مروری بر حواشی مجموعه ای تلویزیونی که فراتر از یک سریال بود

دیپلماسی روحانی در دهان گاندوی صداوسیما/ مذاکرات وین یا جاسوسان هسته ای؛ کدامیک سریال سیاسی را نیمه تمام گذاشتند؟

قطع پخش گاندو، بسیاری از کاربران توییتر و فضای مجازی را بر آن داشت که گمان کنند گاندو توسط دولتی‌ها سانسور و تعلیق شده است. توییتری‌ها با هشتگ #گاندو به این اتفاق واکنش نشان داده و به دولت انتقاد کردند.

دیپلماسی روحانی در دهان گاندوی صداوسیما/ مذاکرات وین یا جاسوسان هسته ای؛ کدامیک سریال سیاسی را نیمه تمام گذاشتند؟

به گزارش خبر فوری ، سریال گاندو 2 با تمام جنجال‌ها و حواشی‌اش به یکباره در پایان تعطیلات نوروزی به پایان رسید و قرار است بعد از انتخابات ریاست جمهوری مجددا پخش شود. این سریال تلویزیونی همانند سری اولش حاشیه داشت. نوع پخش و پایان بندی این سریال به خوبی نشان می‌دهد که گاندو یک سریال معمولی نیست. همین مطلب که یک سریال امنیتی - جاسوسی در کنداکتور نوروزی شبکه 3 سیما قرار گرفته و جای سریال‌های غالبا کمدی و طنز را بگیرد نشان می‌دهد که گاندو فراتر از یک سریال صدا و سیمایی بوده است.

جالب تر از این، پایان غیر قابل پیش بینی و ناگهانی این سریال بود. چگونه ممکن است یک سریال بدون پایان‌بندی روایی در انتهای تعطیلات نوروزی پایان یافته و ادامه‌‎ی پخشش به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود. به راستی پخش یک سریال تا چه حد به دستگاه‌های امنیتی یا دولتی مرتبط است که می‌تواند در انتخابات تاثیر بگذارد؟

دولت در مقابل گاندو، انتقادات شدید دولتی‌ها به یک سریال نوروزی

موارد فوق الذکر همگی نشان می‌دهند که گاندو فراتر از یک سریال بوده است. این امر خود را از همان روزهای ابتدایی پخش نشان داد. دولتی‌ها در زمان پخش گاندو یک هم سر سازگاری با روایت آن نداشتند. این اختلاف با آغاز پخش گاندو 2 بیشتر شد. اتهامات این سریال به دولتی‌ها صدای وزرا، مشاوران و نزدیکان رئیس جمهور و به خصوص وزارت امور خارجه را در آورد.

بد نیست به برخی از این انتقادات اشاره کنیم:

در ابتدا این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بود که با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامی خود، نوشت: «منو بشناس که من ایرانم». انتشار این ویدئو و این جمله، از سوی برخی رسانه ها، واکنش ظریف به سریال گاندو 2 تعبیر شد.

همچنین ظریف چندی پیش در کلاب هاوس به صراحت موضع خود را در مورد پخش سریال گاندو اعلام کرد و گفت؛ گاندو از ابتدا تا انتها دروغ بوده است.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور از دیگر شخصیت هایی بود که به پخش گاندو واکنش نشان داد و در حساب کاربری اش در توییتر نوشت:

"ای کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت می‌کرد تحلیلی واقع‌بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های گاندو ارائه نماید.

ای کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می کرد. نباید کوتاه بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد."

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز با ارسال توئیتی نوشت:

"چگونه می توان اعتماد ملی و امید به آینده را در نسل نو تقویت کرد وقتی که رسانه ملی چنین تصویری از اداره کنندگان کشور ارائه می دهد؟ در رسیدن به مقاصد کوتاه، به اهداف بلند آسیب نرسانیم."

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد هم در واکنشی به گاندو 2 توییت زد:

"کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است:

مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند!

آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!"

انتقادات دولتی‌ها از گاندو البته بی پاسخ نماند. فی المثل، مجتبی امینی تهیه کننده گاندو در واکنش به اظهارات فوق الذکر وزیر فرهنگ و ارشاد در توییتر خود نوشت:

"آقای وزیر محترم فرهنگ!

خجالت‌آور است جنابعالی که سالانه مجوز صدها فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی و کتاب سیاه و تلخ و مخرب نسبت به خانواده و امنیت روانی جامعه را صادر می‌کنید چطور یک سریال که در آن حس اقتدار ملی و امید مردم را تقویت می‌کند و خط نفوذ انگلیس را به تصویر می‌کشد را تاب نمی‌آورید پناه میبرم به خدا از بستن دهان منتقدان..."

امینی همچنین در توییت هایی به ربیعی (سخنگوی دولت) و ظریف (وزیر امور خارجه) به خاطر انتقاداتشان به سریال گاندو تاخت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از جمله حامیان گاندو بود. او با هشتگ #گاندو در پاسخ به انتقادها توییت کرد: متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توأم با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را می‌بینم، حس می‌کنم عصبانیت‌شان ناشی از ضعف سریال نیست؛ بلکه نگران ساخت فصل سوم‌اند در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.

واکنش توییتری‌ها به گاندو/ انتقادات شدید به روحانی

حواشی پیرامون «گاندو ۲» تا همین اواخر پخش هم ادامه داشت و حتی برخی رسانه ها ادعای کاهش بودجه صداوسیما به دلیل پخش این سریال را مطرح کردند.

این انتقادات وقتی با اتمام نابه‌هنگام گاندو و ادامه پخش بعد از انتخابات ریاست جمهوری همراه شد، بسیاری از کاربران توییتر و فضای مجازی را بر آن داشت که گمان کنند گاندو توسط دولتی‌ها سانسور و تعلیق شده است. توییتری‌ها با هشتگ #گاندو به این اتفاق واکنش نشان داده و به دولت انتقاد کردند. توییت های زیر بخشی از واکنش کاربران به این اتفاق بود:

واکنش رسانه‌های خارجی/ از ماجرای جاسوس انگلیسی تا مقایسه گاندو با هویت بورن

دایره‌ی نفوذ گاندو به همین جا خاتمه نمی‌یابد. پخش و قطع گاندو در رسانه‎‌های خارجی نیز بازتاب داشته است. تایمز انگلیس یکی از رسانه‌هایی بود که به گاندو 2 واکنش نشان داد. نویسنده در گزارش خود در رابطه با این سریال نوشت: " یک سریال تلویزیونی ایرانی با موضوع جاسوسی به خاطر نشان دادن جاسوسی که بر اساس داستان فیلم در جریان مذاکرات حساس بر سر توافق هسته‌ای برای سرویس اطلاعاتی انگلیس کار می‌کرد، توسط مقامات سانسور شد."

تایمز همچنین در بخش دیگری از گزارش خود در این رابطه می‌نویسد: تأخیر در پخش قسمت مزبور ظاهراً به ماجرای واقعی عبدالرسول دری اصفهان ی مربوط می‌شد. او یک دیپلمات و حسابدار ایرانی است که به جاسوسی برای انگلیس در جریان مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای سال 2015 متهم شد. دری اصفهانی جزو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در جریان آن گفتگوها بود. وی به اتهام جاسوسی به پنج سال حبس محکوم شد، هرچند محمود علوی وزیر اطلاعات ایران بر بیگناهی وی اصرار داشت."

به جز تایمز، اسوشیتد پرس هم در گزارشی به پخش و سانسور گاندو واکنش نشان داد. نویسنده اسوشیتد پرس ضمن اشاره به این نکته که گاندو ورژن ایرانی هویت بورن یا جیمز باند است و سعی شده همانند آنها ساخته شود، بر سانسور این سریال نیز تاکید دارد و احتمال می‌دهد این اتفاق نتیجه‌ی فشار دولت باشد.

اسوشیتد پرس پخش و قطع گاندو را بی ارتباط به مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و 4+1 نمی‌داند و در این رابطه به عنوان روزنامه وطن امروز اشاره دارد که ضمن ربط گاندو و مذاکرات سه شنبه وین، با تیتر درشت نوشت: "گاندو 3، وین؟".

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • ....
    0

    واقعا خجالت اوره خبر فوری که اینقدر خودت را در حد روزنامه های زرد تندرو پایین آوردی هر کی دور شد از اصل خویش یا جوید روزگار وصل خویش داری کم کم به اصلا خود ت بر می گردی

    نظرات شما -
    • شیدایی
      0

      نقطه چین خیلی بیسوادواحمق هستی چرابرعکس اب شنامی کنی مثل ظریف چهنمی

    • ب ........
      0

      نقطه خواب نقطه خواب الود نقطه بیرگ نقطه جاسوس دوست نقطه کلا بهت رسیدن همین وتمام

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی انقدر ترسید که بودجه صدا و سیما قطع کرد فقط به خاطر فیلم گاندو

    نظرات شما -
    • د
      0

      روحانی اگر ترسو در خواست هم رسی نمی‌داد ترسو آنهای هستند که از نظر مردم می ترسند

    • کروناز
      0

      پاسخ به د اگر اربابان شما ،آمریکا و اسرائیل و اروپا ،،،،رفراندوم گذاشتند شما هم بیا ادعا کن

  • شهروند
    0

    خبرفوری متشکریم مرسی از مطالبتون.مرسی مرسی

  • میرزایی
    0

    سریال گاندو ۵۰درصدش بر پایه توهماته

    نظرات شما -
    • آقایوسف
      0

      چرت نگو مث چوحانی

    • مردم
      0

      خرافه تو هستی که خر با اسب تشخیص نمی دهی جاسوس بودند

  • منم مختار
    0

    مجتبی امینی =سعید امامی ملعون

    نظرات شما -
    • زمانش می آید
      0

      با این پیام میخواهی از دولت حمایت کنی و خوب میدانی که این دولت با زندگی مردم چه کرد و چه خیانتها که هنوز دیده و شنیده نشده.

  • ص _ ن
    0

    آقای مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو / شما دارید اتحاد و وحدت مردم را از بین می برید . دشمن برای دولت مشکل تحریم درست کرده و می کند شما چرا .

    نظرات شما -
    • دولت بی کفایت است
      0

      دولت پیر و خِرِف و کذاب و ناتوان جز حرف چه میتواند بکند که حالا اختلاف هم سرش باشه. اکثر مردم ایران این دولت را کذاب و دیده آنها را نسبت به نظام بد کرده ، پس باید جلوی این کذابها را گرفت چرا که کشور را آنها بهم ریختن و آنها بودن و هستن که اختلاف درست کردند و میکنند. آگاه کردن مردم از عملکرد دولت کذاب یک رسالت است که باید انجام شود.

  • ص _ ن
    0

    آقای مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو / جناب محسن رضائی گفته متخصص فیلم و سینما نیستم . روحانی : من خودم صبح جمعه فهمیدم . بی خود الگو درست نکن .

  • ص _ ن
    0

    آقای مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو / # سریال گاندو سانسور شده . زن جاسوس انگلیسی با مبادله ۳ جاسوس ایتالیایی از زندان ایران آزاد شده . نکنید این کاها را . پیش خدا شرمنده می شید

  • وداد
    0

    سرمایه مردم فقیر ایران را برای تولید سریال هایی باصطلاح مستند ولی بی سر ته و بدون سند بکار میرود تا مثلا مخالفان خود را ( در این مورد دولت) مرعوب کنند ولی مردم ایران با تجربه ۴۳ ساله که از این قبیل مدعیان دروغین "عیان کردن واقعیت ها " دارند دیگر زیر بار این خزعبلات حتی بشکل فیلم و سریال نمی روند .

    نظرات شما -
    • مردم
      0

      کجایی رفیق جاسوس بودن پسر خالت نبودن جاسوس متوجه ایی

    • و بی داد
      0

      باید مردم بدانند که دولت کذاب بنفش چه بلایی سرشان آورده.

    • سرمد
      0

      دوست گرامي صداي آه و واويلاي برخي ها در اومده تو هنوز باور نكردي چه شاهكاري ساخته اند

    • گندم
      0

      آره والا توی واقعیت میان بالاترین مقام هسته ای را شهید میکنن.. توی فیلم سازی دست هندی ها را از پشت میبندن ،، خدا را شکر ۲۰ درصد جامعه هم دیگه تلوزیون نگاه نمیکنن چه برسه با اخبار و سریال ،، همه یا شبکه پویا یا فوتبال

    • ب گندم چاخان
      0

      پس چرا اتیش گرفتین از پخشش؟؟؟؟!!!!!!!!!!! خوب کسی نمیبینه دیگه لطفا زنگ بزنین ب اتش نشانی برای خاموش کردنتون خخخخخخخخ

    • جواب بی وجود چاقال
      0

      من اصلا تلوزیون ایران نگاه نمیکنم تو سوختی یه آمار بگیر ببین کی نگاه کرده ،، تلوزیون میلی فقط بدرد شبکه پویا میخوره و گاهی فوتبال

  • ممبر
    0

    کلا اونایی که به حریم شخصی مردم احترام نمی‌ذارن و باخرید ممبر هرروز باعث مزاحمت افرادی مثل من میشن که 100تا کانال عضو میشیم و اعصابمونو بهم میریزه و کلی وقت ادمو میگیره تا پاکشون کنی و گاها هم کانالهای مستهجن عضوت میکنن که ابروتو می‌بره..رو نوشتم با همین خبر فوری هم هست که اجباراً مارو عضو خودش می‌کنه..سوالم اینجای پول خرید اینهمه ممبر اونم دم انتخابات از کجا میارین..چرا همیشه دم انتخابات فعال میشیم.هدفتون از اینکارها چیه..بازم مهندسی ذهن مردم و انتخابات..می‌دونم این کامنتم هم پاک میشه اما بقول رییس جمهورتون پناه میبرم به خدا از بستن دهان منتقدان..آن شا ا... چند روز دیگه برا همیشه به زباله دان تاریخ میرین همتون.در ضمن جی میلم الکیه به اسمش هم گیر ندین

  • مریم
    0

    نتیجه خیانت ها رو در دلار ۲۵ تومنی به طور واضح می توان دید توهم رو دولت داره که از مردم طلبکار هم هست

    نظرات شما -
    • و اس مریم
      0

      از رجوی چه خبر ؟ بلا

  • مهدی
    0

    اینا همه تقصیر اون 23 میلیون نفره تمام.

    نظرات شما -
    • گندم
      0

      باز انتخاب بین بد و بدتر باشه به بد رای میدیم ،، امسال انتخاب بین باشعورها و بی شعورهاست ،، در نوع خودش رفراندومه ،، رای دادن یعنی آری به جمهوری اسلامی

    • ب گندم دل سیاه
      0

      باشعورتون که این بود. دیدیم ودیدید پس باید ب شعور تو که این باشعورهارو انتخاب کرده شک کرد باشعور بیشعور

  • محمد
    0

    فقط دکتر سعید محمد

  • حمید
    0

    چرا همون موقع مذاکرات جاسوس رو نگرفتن بعدش هر چند دل خوشی از روحانی ندارم ولی مشخصه سیاسی هستش

    نظرات شما -
    • .
      0

      حتماً در موقعی که برجام ماه تابان بود از این کار حمایت می شد!

  • موسوی
    0

    جناب حاجی میرزایی تو اگه فکر تقویت امید برا نسل اینده هستی حقوق معلمات رو ببر بالا،،، 20 ساله معلمم حقوقم سه و نیم هست،،، چرت نگو حاجی جان مادرت

  • دولتی سراسر دروغ دروغ دروغ
    0

    آنهایی که مخالف عزت ملی هستند آنها خیانتکار هستن. آنهایی که عزت مردم ایران را به بهایی اندک میفروشن خیانتکار احمق هستن. آنهایی که فکر میکنند مردم نمیفهمند ، خیانتکار احمق جانی هستن. آنهایی که مخالف نشان دادن واقعیتها هستن ، خیانتکار احمق جانی بی غیرتن، آنهایی که سفره مردم را بخاطر دروغها و بی کفایتی ها کوچک کردن خیانتکار احمق جانی بی غیرت بی شرف هستن. آنهایی که بخار پُست و مقام و حزب خود با زندگی مردم بازی میکنند ، خیانتکار احمق جانی بی غیرت بی شرف پَست هستند.

    نظرات شما -
    • ب خودت
      0

      و آنکه مثل تو پای منقل گرم شده تئوریسین شده و زر مفت میزنی همه آنچه گفتی هستی مفلس زرررشک زرررشک

  • سرمد
    0

    حاج ميرزايي در سطح يك كارآموز نيز نيست وقتي پستي به اين مهمي به او داده مي شود بايد هم از گاندو را محكوم كند

    نظرات شما -
    • ح
      0

      این شخص قبلا در هیت تصفیه وزارت خانه آموزش و پروش در اوایل انقلاب نبود؟

  • کارگربیگاری
    0

    اصلاح طلبان میگیوند رفرنداوم! مگر اصلاحطلبان این همه سال چه کار کردند که رفراندوم بکند1 دولت و حتی مجلس دسشان بود چکار کردند؟!اگر حقیقتا دموکراسی به قول فلان خندان (مردم سالاری دینی) برقرار بود، رئیس جمهورهای طی این سی سال حداقل بخاطر رای 70% طبقه کارگر به معیشت و دستمزد وبیمه و اجاره خانه این طبقه اکثریت اهمیت میدادند و نه اینکه الان طبق اعلام رسمی دستمزد از 250 دلار در ماه شده 100 دلار (کمترین در ده تای جهان)! تازه کارگران غیر رسمی وبدون بیمه حساب نمیکنند!/ طرحی بهتر از مالیات بر خانه های خالی پیشنهاد شده، محدودیت در اجاره/ یعنی دو درصد از قیمت ارزش قیمت خانه و سایر املاک (مغازه/کارگاه/سوله) بعناون رهن و اجاره باشد/ البته سرمایه دارها ثروتمندان هیچ وقت موافق نیستند! این کارگر است که دارد 70% درامدش به اجاره میدهد! اگر یک جو عقل اقتصادی در سران دولتی بود میفهمیدند 60 میلیون نفر خانوار کارگر نباید بیشتر درامدشان به اجاره بدهند! این درامد ناچیز بایست صرف خرید بزار و پس انداز شود و نه به حلقوم سرمایه دارهای صاحبخانه ریخته شود. البته چون رای کارگران بالاخره تاثیری ندارد!

  • ناشناس
    0

    گاندو یک فیلم هندی بیش نیست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وتوهم رقاص فیلمی

  • ناشناس
    0

    سریال عالی و خوبی بود و تلاش انکار نشدنی و خوب سازمان اطلاعات سپاه را در حوزه امنیت نشان می دهد.

  • داریوش
    0

    سریالی که گوگل نشون داد پرطرفداره وحقایق رو به مردم نشون داد ودولت جلوی پخشش رو گرفت وتحمل بیان واقعیت ها رو نداشت!

  • بهلول
    0

    مدیریت محترم سایت چرا مطلب منو منتشر نمی کنی؟ نکنه شما و ساندیس خورهای سایبری جوابی براش ندارین؟!

  • علی
    0

    از نظر هنری واقعا سریالش مزخرف بود. آخه این اطلاعات سوخته به چه درد مردم میخوره

    نظرات شما -
    • مردم
      0

      برادر عزیز این فیلم حاوی مطالب سوخته نیست دار میگه داخل دولت بی صاحب چه خبر

    • ناشناس
      0

      نکنه خودت توبدنه جاسوسانی که از اطلاعاتشون باخبری واین اخبار رو سوخته میدونی

  • معصومه
    0

    همه اینها سیاسی و سیاه کاری انتخاباتی برا کشاندن مردم پای صندوق رای و تایید کارهای غلط چهل ساله هست ....

  • وجدان
    0

    قرائن نشان از صحت فیلم گاندو دارد ، اکثر مدیران دوتابعیتی هستند بعضی از مذاکره کنندگان طرف ایرانی ،جاسوس بودند در مذاکره فقط منافع ایران لحاظ نشده با اینکه همه تعهدات عمل کرد تضمینی از آنها نگرفتند ( امضای کری تضمینه ) تخطی از خطوط قرمزی که رهبری مشخص کردند

  • ساسان
    0

    تا خوی گاندویی نداشته باشی نمی توانی گاندو بسازی .

  • وحید
    0

    آقایون اصلاح طلب شما که هر دم از آزادی حرف می‌زنید چرا جلوی پخش کامل این سریال رو گرفتید.

  • قلندر 5شیر
    0

    بر گاندو بین و گاندو ساز لعنت لعنت لعنت و اجیر شدگان سعودی مزدور ابلیس

  • فراری
    0

    من که به اطلاعات سری و طبقه بندی شده حفاظت دسترسی ندارم که در باره صحت و سقم داستان گاندو نظر بدم ولی اینجوری که از شواهد و قرائن پیداست بیشتر از مضوع جاسوسی ارزش مبادله ای افراد مهم بوده یعنی در ابتدا فردی که میخوان انگ جاسوسی بهش بزنن باید ارزش مبادله سیاسی هم داشته باشه تا بعد از دستگیریش بشه به عنوان اهرم فشار ازش استفاده کرد

  • احمد علیزاده
    0

    جواب های منتطقی آقای امینی مشتی محکم هست بردهان کذابان واینکه آقای ظریف دری اصفهانی در زندان چه میکند ،به آقای امینی ،افشار،ومحمدهای گاندو، ضمن خسته نباشید درودفرستاده وبا عشق روزشماری میکنم برای دیدن گاندو ۳،درپناه خدا باشید ،حق همیشه پیروزاست،

  • به گاندو
    0

    ای مردم ساده دل .زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک زرررشک به متحجرین هیاهو گر کاسب تحریم و گاندو ساز و گاندو بین

  • ستاد مرکزی
    0

    تلویزیون میلی ننگت باد کلاغ غار غار کن شرمت باد گاندو ساز ننگت باد گاندو بین بفهمم مشنگ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها