معاون وزیر آموزش و پرورش:

ارسال "کانکس کلاسی" با هلیکوپتر برای دانش‌آموزان مناطق صعب‌العبور/ نیروی زمینی سپاه مدرسه‌ می‌سازد

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به ارسال

ارسال "کانکس کلاسی" با هلیکوپتر برای دانش‌آموزان مناطق صعب‌العبور/ نیروی زمینی سپاه مدرسه‌ می‌سازد

«مهرالله رخشانی‌مهر» درباره طرح ایجاد کانکس برای مدارس عشایری آن هم در حالی که چندی پیش شاهد حادثه آتش‌سوزی کانکس در دزفول بوده‌ایم، بیان کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان متولی ساخت فضاهای آموزشی وظیفه دارد، در تمامی نقاط کشور، فضای مورد نیاز تحصیل دانش‌آموزان را مطابق اعلام ادارات آموزش و پرورش و بر اساس اولویت و نیازمندی تأمین کند.

وی افزود: فراهم آوردن شرایط تحصیل و آموزش برای تمام دانش‌آموزان کشور، حتی در دورترین نقاط کشور و برای دانش‌آموزان عشایر عزیز کشورمان، یک اصل در برنامه‌های کاری وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود، لذا ایجاد فضای مناسب آموزش برای دانش‌آموزان از اهمیت برخوردار است.

رخشانی مهر گفت: در سال‌های اخیر، تلاش شده تا در مناطق صعب العبور کشور که خانواده‌های روستایی و عشایری ساکن هستند، فضای آموزشی برای دانش‌آموزان تأمین شود. این موضوع با ارسال کانکس کلاسی و بعضا حمل آن از طریق هلیکوپتر و یا دیگر فضاهای ممکن در برخی استان‌های کشور انجام شده است، یعنی به مناطقی که امکان حمل کانکس و یا مصالح با خودروهای عمرانی سنگین وجود ندارد، کانکس کلاسی حتی با هلیکوپتر ارسال شده است تا دانش‌آموزان از نعمت آموزش محروم نباشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان یک کانکس را به محل امن‌تری برای دانش‌آموزان تبدیل کرد تا از حوادث در امان باشند؟ گفت: کانکس‌های کلاسی که توسط سازمان نوسازی مدارس کشور تهیه و ارسال می‌شود، از استانداردهای لازم برای یک کلاس درس برخوردار است. به طور کلی، حفظ و نگهداری یک فضای آموزشی چه با مصالح رایج و سنگین و چه با چادر و کانکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: لذا از زمانی که یک فضای آموزشی تحویل اداره آموزش و پرورش می‌شود و بهره‌بردار آن مناطق و نواحی آموزش و پرورش هستند، می‌بایست نسبت به نگهداری فضای آموزشی نهایت تلاش و کوشش را داشته باشند. هرچقدر مدیر مدرسه و مدیران مناطق اهتمام جدی به حفظ و نگهداری یک فضای آموزشی داشته باشند، به طور قطع و یقین عمر فضاهای آموزشی افزایش بسیاری خواهد داشت و کمتر دچار مشکلات رایج خواهند شد.

رخشانی مهر در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش پروسه‌ای طولانی برای جمع آوری مدارس خشتی و گلی داشته، آیا پس از مدتی کانکس‌ها دچار همین سیکل جهت جمع‌آوری نخواهند شد؟ گفت: در مناطق روستایی با جمعیت بسیار کم و همچنین مناطقی که عشایر در حال کوچ هستند، ایجاد یک فضای آموزشی ثابت قطعا تنها راه برای داشتن یک فضای آموزشی نیست. اکنون فضاهایی با مصالح سبک و قابل حمل در کشور در حال تولید است که پس از سپری شدن آزمون‌های مختلف می‌توانند قسمتی از مشکلات را مرتفع کنند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: در برخی مناطق که منازل مردم از جنس سنگ و گل و خشت است، و قطعا بیانگر صعب‌العبور بودن و عدم امکان ارسال مصالح سنگین بوده است، تلاش شده تا فضای آموزشی برای دانش‌آموزان حتی با مصالح رایج و یا یک کانکس کلاسی استاندارد ایجاد شود تا دانش‌آموزان از تحصیل محروم نباشند.

وی بیان کرد: اما بر اساس برنامه ریزی سازمان نوسازی مدارس کشور تلاش شده تا مدارس فرسوده، ناایمن و همچنین کانکس‌های کلاسی در صورتی که امکان جایگزینی با مدارس با مصالح رایج داشته باشند را جمع‌آوری کنیم. در این راه نیز تمام ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های کشور در حال تلاش و کوشش جهادی هستند تا بتوانیم در مدت زمانی کوتاه مدارس ایمن برای دانش آموزان فراهم کنیم.

رخشانی مهر گفت: در همین راستا نیز اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منعقد شد تا در فاز نخست، ۱۰۰ مدرسه با ۴۲۵ کلاس درس در مناطق محروم و صعب العبور سیستان و بلوچستان احداث شود و در فاز دوم نیز ۱۰۰ مدرسه دیگر در این استان ساخته شود. تمام هزینه‌های ساخت این ۱۰۰ مدرسه در فاز نخست که حدود ۹۹ میلیارد تومان است، توسط سازمان نوسازی مدارس کشور تامین شده است، لذا توجه به مناطق محروم و ساخت فضاهای آموزشی در اقصی نقاط کشور با دقت و حساسیت در حال انجام است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اهداف محقق شده این سازمان در سال گذشته بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده موفق شد تا از برنامه‌های پیش بینی شده نیز فراتر رفته و در تمامی برنامه‌های سال ۱۳۹۹ یک موفقیت کامل کسب کند. کاهش ۱۰.۵ درصد مدارس فرسوده کشور از ۳۰ درصد به ۱۹.۵ درصد یکی از بزرگترین اهداف این سازمان بود که با همت و تلاشی جهادی در استان‌های کشور، محقق شد و تا نزدیک شدن این درصد به صفر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: جمع‌آوری بخاری‌های نفتی، جمع‌آوری مدارس خشت و گلی، ایجاد مدارس بزرگ مقیاس و مجتمع‌های آموزشی نیز از دیگر برنامه‌های موفق این سازمان محسوب می‌شود. توجه به مناطق روستایی و توجه به مناطق محروم کشور نیز به عنوان یک اصل اساسی پیگیری شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره اهم اقدامات و اهداف این سازمان در ۱۴۰۰ گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان متولی ساخت فضاهای آموزشی در کشور همواره تلاش کرده است تا مدارس ایمن، مجهز و در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را برای دانش‌آموزان فراهم کند. به همین منظور، با دریافت اعتباراتی که از سوی مجلس به تصویب رسیده است و اهتمامی که دولت همواره نسبت به تخصیص اعتبارات بخش عمرانی آموزش و پرورش داشته است، در تلاش برای احداث مدارس در مناطق نیازمند است و آغاز به کار سامانه مکان‌یابی مدارس در استان‌های سراسر کشور، ساخت فضاهای آموزشی را وارد یک پروسه دقیق و علمی خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش، «سامانه مکان‌یابی مدارس» است که با تلاش و کوشش مهندسان سازمان نوسازی مدارس کشور در حال عملیاتی شدن است، تا بتوانیم مدارس را بر اساس معیارهای روز و پیش بینی مهندسان این سازمان در جای مناسب احداث کنیم.

رخشانی مهر گفت: همچنین یکی دیگر از بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش، «طرح ملی آجر به آجر» است که با ایجاد پویش‌های مختلف و همچنین جذب کمک‌های خرد مردمی و مشارکت در امر حسنه مدرسه‌سازی، باعث فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف جامعه شده است. در این طرح تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر از هموطنان کشورمان تا پایان سال ۱۳۹۹ با واریز مبالغ اندک و خرد، در مدرسه‌سازی مشارکت داشته‌اند که یک حرکت بسیار مثبت و موثر در جذب مشارکت‌های مردمی در کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان اظهار داشت: توجه ویژه به مناطق محروم کشور، تخریب و بازسازی مدارس نیازمند، مقاوم‌سازی مدارس نیازمند، جمع‌آوری بخاری‌های گازی از کلاس‌های درس، استانداردسازی کامل سیستم‌های گرمایشی مدارس، توجه ویژه به فضاهای آموزشی در مناطق عشایری، کاهش مدارس فرسوده، افزایش سرانه فضاهای آموزشی و حرکت به بالای خط میانگین کشور، ساخت مدارس بزرگ مقیاس و مجتمع‌های آموزشی، افزایش جذب مشارکت‌های مردمی و بسیاری موارد دیگر به عنوان برنامه‌های اساسی در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خواهند بود.

منبع: ایلنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها