آخرین اخبار از واکسن «کووپارس» رازی / احتمال تولید انبوه از نیمه مردادماه

معاون مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به روند انجام کارآمایی بالینی واکسن کرونا کووپارس، گفت: برنامه ریزی ما برای تولید انبوه واکسن از اواخر مرداد ماه است.

آخرین اخبار از واکسن «کووپارس» رازی / احتمال تولید انبوه از نیمه مردادماه

دکتر محمدحسین فلاح درباره آخرین جزئیات اجرای کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو رازی با نام «کووپارس»، گفت: با توجه به اینکه آزمایشگاه اندکی در ارائه پاسخ آزمایشات به ما تاخیر داشت اندکی به تاخیر به عدد مورد نظر می‌رسیم. خوشبختانه تا روز ۱۶ فروردین ماه ۱۲۰ نفر دوز اول واکسن و ۴۲ نفر دوز دوم کووپارس را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: از نظر ایمنی واکسن هم تاکنون کسانیکه واکسن را دریافت کردند دچار مشکلی نشدند و شرایط به خوبی در حال پیشرفت است. در مورد ایمنی‌زایی واکسن در برابر ویروس هم از اواخر هفته آینده که ۱۴ روز از تزریق دوز دوم واکسن به اولین گروه گذشته باشد می‌توانیم نتایج جدیدی ارائه دهیم در واقع اعلام نتیجه ایمنی‌زایی واکسن ابتدا در ۱۳ نفر پیش‌قراول اعلام می‌شود و در مورد سایرین هم باید منتظر باشیم تا از نوبت دوم تزریق واکسن ۱۴ روز گذشته باشد.

معاون مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس در هم ادغام شود؟، گفت: اگر قرار به ادغام دو فاز باشد فرایند سنگینی پیش روی ما قرار می‌گیرد بنابراین؛ احتمالا ابتدا فاز دوم کارآزمایی بالینی را انجام می‌دهیم و سپس فاز سوم را آغاز می‌کنیم. فاز دوم کارآزمایی بالینی برای بررسی ایمنی‌زایی تزریق واکسن است و ادغام فاز دو و سه می‌تواند یک ریسک باشد.

وی افزود: در فاز دوم قرار است کارآزمایی بالینی بر ۵۰۰ نفر انجام شود که یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن و یک گروه ۲۵۰ نفره هم پلاسیبو دریافت خواهند کرد در فاز سوم هم هنوز به عدد قطعی نرسیدیم اما تعداد افرادی که واکسن را دریافت خواهند کرد حداقل از ۱۰ هزار نفر شروع می‌شود. سایت همچنان باز است و کسانیکه اعلام داوطلبی کردند به مرور زمان برای تزریق واکسن دعوت می‌شوند.

فلاح درباره زمان احتمالی آغاز تولید انبوه واکسن کووپارس انستیتو رازی،‌ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا نیمه شهریور ماه آنالیز بینابینی فاز سوم مطالعه را انجام دهیم و بر این اساس برنامه ریزی ما برای تولید انبوه واکسن از اواخر مرداد ماه است.

وی در خاتمه تاکید کرد: واکسن کرونا انستیتو رازی در ۳ دوز تهیه شده است که دو دوز اول عضلانی و دوز سوم استنشاقی است. تزریق واکسن در روز صفر و ۲۱ صورت گرفته و دوز استنشاقی روز ۵۱ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

به گفته وی، فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه 1399 با دو نفر از داوطلبان آغاز شد و طی یک هفته ۱۳ نفر پیش‌قراولِ تزریق واکسن، دوز اول آن را دریافت کردند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها