مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی:

۳۸ طرح و ایده فناورانه در خراسان جنوبی تبدیل به محصول شد

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی گفت: این سازمان در سال گذشته از ۹۴ طرح فناورانه حمایت مادی و معنوی کرد و از این تعداد ۳۸ طرح و ایده تبدیل به محصول شد.

۳۸ طرح و ایده فناورانه در خراسان جنوبی تبدیل به محصول شد

مرتضی عظیمی‌فر افزود: این سازمان با شیوع کرونا برای حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه در زمینه پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد و پارسال با حمایت سازمان بسیج علمی چند ایده در این خصوص تبدیل به محصول شد.

وی بیان کرد: دستگاه تولید دستکش فریز، انواع دستگاه‌های ضدعفونی کننده، تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک، مقالات علمی پیرامون این موضوع و ارسال طرح‌های گیاهان دارویی به مرکز از جمله طرح‌هایی بوده که در حوزه کرونا تبدیل به محصول شده است.

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: در بخش غیر از کرونا نیز این سازمان از موتور پیشران جت در ابعاد کوچک، دستگاه تکثیر و پرورش طبی زالو و درب پوشش لوله‌های آب کشاورزی حمایت کرده است.

وی عنوان کرد: طرح خوراک دام با فرمول جدید، دستگاه نگهداری و حمل داروهای خاص، لانچر صفحات خورشیدی، دستگاه تولید سس زرشک و فرآوری‌های نانو از دیگر طرح‌هایی است که مورد حمایت قرار گرفت.

عظیمی‌فر افزود: همچنین ۲ طرح دستگاه سی ان سی ام دی اف و دستگاه دانه کن زرشک با حمایت سازمان بسیج علمی به مرحله تجاری‌سازی رسید.

وی گفت: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان با بهره‌گیری از متخصصان حرفه‌ای و با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید منتهی به فناوری حمایت می‌کند و مرکز رشد، خلاقیت و نوآوری شهید ناصری بسیج علمی خراسان جنوبی در هر بخش علمی یک هسته تشکیل داده است که اکنون ۱۷ هسته علمی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۲ کارگاه الکترونیک و مکانیک و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره برای مبتکران گفت: علاوه بر این امکانات، پرداخت تسهیلات بلاعوض تا سقف ۵۰ میلیون ریال از طرح‌های مخترعان و پژوهشگران پس از تصویب در کارگروه استانی، حمایت‌های ۱۰۰ میلیون ریالی برای طرح‌های ابتکاری و خلاقانه غیر نظامی و حمایت از طرح‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال از دیگر حمایت‌هاست.

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی افزود: سال گذشته خانه نخبگان حوزه علوم انسانی را به عنوان اولین استان کشور راه‌اندازی کردیم و یک پروژه در این خصوص با همکاری دانشگاه پیام نور انجام شد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» گفت: تکرار کلمه تولید در شعار سال ۱۴۰۰ نشان از اهمیت تولید و توجه بیشتر به این موضوع دارد.

عظیمی‌فر اظهار داشت: در تولید می‌توان به ۲ بخش توجه کرد اول حرکت به سمت تولیدات جدید با اختراعات، ابتکارات و حوزه‌های دانش بنیان و در بُعد دوم به تولیدات انجام شده در جهت رونق و شکوفایی توجه شود.

وی با اشاره به اینکه به تولید می‌توان به عنوان یک موضوع مهم داخلی نگاه کرد که می‌تواند کشور را از خیلی مشکلات نجات دهد افزود: در کلمه تولید توجه به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و زمینه‌های داخلی نهفته است که نگاه همه‌جانبه به این موضوع را پیش‌روی همه افراد جامعه می‌گذارد.

وی گفت: در توجه به تولید باید نگاه همگانی باشد و هر بخشی که به وظیفه خود به خوبی عمل نکند باز این چرخه به خوبی عمل نمی‌کند.

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: ۲ تبصره هم در پیوست تولید وجود دارد که شامل پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است و نشانگر و مشخص کننده روش کار در جهت توجه به تولید است.

وی افزود: تولید و توجه به آن یک اصل است و راه رسیدن به این اصل انجام پشتیبانی‌ها و رفع موانع در همه حوزه‌ها است.

عظیمی‌فر گفت: می‌توان پشتیبانی‌ها را عام‌تر و گسترده‌تر دانست که هر فرد در جامعه می‌تواند در این زمینه اقدام کند و پشتیبانی خود را انجام دهد.

وی اضافه کرد: مانع‌زدایی‌ها مقداری خاص‌تر است که بیشتر دست‌اندرکاران این حوزه باید رفع موانع در همه زمینه‌ها را مدنظر داشته باشند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها