زنگ خطر باد گرم برای جنگل های گیلان/ افزایش ۱۲ درصدی حریق طی سال گذشته

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۷ فقره حریق و سال قبل تر ۲۵۶ فقره حریق در سطح عرصه های جنگلی استان به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: شاهد افزایش ۱۲ درصدی در تعداد حریق های صورت گرفته هستیم.

زنگ خطر باد گرم برای جنگل های گیلان/ افزایش ۱۲ درصدی حریق طی سال گذشته

میرحامد اختری با اشاره به صدور هشدار هواشناسی مبنی بر وزش بادهای گرم و جنوبی در ارتفاعات و دامنه های استان گیلان طی امروز، اظهار کرد: وزش باد به ویژه باد گرم شدید شرایط را برای گسترش حریق در جنگل ها و مراتع فراهم می کند.

وی افزود: با توجه به افزایش حدود ۱۰ درجه ای دمای هوای استان و احتمال وزش باد گرم تا پایان هفته، هوشیاری حافظان انفال و همیاران طبیعت برای پیشگیری از حریق احتمالی در جنگل های گیلان مضاعف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۷ فقره حریق و سال قبل تر ۲۵۶ فقره حریق در سطح عرصه های جنگلی استان به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: شاهد افزایش ۱۲ درصدی در تعداد حریق های صورت گرفته هستیم.

اختری، مساحت درگیر آتش سوزی طی سال ۹۹ را ۴۰۹ هکتار دانست و خاطرنشان کرد: سال ۹۸ شاهد وقوع حریق در ۵۰۱ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان بودیم که نشان دهنده کاهش ۱۸ درصدی حریق در سطح است.

وی عمده حریق های به وقوع پیوسته را دارای عامل انسانی دانست و یادآور شد: متاسفانه تغییرات آب و هوایی، افزایش دمای هوا و وزش بادهای گرم شدید به ویژه طی سال گذشته زمینه را برای گسترش حریق فراهم آورد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به اقلیم مرطوب استان، غالب آتش سوزی های صورت گرفته را سطحی دانست و اضافه کرد: سهل انگاری مردم در عدم اطفای کامل حریق در عرصه های جنگلی زمینه آتش سوزی جنگل ها را ایجاد می کند، اما با تلاش و آمادگی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، مدیریت بحران و امدادی و بسیجی، کلیه حریق ها در سطح مهار شده است.

وی عنوان کرد: مردم در زمان طبیعت گردی از روشن کردن آتش در عرصه های ملی خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه حریق در مناطق جنگلی و مرتعی با سامانه های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ که به صورت شبانه روزی پاسخگو است، تماس بگیرند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها