رئیس حوزه هنری استان کردستان:

سرانه صندلی سینما در کردستان ۳۴ درصد افزایش پیدا می‌کند

رئیس حوزه هنری استان کردستان از افزایش سرانه صندلی سینما در این استان خبر داد و گفت: امسال با بهره برداری از سه پروژه در دست احداث حوزه هنری استان، سرانه صندلی سینما در کردستان ۳۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

سرانه صندلی سینما در کردستان ۳۴ درصد افزایش پیدا می‌کند

امین مرادی اظهار کرد: یکی از اولویت های حوزه هنری در استان کردستان تقویت و توسعه زیرساخت های فرهنگی است.

وی در این زمینه گفت: از مهم‌ترین زیرساخت های توسعه در نمودارهای ارزیابی مؤلفه های فرهنگی است که در این زمینه وجود سالن های استاندارد سینمایی ومکان های فرهنگی بسیار مؤثر است که بر همین مبنا ساخت وتجهیزسالن های سینما در شهرستان های استان و مناطق کمتر توسعه یافته در راستای عدالت فرهنگی در دستور کارحوزه هنری قرار گرفته است.

وی به نقش و جایگاه سینما به عنوان هنر صنعت در جهان اشاره کرد و ادامه داد: بخش عظیمی از سرمایه اقتصادی و رونق کشورها در بخش سینما است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به شاخص های کشوری در بخش سینما، ذکر کرد: بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان سینمایی کشور در سال ۱۳۹۸ استان کردستان در مجموع دارای ۴ سینما و ۳ مجتمع فرهنگی در مجموع با ۹ سالن بوده که البته مجتمع های فرهنگی و هنری قید شده در این آمار در چرخه اکران سینمایی قرار ندارند بنابراین بر این اساس استان کردستان تا پایان سال ۱۳۹۸ دارای ۴ سینما در سنندج، بیجار و مریوان بوده است که در این آمار سینمای غیر فعال شیدا نیز آمده است.

وی بیان کرد: این آمار در سال ۱۳۹۹ نیز همچنان برقرار بوده با یان تفاوت که مجموع صندلی های سینمایی فعال در استان در سال ۱۳۹۹ شامل پردیس سینمایی بهمن سنندج با ۳ سالن، سینما آزادی بیجار با یک سالن و سینما مریوان با یک سالن درمجموع ۱۳۸۰ صندلی بوده است که به نسبت جمعیت استان به ازای هر ۱۱۶۱ نفر یک صندلی سینمایی وجود داشته است.

وی تصریح کرد: تا پایان سال ۱۳۹۸ استان کردستان با دارابودن ۱۱ شهرستان و ۳۲ شهر تنها در ۳ شهر دارای سالن سینما بوده است و ۲۹ شهر استان از سینما محروم بوده اند که براین اساس جزء استان های کم برخوردار محسوب می شوند.

مرادی افزود: تهران با ۷۹ سینما و ۲۲۱ سالن، اصفهان و خراسان رضوی با ۵۳ سالن سینما، آذربایجان شرق با ۳۰ سالن و البرز با ۲۳ سالن سینمایی بیشترین سالن های سینمایی را دراختیار دارند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ در خصوص بازسازی مجدد پردیس سینمایی بهمن سنندج به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های فرهنگی در استان و منطقه غرب کشور، یادآور شد: پردیس سینمایی بهمن سنندج در سال۱۳۹۱ با سه سالن مجهز و با امکانات روز مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به روند توسعه و تجهیز پردیس سینمایی بهمن سنندج در یک دهه اخیر، عنوان کرد: در طول یک دهه اخیر روند توسعه پردیس سینمایی بهمن سنندج متوقف نشده و در این مدت کاربری ها و ظرفیت های جدیدی به آن افزوده شده است.

مرادی به افزایش چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و گفت: کار احداث چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج از اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شده و هم اکنون نیز در دست اجراست.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا، افزود: با افزایش سالن های جدید پردیس سینمایی بهمن سنندج در مجموع ۱۵۹صندلی به سرانه صندلی سینمایی استان می افزاید و تعداد صندلی های سینمایی بهمن سنندج از ۷۵۹ صندلی به ۹۱۸ صندلی افزایش پیدا می کند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به احداث نخستین سینمای روباز در منطقه غرب کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و یادآور شد: این سینمای روباز به عنوان اولین سینمای روباز منطقه غرب کشور با چشم اندازی ویژه و امکانات لازم تا چند ماه آینده میزبان علاقه مندان هنر هفتم خواهد بود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان افزود: یکی دیگر از سالن های در دست احداث در این پردیس با کارکردی دوگانه به شکل یک پلاتوی سینمایی امکان استفاده اهالی تئاتر و تولیدات نمایشی را دارا است.
وی به دیگر پروژه های سینمایی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: کلنگ زنی پردیس سینمایی سقز در اسفند ماه سال ۹۸ صورت گرفته است که روند پیشرفت فیزیکی این پروژه با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار امیدوار کننده است.
مرادی با اشاره به ظرفیت های در نظر گرفته شده در پردیس سینمایی سقز، گفت: این پردیس در سه سالن سینمایی وبا امکاناتی همچون گالری، کافی شاب، کافه کتاب و فضای مناسب فرهنگی در مرکز شهر سقز با حمایت موسسه فرهنگی بهمن سبز، استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرمانداری ویژه سقز، آموزش و پرورش شهرستان سقز در حال احداث است.

وی با اشاره به ایجاد ۴۸۹ صندلی سینمایی در سقز به عنوان دومین شهر پر جمعیت استان کردستان توسط حوزه هنری اظهار امیدواری کرد: این پردیس سینمایی که سالن اصلی آن ظرفیت ۴۰۵ صندلی و دو سالن با ظرفیت ۴۲ صندلی را دارا می باشد در چند ماه آینده میزبان مردم فهیم شهرستان سقز باشد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در ادامه به توسعه پردیس سینمایی آزادی بیجارنیز اشاره کرد و گفت: سینما آزادی بیجار که سال ۹۶ با یک سالن فعالیت خود را آغاز کرده است در راستای افزایش سرانه صندلی و توسعه مراکز فرهنگی و هنری به سه سالن ارتقاء پیدا می کند که در مجموع ۵۳ صندلی به ظرفیت این سینما افزوده می گردد.

وی با اشاره به وضعیت پیگیری اجرایی کردن این پروژه، یادآور شد: این پروژه نیز در حال حاضر در دست اجراء است و پس از بهره برداری از آن ظرفیت صندلی های پردیس سینمایی آزادی بیجار به ۳۳۸ صندلی افزایش پیدا می کند.

مرادی ضمن اشاره به اولویت حوزه هنری کردستان در راستای ارتقاء زیرساخت های فرهنگی، عنوان کرد: با بهره برداری از این سه پروژه در مجموع تعداد صندلی های سینمایی در استان ۷۰۱ صندلی ارتقاء پیدا خواهد کرد و به ۲۰۸۱ صندلی خواهد رسیدکه براساس جمعیت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲/۱ صندلی وبه ازای هر یکصد هزار نفر یک سالن سینمایی است و بخشی از کمبودهای استان کردستان در زمینه سرانه صندلی جبران می شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حمایت های صورت گرفته در راستای ارتقای زیرساخت های فرهنگی و هنری به ویژه در بخش سینما گفت: مدیران ارشد استان از جمله استاندار محترم، رئیس سازمان مدیرینت وبرنامه ریزی استان نگاه ویژه ای به این حوزه دارند تأکید کرد: حوزه هنری این آمادگی را دارد در صورت فراهم نمودن شرایط در دیگر شهرهای استان نیز احداث سالن های سینمایی را در دستور کار قراردهد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها