ادامه آشفتگی بازار مرغ در اصفهان/ قاچاق ادامه دارد

آشفته بازار گوشت مرغ با وجود اعلام نرخ مصوب سراسری در کشور و ممنوعیت عرضه مرغ قطعه‌بندی شده، همچنان در شهر اصفهان ادامه دارد.

ادامه آشفتگی بازار مرغ در اصفهان/ قاچاق ادامه دارد

بازار مرغ در یک سال گذشته پرنوسان ترین روزها را تجربه کرد. با شیوع همه‌گیری در کشور از اسفند ماه ۱۳۹۸ و تعطیلی اماکن عمومی مانند تالارها، هتل‌ها، رستوران‌ها و ممنوعیت برگزاری مراسم جشن و عزا مصرف مرغ کاهش یافت و همین امر سبب افت قیمت این کالا شد.

اواخر فروردین سال گذشته بود که تولیدکنندگان جوجه یک روزه در کشور پس از انتشار فیلم معدوم سازی میلیون‌ها جوجه یک روزه در فضای مجازی اعلام کردند که به دلیل مشکلات تخصیص ارز، نبود نهاده‌های دام و طیور و کاهش قیمت مرغ دچار ضرور و زیان شدند و معدوم سازی جوجه‌های یک روزه با هدف تنظیم بازار صورت گرفته است.

مشکل تولیدکنندگان برای تأمین نهاده‌های دام و طیور در سال گذشته سبب شد که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ اواخر تابستان و مهر و آبان سال گذشته به بیش از ۳۰ هزار تومان در بازار برسد، البته در آن زمان عرضه مرغ تنظیم بازاری با قیمت هر کیلو ۲۰ هزار و۴۰۰ تومان و حتی زیر قیمت مصوب توسط شرکت پشتیبانی امور دام، راه اندازی سامانه بازارگاه برای تأمین نهاده تولیدکنندگان و نظارت بر قیمت فروش مرغ در خرده فروشی‌ها توانست بازار را چند ماهی برای مصرف کنندگان به تعادل برساند تا اینکه اسفندماه گذشته در تب و تاب خرید شب عید و در بحبوحه ، آشفتگی بازار مرغ و نایاب شدن آن به صف‌های طولانی و چندساعته مردم برای خرید مرغ با قیمتی حدود دو برابر نرخ دولتی منجر شد.

مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اصفهان دلیل این آشفتگی را قاچاق مرغ زنده از استان به دیگر نقاط کشور به ویژه مناطق شمالی و افزایش نیاز کاذب مردم اعلام کردند، در همین مدت کوتاه ده‌ها تن مرغ زنده قاچاق در جاده‌های شمالی استان کشف و ضبط شد.

صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان در این خصوص به گفت که چهار کشتارگاه در شهرستان اصفهان به دلیل توزیع گوشت مرغ به خارج از استان ۶ میلیارد تومان در هفته اول فروردین جریمه شدند و با شماری از خرده فروشی‌های متخلف سطح شهر برخورد شده است.

ادامه آشفتگی بازار مرغ در اصفهان/ قاچاق ادامه دارد

با وجود تعیین نرخ مصوب ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در استان اصفهان، بسیاری از خرده فروشی‌های سطح شهر مرغ را با قیمت هر کیلوگرم ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان می‌فروختند.

این وضعیت نابسامان با وجود افزایش آمار کشتار مرغ در روزهای ابتدایی سال جدید نیز ادامه یافت تا اینکه در پی درخواست اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی مبنی بر اصلاح قیمت مصوب مرغ پنجشنبه ۱۲ فروردین ماه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی بر اساس قیمت مؤلفه‌های تولید، نرخ مصوب مرغ دولتی را با ۴,۵۰۰ تومان افزایش، ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در سراسر کشور تعیین کرد.

در حالی که مسئولان استان اصفهان از کشتار و توزیع روزانه بیش از ۵۰۰ تن مرغ در این استان خبر می‌دهند، بر اساس مشاهدات میدانی روز شنبه چهاردهم فروردین ویترین بسیاری از خرده فروشی‌های مرغ در سطح شهر اصفهان مانند روزهای پایانی سال خالی بود و مغازه‌داران علت آن را نبود مرغ در بازار و گرانی و به صرفه نبودن آن اعلام کردند. از ۱۱ مغازه خرده فروشی مرغ در منطقه شمال شهر اصفهان تنها یک مغازه مرغ تازه با نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ عرضه می‌کرد. در دو خرده فروشی نیز قیمت مرغ بیش از ۳۷ هزار تومان بود که فروشندگان آن‌ها به گفتند به دلیل نبود مرغ در بازار اصفهان، آن را از شمال کشور تأمین کردند و مرغ با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار نیست.

مسئولان استان پیشتر اعلام کرده بودند که گوشت مرغ با نرخ دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود در حالی که فروشگاه زنجیره‌ای رفاه واقع در میدان لاله، روز شنبه مرغ نداشت و مسئول فروش این غرفه گفت: از یک ماه پیش تاکنون به دلیل گران و به صرفه نبودن مرغ نداریم؛ تعزیرات اجازه فروش بالای ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان نمی‌داد در حالی که خودمان در بازار باید بالای ۲۸ هزار تومان خریداری می‌کردیم.

کمی بالاتر از فروشگاه، مرغ تازه با نرخ مصوب دولتی حدود ساعت ۱۲ ظهر به فروشگاه دیگری رسید و برخلاف تصور که بازار از تاب و تاب شب عید افتاده است مردم برای خرید نوبت گرفته و در صف مرغ ایستاده بودند.

مشکلی در تولید مرغ وجود ندارد

این در حالی است که معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌گوید: هیچ مشکلی در روند جوجه‌ریزی، ارسال مرغ به کشتارگاه و تحویل گوشت به توزیع کننده وجود ندارد و آنچه که تاکنون درباره میزان تولید در کشتارگاه اعلام شده، اثبات شده است.

وی می‌افزاید: دو نماینده از سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت در کشتارگاه‌ها هر شب بر روند تولید نظارت دارند؛ مسئول ناظر جهاد کشاورزی وظیفه دارد اطلاعات مرغ زنده ورودی به کشتارگاه و میزان گوشت تولیدی را ثبت کرده و به مسئول صمت تحویل دهد.

ادامه آشفتگی بازار مرغ در اصفهان/ قاچاق ادامه دارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه متوسط مصرف گوشت مرغ در استان کمتر از ۴۰۰ تن در شبانه‌روز است، خاطرنشان می‌کند: در حالی که در ایام عید بسیاری از شب‌ها بیش از ۵۰۰ تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ در کشتارگاه‌ها تولید و به سازمان صمت تحویل داده شد.

نمی‌توان با افزایش عرضه به نیاز کاذب پاسخ داد

وی با اشاره به اینکه آمار جوجه‌ریزی در اسفند و فروردین خوب بوده است، ادامه می‌دهد: فروردین با وجود اینکه تعطیل بوده تا روز سیزدهم ماه بیش از سه میلیون جوجه وارد سالن‌ها شده است؛ از این رو جوجه‌ریزی وضعیت خوبی داشته و پیش‌بینی ما این است که آمار جوجه‌ریزی امسال نسبت به مدت مشابه نیز فراتر رود.

ایراندوست با تاکید بر اینکه در فرآیند تولید و تحویل گوشت به توزیع کننده هیچ مشکلی وجود ندارد، می‌گوید: فرآیند توزیع باید حساب شده انجام شود؛ زیرا در چند هفته گذشته به دلیل جوی که در جامعه به وجود آمده بود و نیاز کاذب بیش و صف‌هایی طولانی شکل گرفت. در حالی که وقتی نیاز کاذب شکل می‌گیرد نمی‌توان با عرضه زیاد به این نیاز کاذب پاسخ داد زیرا تولید مرغ فرآیندی دو تا سه ماهه دارد.

تعیین نرخ مصوب مرغ از قاچاق جلوگیری می‌کند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: با توجه به میزان تولید و جوجه‌ریزی، اگر به هر دلیلی تقاضا فراتر از سال گذشته بوده، نیاز است که توزیع مرغ را کنترل کرده تا سوداگری در بازار خرده فروشی را شاهد نباشیم.

ایراندوست با اشاره به اقداماتی برای کنترل بازار مرغ، می‌گوید: نرخ مصوب که به تازگی اعلام شده است از جابه جایی و خروج گوشت مرغ زنده بین استان‌ها جلوگیری می‌کند؛ از این رو نرخ مرغ زنده درب مرغداری ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان، گوشت مرغ درب کشتارگاه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در سراسر کشور تعیین شده است و همه باید رعایت کنند که انتظار داریم این نرخ در سراسر کشور روزهای آتی نتیجه بخش باشد.

هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که نهاده نیست

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح می‌کند: از آبان ماه سال گذشته هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که نهاده ندارم؛ البته در این زمینه ممکن است نهاده گاهی دیرتر به دست تولید کننده رسیده باشد مانند ایام تعطیلات روزهای اخیر اما از دیروز تاکنون بارگیری نهاده‌ها نیز افزایش یافته است‌.

ایراندوست با بیان اینکه در زمینه تأمین نهاده هیچ گونه و تولید مرغ مشکلی نبوده است، بیان می‌کند: مشکلاتی که در توزیع وجود داشت با راه‌اندازی شبکه رهتاب رفع خواهد شد و با پیوستن خرده فروشی‌های مرغ به این سامانه میزان روزانه خرید و فروش مرغ مشخص شده و می‌توان به زودی سطح توزیع در خرده فروشی‌ها و نقاط پراکنده شهر اصفهان را افزایش داد.

افزایش جوجه ریزی تا ۱۲ میلیون قطعه در ماه به شرط حمایت از تولیدکننده

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۳۵۱ واحد تولیدی مرغ گوشتی فعال با ظرفیت ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار قطعه در استان اصفهان وجود دارد، اضافه می‌کند: میانگین جوجه ریزی این واحدهای مرغ استان به طور میانگین حدود هفت تا ۷.۵ میلیون قطعه در ماه است اما در جلسه ستاد تنظیم بازار استانداری اعلام آمادگی کردیم که ۷.۵ میلیون قطعه را می‌توان به ۱۲.۵ میلیون قطعه جوجه در ماه افزایش داد به شرطی که ستاد تضمین کنند اگر جوجه ریزی و تولید مرغ تا این حد افزایش یافت و بازار و نرخ مرغ شکست تولید کننده و مرغدار دچار ضرور و زیان نشود.

ادامه آشفتگی بازار مرغ در اصفهان/ قاچاق ادامه دارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌گوید: در مکاتبات با ستاد تنظیم بازار استان اعلام کردیم اگر نرخ جوجه ریزی را افزایش دادیم و قیمت شکست تولید کننده آسیب نبیند و با قیمتی که از هم اکنون مشخص است خرید را انجام دهند و ذخایر استراتژیک را پر کرده و مازاد آن را به خارج از کشور صادر کنند.

در حالی که عرضه هرگونه مرغ قطعه بندی شده بنا به اعلام اتاق اصناف ایران و بر اساس مصوبه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور از روز جمعه سیزدهم فروردین ممنوع اعلام شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ سطح شهر اصفهان به وفور مرغ تکه بسته بندی وجود دارد؛ البته بر اساس همین مصوبه واحدهای صنعتی منتخب همچنان مجاز به بسته بندی مرغ قطعه شده هستند که قیمت‌های آن جالب توجه است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در این باره می‌گوید: فروشگاه‌هایی مانند افق کورش و رفاه سیاست‌های بازرگانی و تجاری خاص خود را دارند و از مرکز (تهران) به آنها اجازه داده می‌شود که مرغ قطعه‌ای بفروشند و مرغ قطعه‌ای را از آنجا برای این فروشگاه‌ها می‌فرستند.

توزیع مرغ در شهرستان‌های استان تحت پوشش رهتاب

اسماعیل نادری با بیان اینکه ممنوعیت فروش مرغ قطعه بندی شده از روز جمعه ابلاغ شده است و فقط واحدهای منتخب مجاز به بسته بندی مرغ هستند، می‌افزاید: بازار مرغ استان اصفهان به مراتب شرایط بهتری نسبت به سایر نقاط کشور دارد و تلاش کردیم تأمین مرغ تا حدی جوابگوی نیاز مردم باشد.

وی با بیان اینکه توزیع مرغ نیز با راه اندازی سامانه رهتاب هوشمند شده و بزودی سراسر استان را کامل پوشش خواهد داد، خاطرنشان می‌کند: توزیع مرغ شهرستان‌های استان ۱۰۰ درصد تحت پوشش سامانه رهتاب است و در کلانشهر اصفهان نیز به دلیل گستردگی تمام خرده فروشی‌ها تا ۲۰ فروردین تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

ادامه آشفتگی بازار مرغ در اصفهان/ قاچاق ادامه دارد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان شرایط عرضه مرغ در بازار را خوب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: روزهای آینده شرایط تأمین و توزیع مرغ عادی می‌شود.

با وجود اینکه مسئولان از وضعیت مناسب تولید و عرضه مرغ خبر می‌دهند اما به نظر می‌رسد چندان نظارتی بر آشفته بازار مرغ در خرده فروشی‌ها وجود ندارد و برخی تلاش می‌کنند بر آشفتگی و کمبود کاذب کالا دامن بزنند تا در جولان و در آستانه ماه مبارک رمضان همچنان مردم را در صف‌های طولانی مرغ شاهد باشیم.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها