مصرف نوشابه‌های قندی عملکرد حافظه کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

محققان بر اساس نتیجه یک مطالعه هشدار می دهند که داشتن یک رژیم غذایی مملو از نوشیدنی های قندی مانند نوشابه های گازدار در سال‌های اول زندگی به بروز مشکلات حافظه‌ای منجر می‌شود.

مصرف نوشابه‌های قندی عملکرد حافظه کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد، کودکانی که نوشابه‌ های شیرین مصرف می کنند با افزایش خطر ابتلا به مشکلات حافظه ای در سال های بعدی زندگی روبرو هستند.

محققان آمریکایی در این مطالعه جدید بچه موش ها را به دو گروه تقسیم کردند، به یک گروه نوشابه های شیرین و به گروه دوم آب دادند، سپس در بزرگسالی آنها را تحت دو آزمایش حافظه قرار دادند تا نحوه عملکرد مغز آنها را با موش هایی که در کودکی نوشابه های شیرین مصرف نکرده بودند، مقایسه کنند.

آنها دریافتند که هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که مسئولیت عملکرد حافظه را بر عهده دارد، در موش هایی که سودا مصرف کرده بودند، دچار اختلال شده است و همین امر به مشکلات حافظه منجر می شود.

محققان معتقدند که این نوشابه ها میکروبیوم روده فرد را تغییر می دهد و این موضوع به نوبه خود ژن ها را در هیپوکامپ تغییر داده و باعث می شود که عملکرد آن دچار اختلال شود.

دکتر «امیلی نوبل» ، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه «جورجیا» گفت: به نظر می رسد مصرف قند در سال های اول زندگی به طور انتخابی عملکرد یادگیری و حافظه هیپوکامپ را مختل می سازد.

تجزیه و تحلیل میکروبیوم روده در این موش ها همچنین نشان داد که مصرف نوشابه های شیرین تأثیر مخربی بر این میکروبیوم داشت. موش هایی که نوشابه های شیرین مصرف کرده بودند دو گونه خاص باکتری روده به نام های Parabacteroides johnsonii و Parabacteroides distasonis داشتند.

آنها به موش‌هایی که هرگز نوشابه شیرین نخورده بودند، باکتری دادند و متوجه شدند که همچنین به مشکلات حافظه مرتبط با هیپوکامپ مبتلا می شوند. محققان بر این باورند که این موضوع سندی دال بر این است که بروز اختلال شناختی ناشی از مصرف نوشابه های گازدار در نتیجه تغییر میکروبیوم روده فرد است.

محققان سپس ژن های موجود در مغز این موش ها را بررسی کردند و متوجه شدند که این ژن ها در مغز موش هایی که نوشابه های شیرین مصرف کرده بودند، متفاوت است.

آنها متوجه شدند ژن هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، چگونگی انتقال سیگنال های الکتریکی را توسط سلول های عصبی به سلول های عصبی دیگر و نحوه ارسال سیگنال های مولکولی را در داخل کنترل می کنند.

در حالی که این مطالعه بر روی موش ها انجام شده است، محققان معتقدند این یافته ها می تواند در مورد انسان نیز کاربرد داشته باشد.

محققان امیدوارند در مطالعات آتی این موضوع را تحت بررسی قرار دهند که آیا تغییر عادت ها، مانند رژیم غذایی سالم یا افزایش ورزش، می تواند آسیب حافظه ناشی از مصرف زیاد قند در اوایل زندگی را معکوس کند یا خیر.

این مطالعه در مجله Translational Psychiatry منتشر شده است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها