امواج‌ جدید کرونا در استان فارس/ ستاد کرونا جدیت لازم را به خرج نمی دهد/ معاون استاندار: مردم خسته شده‌اند

با گذشت حدود 14 ماه از کرونا همچنان شاهد بحران و تشدید این بیماری هستیم که به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز موج چهارم همه گیری کرونا از ابتدای سال جدید آغاز شده و دامنه آن تا دو ماه آینده ادامه دارد.

امواج‌ جدید کرونا در استان فارس/ ستاد کرونا جدیت لازم را به خرج نمی دهد/ معاون استاندار: مردم خسته شده‌اند

رفت و آمدها و تردد مسافران نوروزی بیانگر این موضوع است که مردم خسته شدند و مسئولان هم راهکارهای کنترل این بیماری را رها کرده اند.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۷۰۴ هزار و ۷۹۳ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های فارس تهیه و منجر به تشخیص ۱۹۱ هزار و ۸۸ بیمار مثبت شده است این در حالی است که روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا به کرونا و نیازمند به بستری و افراد بدحال در استان فارس در طول 14 ماه گذشته بی سابقه است.

مردم خسته شده اند

آن طور که قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا می گوید: گذشت 14 ماه از شیوع بیماری کرونا باعث شده تا مردم از این بیماری خسته شوند.

با بیان اینکه در حال حاضر 4 شهرستان و 7 شهرستان دیگر استان به ترتیب در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند گفت: در شرایط فعلی شهرستان های زرین دشت، ارسنجان، داراب و سپیدان در وضعیت قرمز دارند.

عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه شیراز در وضعیت نارنجی قرار گرفته است نسبت به شیوع این بیماری هشدار داد و افزود: در صورتی‌که مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند امکان قرمز شدن شیراز بسیار قوی است.

معاون استاندار فارس در ادامه با اشاره به اینکه قطعا تاثیرات سفرهای نوروزی طی یک الی دو هفته آتی مشخص خواهد شد ادامه داد: مراجعه و حضور مردم در مراکز خرید و پاساژها از دو الی سه ماه قبل از عید و دید و بازدید های نوروزی و ..... باعث شد تا شهر شیراز تغییر رنگ دهد به وضعیت نارنجی در آید.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه ممنوعیت برپایی چادر و فعالیت های مهمانپذیر های دولتی و ..... باعث شد تا بیشتر مسافران در مکان های شخصی مانند منازل بستگان و هتل ها اسکان یابند بیان کرد: هرچند برگزاری مجالس ختم و عروسی ممنوع اعلام شده بود اما برگزاری این مراسم در روزهای قبل از عید در روستاها سبب شد تا متاسفانه شاهد تغییر رنگ و وضعیت استان و شیراز باشیم.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در این شرایط نیاز است تا مردم با رعایت کامل و دقیق پروتکل ها از برگزاری مراسم های شلوغ خودداری کنند، تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که تمام موارد مذکور سبب افزایش آمار مبتلایان در استان شد.

معاون استاندار فارس افزود: اگرچه کنترل و پیشگیری بیماری کرونا سختی هایی دارد اما نباید فراموش کرد که در این شرایط چاره ای جز کنترل و رعایت پروتکل ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تمام اتفاقاتی مانند تعطیلی اتوبوس ها و مشاغل باعث می شود تا مردم متضرر شوند ادامه داد: اما در این شرایط برای خلوت کردن شهرها و کنترل تردد‌ها و کاهش رفت و آمد‌ها و در نهایت سلامت مردم به ناچار مجبوریم تا شرایط سختگیرانه‌تری اعمال کنیم.

لزوم رعایت مصوبه دورکاری کارکنان

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها همزمان با تغییر رنگ‌بندی شهرها به قرمز و نارنجی افزود: این محدودیت‌ها شامل دورکاری کارکنان دولت، فعالیت اصناف، تردد خودروها، آموزش و برگزاری مراسم‌های فرهنگی و اجتماعی است که باید بر اساس مصوبه ستاد رعایت شود.

قاسم پور گفت: در بحث دورکاری کارکنان دولت در شهرهای قرمز یک سوم کارکنان در محل کار حاضر می‌شوند و ۲ سوم به شکل دورکاری فعالیت می‌کنند (به جز دستگاه‌های حاکمیتی و خدمات رسان ضروری)، در شهرهای نارنجی یک دوم کارکنان در محل کار حضور می‌یابند و فعالیت یک دوم از طریق دورکاری است و در شهرهای زرد هم دو سوم کارکنان در محل کار حاضر می‌شوند و یک سوم از طریق دورکاری فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث آموزش نیز کماکان آموزش در تمام مقاطع و پایه‌های تحصیلی به شکل مجازی انجام می‌شود و آموزش حضوری نداریم.

قاسمپور ادامه داد: همچنین تمام برنامه‌ها و مراسم‌های فرهنگی، آیینی، اجتماعی و مذهبی و همچنین نمازهای جمعه و جماعات در شهرهای قرمز و نارنجی به طور کامل تعطیل است.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی سفرهای نوروزی در دو سال گذشته به دلیل کرونا و سیل سال 98 باعث شد تا بسیاری از مشاغل گردشگری و حمل و نقل متضرر شوند ادامه داد: از این رو دولت جهت ایجاد تعادل و حمایت از این مشاغل مجوز انجام سفر را به شهرستان ها به جز نارنجی و زرد صادر کرد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: اگرچه سلامت اولویت نخست است اما نباید فراموش کرد که توجه به معیشت و رونق اقتصاد هم از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد.

قاسمپور از کاهش 78 درصدی مردم از اماکن گردشگر استان در ایام نوروزاز 25 اسفند سال گذشته تا 12 فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 98 خبر داد.

ستاد کرونا جدیت لازم را به خرج نمی دهد

نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه همزمان با کاهش سختگیری ها شاهد تجمعات مسافرت و تردد ها هستیم که این مهم سبب می شود بیماری کرونا حاد‌تر شود، گفت: تا زمانی که واکسن به تمام آحاد مردم تزریق نشود دولت باید سختگیری های بیشتری را اعمال کند.

جعفر قادری قطعا تزریق سراسری واکسن باعث می شود تا مشکلات در حوزه بیماری کرونا کاهش یابد افزود: تا زمانی که مسئولان بیماری کرونا را سر سری می گیرند و وزارت بهداشت کرونا را سخت پیگیری نمی کند شاهد وجود مشکلات در این حوزه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ستاد کرونا جهت مقابله با این بیماری جدیت لازم را به خرج نمی دهد ادامه داد: قطعا چنین اتفاقاتی باعث شده تا با مشکلات متعددی دراین حوزه مواجه شویم.

قادری در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر بار بیماری و پیشگیری بیماری کرونا بر دوش مردم است بیان کرد: جهت کنترل و پیشگیری بیماری کرونا نیاز است تا مردم در این زمینه بیشتر رعایت کنند.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها