ایرانی‌ها با مذاکره جدیدی که برنامه موشکی این کشور را در بر بگیرد، مخالفند

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر ایرانی‌ها ضمن اعلام حمایت از برجام، با هر مذاکره جدیدی که برنامه موشکی این کشور را در بر بگیرد، مخالف هستند.

ایرانی‌ها با مذاکره جدیدی که برنامه موشکی این کشور را در بر بگیرد، مخالفند

نتایج تحقیقاتی که به صورت مشترک توسط شورای امور جهانی شیکاگو و موسسه افکارسنجی «ایران‌پل» مستقر در تورنتو انجام شد، نشان داد برای اولین بار در دو سال گذشته، علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و عدم اطمینان درباره بازگشت آن به این توافق، ۵۱ درصد ایرانی‌ها حامی آن هستند.

بر اساس این گزارش، ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان ایرانی این نظرسنجی از برجام اعلام حمایت کردند و در طرف دیگر، ۵۷ درصد مردم آمریکا هم گفتند حامی این توافق هستند که میزان حمایت در بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه متفاوت بود.

به نوشته نیوزویک، آخرین باری که اکثر ایرانی‌ها از این توافق حمایت کرده بودند، دسامبر سال ۲۰۱۸ بود.

در همین حال، در میان ادعای دولت جدید آمریکا درباره تلاش برای بازگشت به برجام، اکثر قریب به اتفاق ایرانی‌ها، ۸۸ درصد، در نظرسنجی مذکور گفتند که آمریکا باید به عنوان طرفی که توافق را ترک کرده، ابتدا به آن بازگردد.

به گزارش نیوزویک، چشم‌انداز مذاکرات جدید درباره قرار گرفتن برنامه موشکی ایران روی میز مذاکره بر اساس زیاده‌خواهی‌های واشنگتن هم مورد پذیرش اکثر ایرانی‌ها نبود.

نتایج نشان داد ۶۲ درصد معتقدند ایران نباید مذاکره در این خصوص را بپذیرد. در همین حال، ۸۵ درصد ایرانی‌ها گفتند که اعتقاد دارند فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به امنیت بیشتر آن منتهی شده و اغلب شرکت‌کنندگان گفتند ایران «بسیار امن‌تر» شده است.

بر اساس این گزارش، تنها ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند آمریکا حتی در صورت بازگشت به برجام به تعهدات خود طبق این توافق عمل خواهد کرد.

در عین حال در خصوص روابط با چین، نتایج نشان داد ۸۳ درصد ایرانی‌ها بر این باورند که روابط با چین برای ایران «بااهمیت» است و اکثریت ۵۳ درصدی گفتند چین امروز نسبت به ده سال پیش مورد احترام بیشتری قرار دارد.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا، طرفی بوده که از برجام خارج شده، تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت.

مقام‌های آمریکایی پس از تشکیل دولت در هفته‌های ابتدایی تاکید داشتند که نخست ایران باید به تمامی تعهدات خود بازگردد و پس از آن واشنگتن نیز به برجام باز خواهد گشت، اگر چه طی روز‌های اخیر واشنگتن موضوع بازگشت نخست ایران به تعهدات برجامی را کنار گذاشته و طرح پایبندی دوجانبه را مطرح کرده، موضوعی که ایران آن را رد کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    چجوریه خودمون خبرنداریم

  • من وما=ایران
    0

    مذاکره موشکی یعنی مذاکره ناموس .غیرت .شرف .عزت .استقلال واقتدار مملکت .وکاریست غیر ممکن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها