودند، از متعاهدان این تحریم هستند و نیازی گذاشتن حق تخفظ برای خود هم ندیدند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: تحفظ‌های ما احتیاطی است و دلیلی ندارد که FATF آن را نپذیرد. حتی اگر نپذیرند، بدتر از شرایطی که امروز داریم، نخواهیم داشت.

جنیدی گفت: دولت معتقد است برای یک ضرر احتمالی، نباید یک نفع قطعی و مسلم را نادیده بگیریم. همیشه می‌توان برای یک ضرر احتمالی مدیریت موثری داشت.

وی با اشاره به سند همکاری ایران و چین گفت: این سند در چارچوب یک برنامه همکاری است. این برنامه همکاری نمی‌تواند تعهداتی خلاف معاهدات و قوانین جاری ایجاد کند. تمام قراردادهای این سند هم باید با رعایت قوانین باشد.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: معاهده بالاتر از سند بوده و در حکم قانون است ولی سند ایران و چین یک برنامه همکاری است و باید درچارچوب معاهدات باشد.

جنیدی گفت: انتشار و عدم انتشار مواد این سند به تصمیم شورای عالی امنیت ملی بر می‌گردد.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها