سالی که بر ستاره‌های والیبال ایران گذشت

چهار ستاره اصلی والیبال ایران، شرایط متفاوتی در سال گذشته سپری کردند؛ از درخشش در سطح اول اروپا تا دوری طولانی‌مدت از میادین.

سالی که بر ستاره‌های والیبال ایران گذشت

تیم ملی والیبال ایران در تابستان ۱۴۰۰ باید در المپیک توکیو به میدان برود. رویدادی مهم که همه ارکان ورزش کشورها برای موفقیت در آن سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کنند.

به احتمال فراوان ولادیمیر آلکنو سرمربی جدید تیم ملی والیبال، برای موفقیت در این مسابقات روی چهار ستاره اصلی و کلیدی ایران حساب ویژه‌ای باز کرده است. سعید معروف، سید محمد موسوی،‌ امیر غفور و میلاد عبادی‌پور چهار ستاره کلیدی تیم ملی در چند سال اخیر بوده‌اند و آمادگی آنها می‌تواند راه رسیدن ایران به موفقیت را هموار کند.

این چهار ستاره در یک سال گذشته شرایط یکسانی را پشت سر نگذاشتند. یکی از سطح اول والیبال اروپا درخشید و دیگری بیش از یک سال هیچ مسابقه‌ای نداد. یکی پیشنهادات متعدد داخلی و خارجی را رد کرد تا به یک تیم درجه دوم برود و دیگری در میانه فصل از ایران به اروپا رفت.

سعید معروف؛ استراحت طولانی

کاپیتان تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۱۹ به تیم بایک موتور پیوست تا پس از لیگ‌های ایران، روسیه و ایتالیا، بازی در لیگ چین را هم تجربه کند. اما نخستین حضور او در لیگ این کشور با چالش‌های زیادی روبرو شد.

لیگ چین در سال ۲۰۱۹ به تعویق افتاد تا تیم ملی این کشور برای مسابقات انتخابی المپیک آماده شود. پس از آن هم همه‌گیری ویروس کرونا، آغاز مسابقات را به تعویق انداخت. در نهایت هم لیگ این کشور در بهار ۱۳۹۹ بدون حضور بازیکنان خارجی برگزار شد.

معروف تصمیم گرفت در فصل جدید هم در تیم بایک موتور بماند اما کرونا، آغاز مسابقات را چند بار با چالش مواجه کرد تا اینکه در نهایت از ۲۴ اسفند آغاز شد. به این ترتیب کاپیتان تیم ملی والیبال ایران در بخش زیادی از روزهای سال هیچ فرصتی برای به میدان رفتن پیدا نکرد و حالا فرصت کمی برای آماده‌سازی خود پیش از المپیک توکیو دارد.

سالی که بر ستاره‌های والیبال ایران گذشت

سید محمد موسوی؛ کوچ از سایپا به پیاچنزا

موسوی در فصل نیمه‌تمام ۲۰-۲۰۱۹ بازیکن تیم اولشتین لهستان بود و با عملکرد درخشان خود، حتی در ترکیب تیم رویایی مسابقات نیز قرار داشت. برخلاف انتظار این بازیکن تصمیم گرفت که در فصل جدید در ایران بماند و برای تیم سایپا بازی کند.

سایپا لیگ برتر ایران را با هدایت مصطفی کارخانه و ترکیبی پرستاره آغاز کرد اما چند هفته از آغاز فصل گذشته بود که یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز، تصمیم موسوی را تغییر داد. تیم پیاچنزا که لورنزو برناردی سرمربی نامدار ایتالیایی و بهترین بازیکن قرن ۲۰ جهان هدایت آن را بر عهده دارد، به دنبال جذب مدافع میانی والیبال ایران افتاد.

پس از کش و قوس‌های فراوان، موسوی از باشگاه سایپا جدا شد و به پیاچنزا رفت تا نخستین ایرانی در پست مدافع میانی باشد که بازی در سری آ ایتالیا را تجربه می‌کند. همانگونه که انتظار می‌رفت این بازیکن در ایتالیا هم نمایش خوبی داشت و با پیاچنزا به مرحله پلی‌آف لیگ ایتالیا هم صعود کرد. اما سوالی که کسی پاسخی برای آن نیافت این بود که اگر موسوی قصد داشت دوباره به اروپا برود، چرا از لهستان به سایپا آمد؟

سالی که بر ستاره‌های والیبال ایران گذشت

امیر غفور؛ از مصدومیت تا رد کردن پیشنهادات

از وقتی شهرام محمودی تیم ملی را ترک کرد، امیر غفور به پشت خط زن بدون رقیب تیم ملی والیبال ایران تبدیل شد. این بازیکن در فصل ۱۹-۲۰۱۸ به تیم مونزا ایتالیا رفت و تاثیر حضور در سطح اول والیبال جهان را نیز با نمایش درخشان خود در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ نشان داد. اما اتفاق بزرگ برای او، پیوستن به تیم پرستاره و قدرتمند لوبه ایتالیا بود.

غفور در فصل جدید به لوبه رفت و بازیکن اصلی این تیم هم شد اما در همان هفته‌های آغازین گرفتار مصدومیت شد و بخش زیادی از فصل را از دست داد. فصلی که پیش از پایان مصدومیت غفور، به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نیمه‌تمام ماند. به این ترتیب ستاره والیبال ایران برای مدتی طولانی‌تر از آنچه باید، از میادین دور ماند.

در فصل بعدی هم غفور پیشنهادات زیادی از باشگاه‌های ایرانی و اروپایی داشت اما به دلیل مختلف آنها را رد می‌کرد تا دوری او از میادین طولانی‌تر هم شود. در نهایت این بازیکن یک تصمیم عجیب گرفت و به تیم بورسا اسپور رفت که در رده‌های پایین جدول رده‌بندی لیگ ترکیه قرار دارد. به این ترتیب غفور در فاصله ۲ فصل، از یکی از مدعیان اصلی قهرمانی اروپا به یکی از تیم‌های قعرنشین لیگ ترکیه رفت.

سالی که بر ستاره‌های والیبال ایران گذشت

میلاد عبادی‌پور؛ ستاره‌ای در اوج

بدون شک میلاد عبادی‌پور یکی از بهترین بازیکنان والیبال ایران در سال‌های اخیر بوده است. او از سال ۲۰۱۷ با تصمیمی تحسین‌برانگیز به تیم اسکرا بلهاتوف لهستان رفت و امسال برای چهارمین فصل پیاپی حضور در سطح اول والیبال اروپا را تجربه می‌کند.

پیشرفت عبادی‌پور در سال‌های اخیر هم از نظر فنی و هم از نظر شخصیتی بسیار چشم‌گیر بوده، اتفاقی که نمی‌توان تاثیر بازی در اروپا را در آن نادیده گرفت.

امسال هم عبادی‌پور با اسکرا در مسابقات باشگاهی لهستان و لیگ قهرمانان والیبال اروپا به میدان رفت. او در سوپرجام لهستان تا دیدار نهایی پیش رفت اما دستش از جام کوتاه ماند. در مرحله مقدماتی لیگ لهستان هم در رده چهارم قرار گرفت و به پلی‌آف صعود کرد. در لیگ قهرمانان اروپا هم پس از صعود از مرحله گروهی، گرفتار تیم قدرتمند و پرستاره زنیت کازان روسیه با هدایت ولادیمیر آلکنو شد.

در بررسی عملکرد عبادی‌پور در سال گذشته، مهم‌تر از جام‌های از دست‌رفته، نقش کلیدی او در تیم اسکرا بلهاتوف بود. این بازیکن حالا به یک مهره اصلی در ترکیب این تیم تبدیل شده و جای خود را در والیبال اروپا به خوبی باز کرده است. در اهمیت او برای باشگاهش همین بس که مسوولین اسکرا برای او و همسرش پاسپورت لهستانی نیز گرفتند تا مشکلات کمتری برای سفر میان کشورهای اروپایی داشته باشد. عبادی‌پور گل سرسبد ستاره‌های والیبال ایران در سال ۱۳۹۹ بود.

سالی که بر ستاره‌های والیبال ایران گذشت

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها