امام جمعه قم:

خیابان‌های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد

با وجود لغو نماز جمعه در برخی از شهرهای کشور، در برخی دیگر اما نماز جمعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و ائمه ‌جمعه خطبه‌های خود را ایراد کردند.

خیابان‌های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد

در هفته‌های اخیر برخی از شهرها شاهد برپایی نماز جمعه بودند؛ ائمه جمعه نیز در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته خود به مسائلی از جمله انتخابات، معیشت مردم، روز طبیعت، تفاهم‌نامه ایران و چین، در پیش رو بودن ماه رمضان، معضل کرونا و تحریم‌ها، مذاکره، برجام، آمریکا اشاره کردند.

موضع‌گیری غرب‌گراهای نادان نشانه شکست جبهه تحریم است/ اولویت مسؤولان معیشت ملت باشد نه حاشیه‌سازی

آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به سپری شدن روزهای پایانی ماه شعبان تصریح کرد: روزهای باقی مانده تا ماه رمضان فرصتی است که با توجه به مناجات شعبانیه اندکی خویش را بسازیم و در مسیر تقوا حرکت کنیم و خود را برای ورود به ضیافت الهی آماده کنیم.

وی با بیان اینکه تقوا باید در جامعه ما تجلی پیدا کند، بیان کرد: باید خیابان‌های قم مظهر پاکی، عفاف و حجاب و طهارت باشد و اصناف و کسبه ما پرچمداران امر به معروف و نهی از منکر باشند.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید ادارات از هرگونه رشوه و آلودگی پاک باشند، بیان کرد: تقوا یک امر دور از سبک زندگی و حقیقت حیات ما نیست و باید تلاش کنیم در روزهای باقیمانده از ماه شعبان خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده کنیم.

امام جمعه قم: خیابان‌های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد/ انتقاد امام جمعه تبریز از صداوسیما

وی سالروز شهادت آیت الله شهید صدر و خواهر مجاهد وی را گرامی داشت و ادامه داد: حوزه علمیه نجف و قم همچنان جایگاه والای شهید صدر را نشناخته است؛ این شهید والامقام برای دفاع از امام و انقلاب اسلامی به دست صدام به شهادت رسید و این چهره قبل از 50 سالگی در رتبه مراجع تقلید قرار داشت.

اعرافی با تاکید بر اینکه شهید صدر در برابر اندیشه‌های غربی تولید فکر کرد افزود: این شهید والامقام در قلمروهای فقه و اصول نوآور بود و اندیشه‌های او در مباحث ناب و گسترده فقهی و اصولی گنج فاخر برای امت اسلام و حوزه‌های علمیه و مسلمانان است.

وی با اشاره به اینکه روح انقلابی و شجاعت شهید صدر در عصر ما مثالزدنی است، گفت: بارها صدام از او خواست که از امام و انقلاب دست بردارد تا شهید صدر «سیدالعراق» شود؛ او با اینکه شاگرد امام خمینی(ره) نبود و در ایران حضور نداشت ولی حیاتش را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرد و این الگو باید از سوی حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه عنصر انقلاب اسلامی بسیار والا است که مورد توجه آن مرجع بزرگ و نابغه عظیم الشان قرار گرفت، افزود: شهید صدر در سخن خود فرمود ملت ایران آرزوی تاریخی ائمه اطهار(ع) را محقق کردند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: نامزدها باید با احساس مسؤولیت، برنامه ریزی و نگاه‌های نو و شاخص‌هایی که از سوی رهبری ترسیم شده است وارد عرصه شوند و مردم نیز باید انتخاب دقیق داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه لیله القدر کشور انتخابات است اضافه کرد: نباید ملاحظات، هواهای نفسانی و گروهی در انتخاب افراد دخالت کند و باید مصلحت انقلاب، اسلام و ملت با لحاظ کردن شاخص‌های کاری مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه نباید از حضور حداکثری غفلت شود، گفت: هیچ عذری برای دوری از صحنه انتخابات پذیرفته نیست و از مسؤولان انتظار است در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات بیش از گذشته نسبت به وضعیت کشور دقت نظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گرانی‌ها همراه با کمبود و تشکیل صف رنجی مضاعف است، افزود: دولت و دستگاه‌ها باید وضع معیشت مردم را بهبود ببخشند؛ همچنین انتظار است که مسؤولان از حواشی بی‌ربط پرهیز کنند چرا که اینها مسئله امروز مردم نیست بلکه مسئله مردم این است که مرغ، سیب زمینی و تخم مرغ راحت به دست آنها برسد.

اعرافی با بیان اینکه حاشیه پردازی و بیان سخنانی خلاف اندیشه رهبری مقبول نیست، اظهار کرد: امیدواریم که انتخابات باشکوه با نتایج مطلوب برای ملت خود داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه درباره برنامه همکاری ایران و چین حرف‌ها و سخنان بسیاری گفته شده است، یادآور شد: این برنامه راهنمای کلی است ولی در مسیر اجرا باید مسیرهای قانونی طی شود و کسی نباید نگران شود؛ سخنان غربی‌ها و غرب گراها نشان می‌دهد که با تدبیر بالا جبهه تحریم در حال شکسته شدن است و نقشه‌های سهمگین غرب و پیمان شکن‌هایی که امضاهای خودشان را نقش برآب کردند بی‌اثر می‌کند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ما برای عبور از تحریم‌ها راه‌های جدید پیدا کرده ‌ایم که نشانه هوش و تدبیر است، تاکید کرد: ترسوها و غرب گراهای نادان به توافق‌های اینچنینی می‌تازند؛ ملت مطمئن باشد که این راه به درستی طی خواهد شد و انقلاب اسلامی از موانع عبور کرده و به اوج و قله پیروزی خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه گزارش‌هایی از شکنجه و تعرض به به دانشجویان و طلاب تحصیل کرده در ایران در کشور تاجیکستان رسیده است، تصریح کرد: دولت تاجیکستان بداند ایران در برابر تروریست ایستاد و تحصیل کرده‌های ایران مبشران آزادی، صلح و همبستگی ملت شما هستند و نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند و بدانید که همراهی با ملت ایران به سود شما است. انتظار است که دستگاه دیپلماسی مسئله را دنبال کرده و دولت تاجیکستان این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

کاندیداها به جای تخریب همدیگر خود را اثبات کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین امروز در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه و در جمع با شکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی(ره) که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، با اشاره به دیدار اعضای کنگره ۴ هزار شهید یزد با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: رهبری در این دیدار نکات بسیاری متذکر شدند که از آن موارد تحسین برنامه‌های زیبا و ابتکاری کنگره شهدای یزد مانند کاشت نهال ، تهیه جهیزیه درمان رایگان، تهیه بسته معیشتی، ختم قرآن و غیره بود.

وی خطاب به بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار استان گفت: به این موارد که مورد نظر رهبری را توجه کنید و در برنامه‌های سالانه خود جای دهید.

ملت ایران باید قوی باشد

امام جمعه تبریز با تاکید بر "ایران قوی" یکی از کلیدواژه مهم رهبری در سخنرانی نوروزی، گفت: ایشان در این زمینه تاکید کردند که باید کشورمان قوی باشد چراکه کشوری و ملتی که دشمنی دشمنان و زیاده‌خواهان را می‌بینند، به خوبی می‌دانند که راه کار و علاج آن قوی ساختن خود است. البته شاید برخی‌ها منظور از قوی شدن را قوی شدن در نظامی بدانند اما ابعاد قدرت ابعاد وسیعی از جمله اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی دارد که امید است در سال جاری در راه قوی شدن ایران اسلامی قدم های مثبتی را بردارند.

کاندیداها به جای تخریب همدیگر خود را معرفی کنند

خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه با بیان اینکه با نزدیک شدن انتخابات تحرکات تبلیغاتی افزایش می‌یابد، خطاب به کاندیداهای انتخابات شورا، گفت: برادران و خواهران که داوطلب و کاندیدای انتخابات شورا شده‌اید به جای اینکه همدیگر را تخریب کنید، خود را اثبات و معرفی کنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و در این خصوص گفت: باید مردم دولت مطلوب مردم و کارآمد، پرکار و پر نشاط، مردمی، خدمت‌رسان، شایسته‌سالار، دولت تولید، شجاع و توانمند، فساد ستیز رای داده و پای کار بیاورند.

انتقاد از صداوسیما

وی با قدردانی از مردم نمازگزار برای حضور در نماز جمعه در روز ۱۳ فروردین بیان داشت: متاسفانه صدا و سیما در خصوص اطلاع‌رسانی برگزاری نماز جمعه انصافاً کم لطف است و هیچ گونه برنامه‌ریزی و تبلیغ ندارد و آن اطلاع‌رسانی کم نیز معمولت در پایان اخبار و بعد اعلام هواشناسی است که دیروز آن را هم اعلام نکرد.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه کتاب مونس انسان است و امروز روز جهانی کتاب کودک است، تصریح کرد: آموزش و پرورش، کانون‌های پرورشی، مساجد و والدین نقش زیادی در این موضوعات دارد تا در تربیت و پرورش کودکان شایسته تربیت دهند. دهه آخر ماه شعبان دهه غبارروبی مساجد است به طوریکه به استناد قرآن کسانی مساجد خدا را آباد می‌کنند که ایمان به خدا دارند و زکات می‌دهند و جز خدا از هیچ کسی نمی‌ترسند و این چنین افراد جزو هدایت یافتگان هستند. امید است در آخرین روزهای شعبان هم از نظر ظاهری مساجد تمیز شوند و محلی برای انسان‌سازی شود. امید است با رفع مشکلات در جامعه به جایگاه‌های خوبی در سطح کشوری و بین‌المللی رسید.

امام جمعه قم: خیابان‌های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد/ انتقاد امام جمعه تبریز از صداوسیما

وی خاطرنشان کرد: امروز روز ۱۳ فروردین و روز طبیعت است و با اینکه مسوولان بهداشت و درمان به خاطر مردم را به دوری از تجمع دعوت کردند ولی برخی‌ها فکر می‌کنند که افراد مذهبی با ۱۳ مخالفت دارند در حالی که اینگونه نیست بلکه این روز یک روز خاطره‌ها است و ما تحت هیچ شرایطی با مهربانی، طبیعت مخالفت نداریم ولی آنچه خواسته ما است رعایت موازین شرعی می‌باشد.

باید طبیعت را عزیز شمرد

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در حال حاضر با آلودگی‌های متفاوتی از قبیل صدای خودرو، دود، شلوغی روبه رو هستیم و ۱۳ فروردین بهانه‌ای برای دیدن طبیعت است، گفت: از این‌رو باید طبیعت را عزیز شمرد و بندگان خداوند باید همیشه مراقب طبیعت باشند و هیچ کسی حق آسیب رساندن به طبیعت را ندارد.

مردم اگر رعایت نکنیم وضع بدتر می‌شود

وی اضافه کرد: امید است در این روزهای کرونایی به توصیه‌های بهداشت و درمان توجه کنیم و گرچه پارک‌هایی که در شهر وجود دارد باید بسته شود ولی در مقابل خارج از کشور باز است و من مانده‌ام چه رمز رموزی در این موضوع است که حتما مسوولان ذیربط توجیهی برای این کار دارند و شاید در خارج از کشور کرونا نیست. مردم اگر رعایت نکنیم وضع بدتر می‌شود و نباید اجازه بدهیم که موج کرونا عزیزان را از ما بگیرند.

وی با بیان اینکه امید است امسال به شکوفایی تولید مد نظر رهبری برسیم، گفت: ۱۲ فروردین سالروز جمهوری اسلامی ایران است و باید نام امام رضوان‌الله را که موسس این انقلاب است را گرامی و زتده بداریم زیرا این جمهوری اسلامی در آینده به تمدن اسلامی مد نظر رهبری تبدیل خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با دعوت از نمازگران به تقوای الهی، گفت: زبان می‌تواند یک نفر را بکشد و یک نفر را به اوج ببرد، یک جا را آتش بزند و در عوض یک جا را به گلستان تبدیل می‌کند.

خطیب نماز جمعه تبریز در بخش خطبه‌های عبادی با بیان اینکه ذکر الهی مانند یک نسیم فرح‌بخش حیات معنوی به انسان هدیه می‌کند، گفت: ماه شعبان، ماه رسول اکرم(ص) است و در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم از این‌رو ذکر الهی قلب خسته و انسان افسرده را از جهان مادی به عالم معنا می‌برد.

وی افزود: ذکر خدا جایگاه بزرگی دارد و مراتب و درجاتی متفاوتی را شامل می‌شود به طوریکه ذکر لفظی، ذکر قلبی، ذکر و یاد خدا در طول شبانه‌روز، خود را در محضر پروردگار دیدن از این درجات می‌باشد. مورد یاد خدا قرار گرفتن یکی از سفارشات قرآن کریم است که خداوند فرموده‌اند، من را یاد کنید تا شما را یاد کنم.

وی با تاکید بر اینکه سرچشمه همه خوبی‌ها نشات گرفته از یاد خداست، گفت: فردی که خداوند را همیشه یاد می‌کند هیچگاه مورد فراموشی خداوند قرار نمی‌گیرد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: آرامش و اطمینان گم شده انسان امروزی است که برای به دست آوردن آن همیشه آرزو به دل هستیم در حالیکه این آرامش با یاد خدا به دست می‌آید. در هر خانه‌ای که نام خدا بیشتر یاد شود و ذکر خدا در آن جاری شود به دور از حضور شیطان خواهد بود و در عوض برکت آن خانه زیادتر خواهد شد و فرشته‌ها سکونت خواهند داشت.

خطیب جمعه کرمان: برجسته‌ترین نقش رهبری حراست از انتخابات است

ایرنا نوشت: حجت الاسلام محمد صباحی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر کرمان با بیان اینکه از برجسته ترین نقش های رهبر معظم انقلاب در حیطه وظایف سنگینی که به عهده دارد؛ حفظ حراست از رأی، انتخابات و انتخاب مردم است و نگذاشتند همه کسانی که در مقابل رهبری ایستادند این حق انتخاب را از مردم سلب کنند با اینکه بسیاری ایده هایی داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری رأی و انتخابات مردم را ولو با اشتباه همراه باشد نشانه رشد و لیاقت مردم می دانند تصریح کرد: به وهیچ وجه این ایده را قبول نکردند که خواصی برای مردم مسئول انتخاب کنند ولو اشتباه انتخاب نکنند و این احترام برای مردم گذاشته شده است.

وی ادامه داد: شیوه امام و رهبری حفاظت و حراست از انتخاب و رأی مردم بوده و این شیوه نهادینه شده و باید همیشه از این اصل پیروی و حمایت کرد و جمهوری اسلامی را با رای مردم، قانون اساسی و مجلس و رییس جمهور و... پذیرفت.

خطیب جمعه کرمان تصریح کرد: رأی شما در انتخابات همانند خون شماست بدین معنی که رای هر نفر در انتخابات یک ارزش دارد و برای انتخابات در پیش رو با دقت، مشورت و مطالعه اهمیت قائل شویم.

وی با اشاره به ۱۲ فرودین سالروز جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران این روز مهم بود که مردم حق رأی پیدا کردند؛ یعنی توانستند خودشان در پای صندوق های رأی در سرنوشت کشور خود سهیم باشند و این دستادور همچنان تا امروز حفظ شده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ مبنی بر تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گفت: سال ها است که نامگذاری سال جنبه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد هدف نیست اما بدون هیچ هدفی به اقتصاد نخواهیم رسید و باید به اقتصاد قوی برسیم بنابراین مردم و مسئولان باید به امر تولید توجه ویژه داشته باشند و موانع از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود و قانون ها و دستورالعمل ها در راستای ایجاد تولید برای مردم اصلاح شود.

حجت الاسلام صباحی با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و کمک های مومنانه خطاب به نمازگزاران افزود: از کمک کردن کار مومنانه در این ماه غفلت نکنیم.

وی خطاب به مسئولانی که کار مردم در دست آن‌ها است گفت: کارشکنی در امورات مردم شقاوت و خدمت کردن سعادت را به همراه دارد.

مسوولان برای رفع مشکلات مردم دست بکار شوند

ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نمازجمعه سنندج اظهار داشت: همه مسوولان و دستگاه‌های مختلف، احساس مسوولیت کرده و برای تحقق شعار امسال رهبری، از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند و موانع را از سر راه فعالان این عرصه بردارند.

وی بر لزوم رفع مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی در کشور تاکید کرد و افزود: فقر و بیکاری، برای جامعه خطرناک است و همه باید دلسوزانه برای ارتقای وضعیت معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی، تمام تلاش خود را بکار گیرند، چراکه داشتن رفاه و آسایش حق مردم است.

امام جمعه سنندج به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر تاثیر فقر در افزایش جرم و حتی کفر، اشاره کرد و یادآور شد: دولت و دستگاه‌های مسوول وظیفه دارند، دلسوزانه و با تمام توان، قدرت خرید مردم را بالا ببرند تا شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی و انحراف و جرم در جامعه نباشیم.

ماموستا رستمی خواستار کنار هم بودن مردم و مسوولان برای پیشرفت کشور شد و اضافه کرد: امروز به برکت نظام اسلامی و تلاش نیروهای نظامی و انتظامی، شاهد امنیت پایدار در کشور هستیم و باید قدردان ازخودگذشتگی نیروهای امنیتی به ویژه سربازان گمنام امام زمان باشیم.

وی به حماسه همه‌پرسی ۱۲ فروردین و رای ۹۸ درصدی مردم به جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: این روز نماد سند آزادی و حریت مردم ایران از سلطه استعمار است و امروز در سایه جمهوری اسلامی، کشورمان یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی است.

خطیب جمعه خواستار توجه مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شد و افزود: امیدواریم با کمک مردم و دستگاه‌های مختلف به ویژه کادر درمان، شاهد نابودی ویروس کرونا در چند ماه آینده باشیم.

تفاهم‌نامه ایران و چین، آغاز خنثی‌سازی تحریم‌های غرب است

امام جمعه گنبدکاووس، امضای تفاهم‌نامه و سند راهبردی ۲۵ ساله همکاری ایران و چین را اقدامی ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد که این اقدام شروعی برای خنثی‌سازی تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا و غرب علیه کشورمان است.

حجت الاسلام محمود ترابی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گنبدکاووس اظهارداشت: امضای این تفاهم‌نامه در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه و تقویت ارتباط با دیگر کشورها بالاخص نگاه به همسایگان و شرق است.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به امضای این تفاهم‌نامه و بکار بردن اصطلاحاتی مانند قرارداد ترکمنچای، وطن فروشی و وابستگی اضافه کرد: این واژه ها بیشتر ازسوی منافقین و ضد انقلاب که بیشتر خواهان رابطه ایران با غرب و آمریکا هستند، مطرح می‌شود.

وی با قدردانی از همراهی دولت برای امضای این تفاهم‌نامه، ابراز امیدواری کرد با اجرای مفاد آن بخشی از کمبود زیرساخت‌های کشورمان درحوزه بندر، صنایع نفت و گاز و هواپیما تکمیل شود.

خطیب جمعه گنبدکاووس همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۲۸ خرداد امسال و با بسیار مهم دانستن حضور حداکثری مردم در این رخداد سیاسی، گفت: مشارکت بالای مردم علاوه بر اعلام وفاداری به نظام و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی، نقشه دشمنان را که از هم اکنون به دنبال کم اهمیت جلوه دادن انتخابات و ناامید کردن مردم از شرکت در آن هستند، خنثی می‌کند.

حجت الاسلام ترابی، بالاترین نشان جمهوری اسلامی را مردمی بودن آن دانست و افزود: شرکت پرشور در انتخابات، کشور را در برابر توطئه‌ها و سنگ اندازی‌ دشمنان بیمه می‌کند.

منبع: فارس

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ررل
    0

    ملت جمع بشه کرونا بگیره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها